Grupa Chorten odważnie patrzy w przyszłość polskiego handlu

Materiał informacyjny Grupy Chorten

Centrala Grupy Chorten od niedawna działa pod nowym adresem w swojej nowej siedzibie. Co Państwu dała ta inwestycja?

Sylwia Olechno, dyrektor generalny Grupy Chorten. Po blisko roku od startu budowy, działamy już w naszej nowej lokalizacji w Łyskach, przy ul. Usługowej. Nazwa ulicy zobowiązuje, bo właśnie dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie jeszcze bardziej rozwinąć usługi na rzecz naszych sklepów partnerskich. Obiekt łączy w sobie funkcjonalność i nowoczesne rozwiązania, a co istotne, integruje biuro z centrum magazynowo- logistycznym Grupy Chorten. Ważne jest tu strategiczne położenie przy trasie krajowej S8, co ułatwiło logistykę towarową i daje łatwy dojazd dla przedstawicieli producentów z całej Polski, którzy regularnie odwiedzają nasz dział handlowy ze swoją ofertą.

Obecnie każdy z naszych działów zyskał odpowiednie warunki do efektywnej pracy na rzecz sklepów partnerskich, a dzięki temu możemy dynamicznie się rozwijać. Duża sala konferencyjna umożliwiła nam organizację szkoleń dla wielu osób w naszym własnym miejscu. Jest to dla nas przełomowy moment, bo w 2009 roku, kiedy zaczynaliśmy tworzyć grupę, nie mieliśmy nawet własnego biura, wszystko zaczęło się na zapleczu sklepu naszego prezesa. Dziś jesteśmy w zupełnie innym miejscu, staliśmy się bardzo poważnym graczem na rynku konceptów franczyzowych dla kupców, mamy wielu pracowników i liczne oddziały. Jednak nigdy nie zapominamy o naszych początkach, o tych pierwszych umowach podpisywanych na skrzynkach, które obowiązują często do dziś i o tych kontrahentach, którzy wówczas nam zaufali.

Sylwia Olechno, dyrektor generalny Grupy Chorten

Wspomniała Pani o nowych usługach – jakie rozwiązania są obecnie oferowane współpracującym z Grupą Chorten sklepom?

Mamy już ponad 2100 sklepów w całym kraju i przez pierwsze 10 lat rozwoju bardzo mocno skupialiśmy się na zbudowaniu silnej grupy polskich detalistów we wszystkich województwach. Naszą mocną stroną zawsze były bezkonkurencyjne warunki handlowe dla placówek partnerskich, ponieważ Grupa Chorten została założona przez samych właścicieli sklepów i zdecydowaną większość środków od producentów przekazujemy naszym partnerom. To nas odróżnia od licznych sieci, gdzie liczy się głównie interes operatora. Stale pracujemy nad atrakcyjnymi promocjami dla klientów, które nas łączą.

Natomiast w ostatnich latach mocny nacisk stawiamy także na wsparcie sklepów, by mogły oferować klientom jeszcze lepszą jakość w wielu obszarach. Od ponad roku, budując nasz dział wsparcia biznesu, stawiamy sobie cel, by podnosić efektywność oferty promocyjnej i edukować właścicieli sklepów oraz ich personel. Oferujemy doradztwo i szkolenia z zakresu m.in. merchandisingu, zarządzania kategoriami produktów czy pricingu. To pomaga naszym partnerom w rozumieniu potrzeb konsumentów i stosowaniu zasad z zakresu psychologii cen, poprawia współpracę z kluczowymi producentami, a co za tym idzie, pozwala osiągać lepsze wyniki finansowe.

Coraz więcej środków inwestujemy także w wygląd zewnętrzy sklepów, poprzez jego estetyczne oznaczenie. Dzięki temu nasze placówki partnerskie bardziej się z nami utożsamiają, a klienci z różnych części Polski rozpoznają naszą markę.

Zawsze podkreślacie, że nie jesteście siecią, a grupą partnerską. Dla przeciętnego klienta Chorten to Chorten, na czym polega ta różnica?

Współpracując z właścicielami sklepów działamy w oparciu o takie zasady, jak transparentność, partnerstwo oraz dobra komunikacja. Naszym zadaniem od początku było dawanie im maksimum korzyści - przy zachowaniu swobody i niezależności w zarządzaniu własnym biznesem. To daje dobre efekty. Każdy sklep ma więc swojego właściciela, który decyduje o dostawcach, zatowarowaniu, obsłudze. Często są to rodzinne firmy, a naszą rolą jest wspieranie tego potencjału. Razem dzięki efektowi skali jako polskie placówki jesteśmy w stanie konkurować z innymi sieciami. Wspólnie wspieramy polskich producentów i dystrybutorów, co bardzo doceniają nasi kontrahenci. To właśnie u nas można kupić olbrzymi wybór świeżych produktów od lokalnych dostawców, czego nie ma w wielu sieciach. Wierzymy, że wśród zalewu zagranicznych dyskontów i hipermerketów, jesteśmy w stanie nadal budować polski handel. Cały czas staramy się także docierać do świadomości konsumentów, prowadząc kampanię budującą patriotyzm zakupowy „Kocham Polskę - kupuję w polskich sklepach”. To bardzo ważne, by nasi klienci wiedzieli, że ich decyzje mają wpływ na rozwój lokalnej gospodarki.

Jak pandemia wpłynęła na waszą działalność?

Z perspektywy organizacji naszej firmy musieliśmy przeanalizować pewne procesy, dokonać zmian, a w gruncie rzeczy wpłynęło to bardzo pozytywnie na kwestie organizacyjno- administracyjne. Uważam, że miniony rok przyniósł nam bardzo dobre rezultaty, jeśli chodzi o usprawnienie komunikacji i sprawdziliśmy się jako zespół. Z kolei jeśli spojrzymy na nasze sklepy partnerskie, to pandemia wpłynęła mocno w początkowej fazie na przetasowanie kategorii sprzedaży. Zaczęły się sprzedawać inne produkty, niż dotychczas, natomiast w chwili obecnej wszystko wróciło do normy. Najistotniejsze jest to, że klienci w tym trudnym czasie mocno docenili sklepy w bliskich lokalizacjach „po sąsiedzku”, czyli placówki takie jak nasze. W takich sklepach obsługa jest znana klientom czasem po imieniu, czują się oni bezpiecznie, nie muszą przemierzać w maskach dużych powierzchni, zakupy przebiegają w warunkach sanitarnych, ale szybko i sprawnie. Słowa uznania należą się personelowi sklepów, który wykazał się bardzo dużym zaangażowaniem w czasie, gdy wiele osób bało się wychodzić nawet z domu. Obsługa sklepów cały czas pracuje na pierwszym froncie kontaktu z klientem. Na pewno nasze placówki musiały się zmierzyć z wieloma problemami, ale wyszliśmy z tego obronną ręką.

Grupa Chorten niedawno była organizatorem wirtualnych targów. Czy to także wynik pandemii, bo w tym czasie trudno zorganizować duże imprezy targowe, które dopiero niedawno odmrożono?

Wirtualne Targi Grupy Chorten to przede wszystkim potrzeba czasu i szukania nowych narzędzi do łączenia naszych kupców z producentami i dystrybutorami. Taka formuł oprócz korzyści handlowych daje także możliwość zaproponowania szkoleń online dla menadżerów sklepów. Oczywiście pandemia bardzo mocno wpłynęła na branżę targową, która przeniosła swoje działania do internetu. Ale w naszym przypadku okazało się to bardzo dobre rozwiązanie, przy czym nie rezygnujemy w tym roku z organizacji targów tradycyjnych. Chcemy je zaproponować jesienią, prawdopodobnie w wariancie hybrydowym, czyli z możliwością zamówień online.

Grupa Chorten powołała do życia fundację „Nie bądź obojętny”. Komu ma pomagać?
Fundacja Grupy Chorten ma wspierać osoby walczące o zdrowie i życie, wymagające kosztownego leczenia czy rehabilitacji. Jej celem jest pomoc rzeczowa i finansowa w sferze ochrony zdrowia, adresowana przede wszystkim do partnerów Grupy Chorten, pracowników i byłych pracowników oraz ich rodzin, a także współpracujących z nami producentów i dystrybutorów. Fundacja będzie udzielać pomocy na rzecz osób dotkniętych ciężko uleczalnymi schorzeniami, w tym chorobami onkologicznymi. O wsparcie będą mogli ubiegać się pacjenci w trudnej sytuacji finansowej, oczekujący na drogie zabiegi medyczne. Działalność będzie dotyczyć także osób niepełnosprawnych i chorych dzieci wymagających drogich operacji.

Działalność naszej fundacji będzie możliwa dzięki wsparciu wyjątkowych ludzi, którzy tworzą Grupę Chorten i wielu firm. Pierwszą naszą inicjatywą na rzecz fundacji był mecz charytatywny, który zorganizowaliśmy na Stadionie Miejskim w Białymstoku. Było to wyjątkowe wydarzenie, podczas którego mogliśmy się przekonać, jak wspaniałych mamy przyjaciół. Po jednej stronie walczyli właściciele sklepów i nasi pracownicy, po drugiej przedstawiciele producentów i dystrybutorów. To były sportowe emocje, dużo serca i dobrej zabawy. Pomagali nam młodzi wolontariusze, mieliśmy bardzo zaangażowanych kibiców, więc naprawdę jesteśmy dumni z całej dobrej atmosfery wokół tego przedsięwzięcia i dobrych owoców, które przyniosło. Było to zawsze naszym marzeniem stworzyć most współpracy w szczytnym celu i udało się nam zjednoczyć wiele osób wokół tej akcji, integrując jednocześnie środowisko handlowe.

Coraz bardziej rozpoznawalna staje się Wasza marka Z Podlaskiej Spiżarni. Jaki jest na nią pomysł?

Nasza marka od początku byłą budowana jako marka premium dostępna tylko w placówkach Chortenu, by mogły się nią wyróżnić. Dziś Z Podlaskiej Spiżarni to blisko 100 pozycji. Najbardziej rozbudowaną kategorią są wysokiej jakości wędliny. Oferujemy także miody z podlaskich pasiek, jaja chowu ściółkowego, przetwory i pieczywo. To wszystko kojarzy się z dobrym smakiem z Podlasia. Naszym klientom bardzo spodobały się propozycje dań gotowych, pasteryzowane zupy, pierogi, kartacze, pyzy czy flaki po warszawsku. Ponad rok temu wprowadziliśmy brand alkoholowy Duch Puszczy, a w tym roku do asortymentu dołączyło masło extra bez konserwantów o 83% zawartości tłuszczu oraz przetwory owocowo-warzywne. Do współpracy przy tworzeniu marki zawsze wybieramy producentów, którzy dbają o najwyższą jakość produktów i to jest nasz przepis na to, by dotrzeć do wymagających klientów.

Jak czuje się pani z tytułem najbardziej wpływowej kobiety Podlasia, który głosami czytelników otrzymała pani w naszym plebiscycie?

Odbiór tego, że zostałam główną laureatką zestawienia 100 najbardziej wpływowych kobiet regionu, był bardzo sympatyczny wśród naszych partnerów, kontrahentów i przyjaciół. To także dzięki ich głosom uzyskałam ten tytuł, za co serdecznie dziękuję. To bardzo miłe wyróżnienie, ale ja po prostu robię swoje. Mam przyjemność zarządzać dużym, bardzo zróżnicowanym zespołem i to dzięki naszej wspólnej pracy jesteśmy w stanie osiągać sukcesy i być zauważani nie tylko lokalnie. Sklepy z drzewem dębu w tej chwili można zobaczyć na Śląsku i w Małopolsce, w rejonie Zielonej Góry albo Wrocławia, mamy sporo placówek partnerskich w stolicy, więc z Podlasia wybiliśmy się na skalę ogólnopolską.

Zapraszamy do współpracy

Grupa Chorten

ul. Usługowa 2
Choroszcz

tel. 85 653 74 35
chorten.com.pl

Dodaj ogłoszenie