MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Hamulce. Jakie są objawy przegrzanych klocków hamulcowych?

Paweł Piątek
Lato jest czasem, gdzie objawy przegrzanych klocków hamulcowych mogą spotkać nas w podróży. Specjaliści marki Steinhof podpowiadają, jak tych błędów unikać oraz co zrobić, gdy dojdzie do takiej sytuacji.
Lato jest czasem, gdzie objawy przegrzanych klocków hamulcowych mogą spotkać nas w podróży. Specjaliści marki Steinhof podpowiadają, jak tych błędów unikać oraz co zrobić, gdy dojdzie do takiej sytuacji. Archiwum
Lato jest czasem, gdzie objawy przegrzanych klocków hamulcowych mogą spotkać nas w podróży. Specjaliści marki Steinhof podpowiadają, jak tych błędów unikać oraz co zrobić, gdy dojdzie do takiej sytuacji.

Spis treści

Automatyczna skrzynia biegów zyskuje na popularności wśród kierowców. Z tym rodzajem przekładni musimy nieco częściej używać hamulców. Szczególnie w górskim terenie z przyzwyczajenia, możemy zapomnieć o manualnym redukowaniu przełożeń. Długotrwałe tarcie klocka hamulcowego o tarczę prowadzi do jego przegrzania się. 

Przegrzane klocki i tarcze hamulcowe to częsty problem, który nie tylko obniża efektywność hamowania, ale również może prowadzić do poważnych uszkodzeń. 

Dlaczego klocki i tarcze hamulcowe się przegrzewają?

Klocki i tarcze hamulcowe przegrzewają się głównie z powodu intensywnego tarcia, które występuje podczas hamowania. Kiedy naciskamy pedał hamulca, klocki dociskane są do tarcz, co powoduje redukcję prędkości pojazdu. Proces ten generuje ogromne ilości ciepła, które musi być skutecznie rozpraszane, aby uniknąć przegrzania.

W niwelowaniu przegrzania warstwy ciernej pomaga projekt klocków hamulcowych. Dodatkowo wsparciem jest między innymi konstrukcja felgi lub alufelgi. Przestrzenie pomagają w chłodzeniu hamulców podczas jazdy. Jednak od czasu do czasu zdarza się tak, że klocki hamulcowe nie mogą przestygnąć i doprowadzamy do ich przegrzania. 

Przyczyny przegrzewania się klocków hamulcowych to:

  • dynamiczna jazda: częste i intensywne hamowanie prowadzi do szybkiego wzrostu temperatury całego układu hamulcowego. W tym klocków hamulcowych;
  • wysokie temperatury otoczenia: w lecie układ hamulcowy jest bardziej narażony na przegrzanie ze względu na dużo wyższe temperatury przez większość doby;
  • niewłaściwe dopasowanie części zamiennych: nieodpowiednie klocki czy tarcze mogą nie radzić sobie z generowanym ciepłem. Dlatego ważne jest, żeby dobór klocków i tarcz hamulcowych konsultować zawsze ze specjalistami;
  • długie trasy w trudnym terenie: ciągła praca układu hamulcowego, np. podczas jazdy z przyczepą kempingową w górskim terenie może doprowadzić do przegrzania się hamulców.

Jakie są objawy przegrzania się klocków hamulcowych?

Przegrzany układ hamulcowy daje bardzo charakterystyczne objawy. Łatwo jest je rozpoznać, nawet mniej doświadczonym kierowcom. W tej sytuacji, gdy pozwala sytuacja na drodze, należy doprowadzić do obniżenia temperatury klocków hamulcowych. Najłatwiej jest to zrobić przez jednostajne tempo podczas jazdy bez użycia hamulców.

Rozpoznanie przegrzania układu hamulcowego jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Do najważniejszych objawów należą:

  • spadek efektywności hamowania: samochód gorzej reaguje na nacisk pedału hamulca;
  • wysoka temperatura kół: koła stają się gorące, co można łatwo wyczuć z bliskiej odległości;
  • zapach spalenizny: intensywny zapach może wskazywać na nadmierne nagrzanie klocków hamulcowych;
  • dziwne dźwięki: niepokojące dźwięki tarcia podczas hamowania.

Zadbaj o klocki hamulcowe w swoim aucie

Istnieje kilka sprawdzonych i uniwersalnych sposobów, które pomagają zadbać o klocki hamulcowe i uniknąć ich przegrzania się. Większość porad koncentruje się na zmianie techniki jazdy. Gdzie więcej sytuacji na drodze przewidujemy i hamujemy zdecydowanie płynniej. Znaczenie ma również optymalne dopasowanie klocków hamulcowych do rodzaju pojazdu i stylu jazdy. Jak zminimalizować ryzyko przegrzania hamulców?

  1. Ogranicz używanie hamulca: wytracanie prędkości przez odpuszczanie pedału gazu zamiast częstego i gwałtownego hamowania.
  2. Wybieraj odpowiednie części: stosujmy tarcze i klocki hamulcowe wysokiej jakości od renomowanych producentów.
  3. Dostosuj styl jazdy: unikajmy agresywnej jazdy, która obciąża układ hamulcowy.

ZOBACZ TAKŻE: To może być rewolucja w szkoleniu kierowców. Jest propozycja zmian

- Przegrzane klocki hamulcowe, są bardzo niekomfortowym przeżyciem, którego można uniknąć w życiu kierowcy. Jeśli jesteśmy świadomi, że konkretna sytuacja na drodze może przyczynić się do przegrzania klocków, zachowajmy maksymalną ostrożność. Profilaktycznie należy sprawdzić stan techniczny tarcz hamulcowych oraz wydajność układu hamulcowego. Przegrzane klocki hamulcowe to poważny problem, który może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego warto zmienić klocki hamulcowe na przykład na produkty marki Steinhof, które cechuje wysoka wydajność. Dzięki odpowiedniemu stylowi jazdy, stosowaniu wysokiej jakości części oraz świadomości objawów przegrzania, możemy skutecznie minimalizować ryzyko awarii układu hamulcowego. Dbajmy o nasze hamulce, aby każda podróż była bezpieczna i komfortowa - podsumowuje Dawid Tarchała, Kierownik działu Badań i Rozwoju w Grupie Steinhof.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Hamulce. Jakie są objawy przegrzanych klocków hamulcowych? - Motofakty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny