Spis treści
Gra w statki – rozgrywka dla dwóch osób
Gra w statki to rozgrywka dla dwóch osób. Nie da się zagrać w tę grę w pojedynkę czy też w trzy czy cztery osoby. Jest to nadrzędna zasada tej gry. Co więcej, by rozpocząć rozgrywkę należy zaopatrzyć się w niezbędne akcesoria (podobnie jak podczas gry w państwa miasta czy wisielca), czyli:
- Dwie kartki,
- Dwa długopisy / ołówki.
Gracze powinni siedzieć naprzeciwko siebie lub być oddaleni, tak, aby nie widzieć kartki swojego przeciwnika.
Cel gry w statki
Celem gry w statki jest jak najszybsze zatopienie statków przeciwnika, ale również ochrona własnych okrętów.
Gra w statki - plansza
Jak wygląda zatem plansza do gry w statki? Przede wszystkim każdy z graczy rysuje dwie plansze, które są tej samej wielkości. Najlepiej sprawdzą się tutaj kartki w kratkę, które pozwolą na łatwe ich narysowanie.
Plansza do gry w statki to 10 na 10 kratek, które oznaczone są następującymi współrzędnymi:
- Kolumny oznaczamy literami od A do J,
- Wiersze oznaczamy liczbami od 1 do 10.
Na planszy po prawej stronie gracz zaznacza swoje statki, z kolei plansza po stronie lewej przeznaczona będzie do oznaczania nietrafionych strzałów w statki przeciwnika, ale również do oznaczenia trafionych okrętów współzawodnika.
Jakie statki narysować?
Zastanawiasz się jakie statki masz do dyspozycji podczas rozgrywki? Śpieszymy z wyjaśnieniem, jednak pamiętaj o kilku istotnych zasadach:
- Statki można rysować zarówno w pionie, jak i poziomie,
- Nie mogą się stykać ze sobą (ani rogami, ani bokami).
Do dyspozycji gracze mają najczęściej:
- Cztery jednomasztowce (czyli statki na jedną kratkę),
- Trzy dwumasztowce (statki na dwie kratki),
- Dwa trzymasztowce (statki na trzy kratki),
- Oraz jeden czteromasztowiec (statek na cztery kratki).
Rozmieszczenie ich na planszy do gry w statki jest dowolne. Należy jednak pamiętać o kluczowych zasadach, które zostały wspomniane wyżej.
Jak się gra w statki?
Zastanawiasz się jak się gra w statki? Spieszymy z wyjaśnieniem. Grę możecie rozpocząć w dowolny sposób, tj. starszy rozpoczyna rozgrywkę lub też młodszy albo po prostu poprzez losowanie.
Osoba rozpoczynająca mówi na głos pole u przeciwnika, w które celuje, przykładowo A-10. Przeciwnik wówczas sprawdza czy w tym miejscu znajduje się jego okręt (lub jego część).
Gdy gracz trafi, przeciwnik mówi ,,trafiony’’. Jeśli jednak się nie uda mówi wówczas ,,pudło’’.
Gracz rozpoczynający rozgrywkę na swojej planszy zaznacza w następujący sposób swój ruch:
- Kropką, gdy jest pudło,
- Krzyżykiem, gdy okręt został trafiony.
W przypadku trafienia jednomasztowca, czyli statku o wielkości jednej kratki, gracz przeciwny może powiedzieć ,,trafiony zatopiony’’. Jeśli będzie to z kolei jedynie część statku to najpierw mówi ,,trafiony’’, a dopiero w przypadku trafienia wszystkich pól danego okrętu mówi ,,zatopiony’’.
Każdy z graczy do dyspozycji podczas jednej rozgrywki ma trzy strzały. Po tym czasie, role się zamieniają i przeciwnik strzela na plansze rywala.
Wygrywa osoba, która pierwsza zatopi wszystkie statki swojego wroga.
Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?