MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak ma wyglądać nauczanie zdalne w tym roku szkolnym 2022/2023? Rozporządzenie reguluje zasady prowadzenia zajęć. MEiN wydało nowy komunikat

Magdalena Konczal
Rodzice zastanawiają się, czy wróci nauka zdalna. Jest już rozporządzenie, które reguluje najważniejsze kwestie w tej sprawie.
Rodzice zastanawiają się, czy wróci nauka zdalna. Jest już rozporządzenie, które reguluje najważniejsze kwestie w tej sprawie. pixabay/ AmrThele
Zdalne nauczanie w szkołach od grudnia, a może już od listopada? Większość rodziców drży na samą myśl o powrocie nauki zdalnej do szkół. Czy taki tryb może pojawić się w niektórych placówkach w związku z wysokimi cenami węgla i trudnościami z ogrzewaniem budynków? Resort edukacji twierdzi, że nie: "Nie widzimy przesłanek do tego, aby organy prowadzące rezygnowały ze stacjonarnego funkcjonowania placówek w związku ze wzrostem cen energii czy brakiem opału". Rok szkolny 2022/2023 wciąż jest niepewny jeżeli chodzi o formę nauczania. Pojawiło się już rozporządzenie, które reguluje kwestie dotyczące tego, jak ma wyglądać nauka zdalna. Oto zasady organizacji zdalnego nauczania.

Nauka zdalna wróci do szkół?

Nie wiadomo jeszcze, czy nauczanie zdalne wróci do szkół. Istnieje jednak takie ryzyko. Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji może ono być wprowadzone czasowo w przypadku:

  • zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
  • temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których prowadzone są zajęcia z uczniami;
  • zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
  • innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.

Ministerstwo Edukacji i Nauki w opublikowanym komunikacie zaznaczyło, że nie widzi przesłanek, by szkoły rezygnowały ze stacjonarnego funkcjonowania w związku ze wzrostem cen energii czy brakiem opału.

– Przepisy o możliwości zawieszenia zajęć na czas oznaczony odnoszące się do niskich temperatur lub zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów funkcjonują od 2003 r. Regulują sytuacje nieprzewidziane, o charakterze losowym, natomiast nie zwalniają i nie mogą być pretekstem dla organu prowadzącego do rezygnacji z obowiązków określonych w przepisach prawa – można przeczytać na stronie mein.gov.pl.

Zaznaczono również, że z uwagi na kryzys energetyczny rząd podejmie działania osłonowe, które obejmą m.in. szkoły i przedszkola. Placówki będą mogły korzystać z zamrożonych cen gazu.

Konsultacje dla rodziców i uczniów w czasie zdalnego nauczania

Jeśli nauka zdalna zostanie zorganizowana na okres powyżej 30 dni, dyrektor placówki ma za zadanie zapewnić uczniom i rodzicom, w miarę potrzeb organizacyjnych szkoły, możliwość konsultacji z nauczycielem, który prowadzi konkretne lekcje. Konsultacje te mogą odbywać się w formie indywidualnej lub grupowej, najlepiej w bezpośrednim kontakcie nauczyciel-uczeń.

Ponadto nauczyciel prowadzący dane zajęcia ma za zadanie przekazać uczniom informacje na temat ustalonych przez dyrektora szkoły formach i terminach konsultacji. Jak wynika z rozporządzenia, dyrektor placówki w porozumieniu z radą pedagogiczną może w uzasadnionych przypadkach w czasie nauki zdalnej zmodyfikować zakres treści nauczania.

Zdalne nauczanie. Na jakich zasadach?

W dokumencie, który reguluje prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wyjaśniono także kwestie dotyczące czasu zajęć. Mają one trwać standardowo 45 minut, jednak w uzasadnionych przypadkach czas ten może zostać zmodyfikowany. Nie może być krótszy niż 30 ani dłuższy niż 60 minut. W przypadku przedszkola – czas zajęć nie może być krótszy niż 15 minut i nie dłuższy niż 45 minut.

Zajęcia powinny być organizowane z uwzględnieniem:

  • równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
  • zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
  • możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
  • łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
  • ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
  • konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

Rozporządzenie reguluje także kwestie dotyczące tego, w jaki sposób powinno być realizowane zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami, a także jak realizować praktyki zawodowe w technikach i szkołach branżowych.

Źródło:
Rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny