Hulajnogi elektryczne i inne UTO. Będzie zmiana przepisów

Andrzej Matys
Andrzej Matys
01-04-2020 bialystok koronawirus hulajnogi skutery elektryczne do wynajecia fot. wojciech wojtkielewicz/kurier poranny/gazeta wspolczesna/polska press Wojciech Wojtkielewicz
Senat jednomyślnie przyjął (27.03) z poprawkami nowelizację prawa o ruchu drogowym. To ważne zmiany nie tylko dla tych, którzy chętnie korzystają z miejskich hulajnóg. Teraz ustawa wróci do Sejmu, by trafić pod głosowanie posłów.

Obowiązujący dotychczas kodeks drogowy nie precyzował zasad, których powinna przestrzegać osoba jadąca hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego (tzw. UTO) po drogach publicznych w strefach zamieszkania i w strefach ruchu.

Zmiana ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw określa zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi, UTO (elektryczne deskorolki i elektryczne urządzenia samopoziomujące) i urządzeniami wspomagającymi ruch (wrotki, rolki, deskorolki, hulajnogi). Ustawa nie wprowadza obowiązku jazdy hulajnogą w kasku, a jedynie zaleca, by go używać. Szczególnie gdy chodzi o najmłodszych użytkowników UTO.

Czytaj również: Hulajnogi elektryczne w Białymstoku? Radny Marcin Moskwa przekonuje, ale miasto mówi: nie (zdjęcia)

?enablejsapi=1" type="text/html" width="425" height="344" allowfullscreen frameborder="0">

Senatorowie zdecydowali, że hulajnogą elektryczną będzie można się poruszać po drodze, na której obowiązuje prędkość nie większa niż 50 km/h, ale tylko wtedy, gdy wzdłuż tej drogi nie ma chodnika lub drogi dla rowerów i pod warunkiem jazdy jak najbliżej krawędzi drogi.

Ponadto kierujący hulajnogami elektrycznymi, innymi pojazdami i urządzeniami wspomagającymi ruch będą mogli poruszać się z prędkością dostosowaną do warunków ruchu - gdy ustawa dopuszcza ich jazdę po chodnikach i drogach dla pieszych. Jednak wtedy użytkownik musi:

  • zachować szczególną ostrożność,
  • jechać z prędkością zbliżoną do prędkości poruszania się pieszych
  • ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać ruchu.

Czytaj również: Radny PiS apeluje o walkę z porzucanymi gdzie popadnie hulajnogami. Władze miasto też chcą coś z tym zrobić

Senatorowie zmienili też zasady postępowania z nieprawidłowo zaparkowanymi hulajnogami elektrycznymi. Nie będzie obowiązku ich usuwania i pobierania opłat za parkowanie przez samorząd terytorialny, ale obowiązek przestawiania lub traktowania, jak rzeczy znalezione.

Kolejna zmiana przewiduje, że zarządca drogi będzie mógł planować i wykonać oświetlenie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów - jeśli je sfinansuje. Senat wydłużył też termin wejścia w życie ustawy z 30 do 60 dni od jej uchwalenia.

- Śledzimy tę sprawę na bieżąco. Po poprawkach Senatu, ustawa wróci do Sejmu i jeśli tylko zostanie przyjęta ruszymy ze szkoleniami. Jako WORD mamy już przygotowaną specjalną stronę o hulajnogach (Bezpieczne Hulajnogi - o zasięgu ogólnopolskim) z prezentacją i zmodyfikowanym filmem i jeśli tylko proces legislacyjny się zakończy, zaprosimy wszystkich chętnych na zajęcia internetowe i praktyczne. Współpracujemy w tej sprawie z kuratorium, ale czekamy m.in. na ostateczne ustalenia ustawodawcy na temat uprawnień do jazdy hulajnogami, a chodzi m.in. wiek i pewne zmiany dotyczące kart rowerowych. Mamy też zapewnioną współpracę marszałka województwa, który gotów jest akcję online'owych zajęć dla szkół w Podlaskiem objąć patronatem i wesprzeć finansowo - mówi Przemysław Sarosiek, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku.

Zgodnie z proponowanymi przepisami:

  • Hulajnogą elektryczną będzie można jeździć (przede wszystkim) po drogach dla rowerów lub ścieżkach rowerowych z prędkością nie większą niż 20 km/h.
  • Przy braku takich dróg - będzie można korzystać z jezdni, na której dozwolony jest ruch z prędkością maks. 30 km/h, ale szybkość hulajnogi nie będzie mogła przekroczyć 20 km/h.
  • Wyjątkowo(!) - hulajnogą elektryczną będzie można jeździć chodnikiem lub drogą dla pieszych - gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, na której dozwolony jest ruch pojazdów z prędkością większą niż 30 km/h, a brakuje wydzielonej drogi dla rowerów i pasa ruchu dla rowerów.
  • Osoby, które nie ukończyły 18 lat, będą musiały mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
  • Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną tylko w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

Co to jest hulajnoga elektryczna?
Hulajnoga elektryczna (czyli również UTO) jest to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się WYŁĄCZNIE przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Technicznie to pojazd szeroki na maks. 90 cm, nie dłuższy niż 125 cm i nie cięższy niż 25 kg.

Co to jest UTO?

  • UTO, czyli urządzenie transportu osobistego to pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe, np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące.
  • UTO to nie tylko hulajnogi elektryczne, ale także segwaye, skutery o jednym kole (airwheele) czy deskorolki elektryczne.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie