Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Instrukcja obsługi? A komu to potrzebne?

Karolina Horoszko [email protected] tel. 085 748 74 12
Po instrukcję sięgamy zwykle dopiero w ostateczności, a tak nie powinno być – mówi Andrzej Szygałowicz, elektronik z serwisu naprawy sprzętu RTV Amis. – Wielu awarii można by w ten sposób uniknąć.
Po instrukcję sięgamy zwykle dopiero w ostateczności, a tak nie powinno być – mówi Andrzej Szygałowicz, elektronik z serwisu naprawy sprzętu RTV Amis. – Wielu awarii można by w ten sposób uniknąć. Fot. Karolina Horoszko
Już pierwsze próby uruchomienia nowego sprzętu mogą skończyć się w serwisie. Szczególnie, jeśli instrukcję jego obsługi rzucimy gdzieś w kąt, zdamy się na własne umiejętności i... szczęście.

Zdarzają się też dziwne zalecenia w instruk-cjach obsługi:

Zdarzają się też dziwne zalecenia w instruk-cjach obsługi:

- na robocie kuchennym: "Nie używać w celu innego użycia."
- na suszarce do włosów: "Nie używać podczas snu."

Stacja dysków komputera miejscem na stawianie kubka czy monitor jako podstawka pod kwiatki - takimi pomysłami chwalą się internauci. Żarty? A może ktoś rzeczywiście nie znał zastosowania kupionego sprzętu, bo nie przeczytał... instrukcji?

Producenci sprzętu też nie są dłużni swoim klientom i starają się rozśmieszać, zamieszczając zabawne informacje w instrukcjach obsługi: "Nie używać w celu innego użycia" czy "Wyłącznie do użytku w pomieszczeniu zamkniętym lub na zewnątrz".

Metodą prób i błędów

Jak mówi Andrzej Szygałowicz z białostockiego serwisu RTV Amis, prawda jest taka, że coraz rzadziej czytamy instrukcje obsługi. Jednocześnie zaznacza, że bywa wzywany już przy pierwszym kontakcie klienta z nowym sprzętem.

- Bo to wygląda mniej więcej tak: ktoś kupuje urządzenie, rozpakowuje, instrukcję obsługi rzuca w kąt - mówi serwisant. - Polega na swojej wiedzy i umiejętnościach, bo jakoś się uda. A potem pojawiają się problemy. I zaraz jest telefon do mnie, że coś jest nie tak. Bywa, że ludzie blokują swoje telewizory, zakładając nieumyślnie blokadę dla dzieci. Inni mają trudności z ustawieniem programów. Wszystko dlatego, że nie czytają instrukcji.

Konsumenckie żale

Konsumenci najczęściej zarzucają producentom, że za bardzo komplikują instrukcje, które są dołączane do sprzętu: tekst zwykle jest mało zrozumiały, zbyt długi, zawiły i bez pomocniczych rysunków, które krok po kroku wyjaśniłyby obsługę. Starsi ludzie skarżą się dodatkowo na zbyt małą czcionkę w druku. Jaka powinna być idealna instrukcja?

- Instrukcja powinna zawierać informacje niezbędne do użytkowania danego sprzętu - tłumaczy Agata Lewkowska z Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku. - Zgodnie z prawem powinna ona być napisana w języku polskim. Może być też sporządzona w formie graficznej, o ile jest ona zrozumiała.
Gdy kupujący nie przeczyta instrukcji dołączonej do sprzętu, sprzedawca za ewentualne szkody nie odpowiada.

- Czasami jednak konsumenci nie otrzymują instrukcji - zaznacza Agata Lewkowska. - Najczęściej zdarza się to przy zakupach sprzętu elektronicznego przez Internet. Wtedy należy zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem jej wydania. Zwykle po wezwaniu brakujące instrukcje są dosyłane. Mieliśmy kilka spraw dotyczących braku instrukcji montażu mebli, niezbędnych do ich złożenia. Z reguły kończyły się tym, że to sklep podejmował się wykonania montażu.

Przetłumacz instrukcję

Tłumaczenie instrukcji obsługi z języków obcych leży w kwestii tłumaczy, którzy mają największy wpływ na ich kształt. Nie tylko tłumacze przysięgli, ale także ci, którzy znają techniczne słownictwo, zajmują się takim przekładem.

- Oprócz firm zgłaszają się do nas też osoby prywatne z prośbą o tłumaczenie - mówią białostoccy tłumacze. - Najczęściej przynoszą instrukcje w języku niemieckim lub niderlandzkim.

Jak mówi Konrad Guzowski z firmy zajmującej się doradztwem prawnym Konvip, badaniem treści instrukcji obsługi zajmuje się Państwowa Izba Handlowa i organizacje konsumenckie. Treść jest opracowywana przez producenta i on za nią odpowiada.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny