Nauka zdalna wróci do szkół?
Nie wiadomo jeszcze, czy nauczanie zdalne wróci do szkół. Istnieje jednak takie ryzyko. Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji może ono być wprowadzone czasowo w przypadku:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których prowadzone są zajęcia z uczniami;
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
Ministerstwo Edukacji i Nauki w opublikowanym komunikacie zaznaczyło, że nie widzi przesłanek, by szkoły rezygnowały ze stacjonarnego funkcjonowania w związku ze wzrostem cen energii czy brakiem opału.
– Przepisy o możliwości zawieszenia zajęć na czas oznaczony odnoszące się do niskich temperatur lub zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów funkcjonują od 2003 r. Regulują sytuacje nieprzewidziane, o charakterze losowym, natomiast nie zwalniają i nie mogą być pretekstem dla organu prowadzącego do rezygnacji z obowiązków określonych w przepisach prawa – można przeczytać na stronie mein.gov.pl.
Zaznaczono również, że z uwagi na kryzys energetyczny rząd podejmie działania osłonowe, które obejmą m.in. szkoły i przedszkola. Placówki będą mogły korzystać z zamrożonych cen gazu.
Konsultacje dla rodziców i uczniów w czasie zdalnego nauczania
Jeśli nauka zdalna zostanie zorganizowana na okres powyżej 30 dni, dyrektor placówki ma za zadanie zapewnić uczniom i rodzicom, w miarę potrzeb organizacyjnych szkoły, możliwość konsultacji z nauczycielem, który prowadzi konkretne lekcje. Konsultacje te mogą odbywać się w formie indywidualnej lub grupowej, najlepiej w bezpośrednim kontakcie nauczyciel-uczeń.
Ponadto nauczyciel prowadzący dane zajęcia ma za zadanie przekazać uczniom informacje na temat ustalonych przez dyrektora szkoły formach i terminach konsultacji. Jak wynika z rozporządzenia, dyrektor placówki w porozumieniu z radą pedagogiczną może w uzasadnionych przypadkach w czasie nauki zdalnej zmodyfikować zakres treści nauczania.
Zdalne nauczanie. Na jakich zasadach?
W dokumencie, który reguluje prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wyjaśniono także kwestie dotyczące czasu zajęć. Mają one trwać standardowo 45 minut, jednak w uzasadnionych przypadkach czas ten może zostać zmodyfikowany. Nie może być krótszy niż 30 ani dłuższy niż 60 minut. W przypadku przedszkola – czas zajęć nie może być krótszy niż 15 minut i nie dłuższy niż 45 minut.
Zajęcia powinny być organizowane z uwzględnieniem:
- równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
- łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
- konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
Rozporządzenie reguluje także kwestie dotyczące tego, w jaki sposób powinno być realizowane zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami, a także jak realizować praktyki zawodowe w technikach i szkołach branżowych.
Źródło:
Rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.