Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Sokoły. Pociąg to szansa na rozwój

Julita Januszkiewicz [email protected] tel. 85 748 95 18
Ta kolej to przyszłość - przekonuje Józef Zajkowski, wójt gminy Sokoły, który od trzynastu lat walczy o przywrócenie linii kolejowej między Łapami a Ostrołęką.
Ta kolej to przyszłość - przekonuje Józef Zajkowski, wójt gminy Sokoły, który od trzynastu lat walczy o przywrócenie linii kolejowej między Łapami a Ostrołęką. sxc.hu
W nowym rozdaniu dotacji unijnych znajdą się pieniądze na modernizację linii kolejowej Łapy - Ostrołęka przez Sokoły. - Mamy sygnały, że będzie się tu odbywał regularnie ruch towarowy - mówi Daniel Górski z urzędu marszałkowskiego.

Ta kolej to przyszłość - przekonuje Józef Zajkowski, wójt gminy Sokoły, który od trzynastu lat walczy o przywrócenie linii kolejowej między Łapami a Ostrołęką.

Przypomnijmy, że przed laty jeździł tutaj pociąg. Miejscowi nazywali go Oklahomą. Ale kolej zlikwidowała połączenia. Okazały się nierentowne, bo z roku na rok malała liczba pasażerów. Z dnia na dzień stacja w Sokołach zaczęła pustoszeć i niszczeć.

Jednak wójt Zajkowski uparł się, że na trasie Ostrołęka - Śniadowo - Łapy przywróci połączenia kolejowe. Udało mu się. W 2007 roku uroczyście otwarto linię kolejową dla przewozów towarowych na odcinku Łapy - Sokoły. Niestety, po dwóch latach je zlikwidowano.

Teraz jest szansa na reaktywację połączeń.

- W nowej perspektywie unijnej na lata 2014-2020 przewidujemy 40 mln euro na modernizacje linii kolejowych. Będzie więc można m.in. wyremontować za to trasę Łapy - Ostrołęka i Śniadowo - Łomża - zapowiada Daniel Górski, dyrektor departamentu zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym w urzędzie marszałkowskim.

O pieniądze będą się mogły starać Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają siecią kolejową. Jednak muszą udowodnić, że trasa Łapy - Ostrołęka będzie wykorzystywana.

- Nie będziemy przecież finansować linii, po której nic nie pojedzie - tłumaczy Daniel Górski, dyrektor departamentu zarządzania RPO w urzędzie marszałkowskim. - By zmodernizować i przywrócić do funkcjonowania trasę Łapy - Ostrołęka wystarczy, że będą się tu odbywały przewozy towarowe.

Józef Zajkowski przekonuje, że tak będzie. Mówi, że transport kolejowy jest niezbędny przedsiębiorcom, którzy ulokowali w Sokołach swój biznes. Handlują oni nawozami, paszą i materiałami budowlanymi.

- Teraz nasi przedsiębiorcy muszą przewozić towary ze stacji w Łapach lub Szepietowie. To dodatkowe koszty. A transport kolejowy jest tańszy i wygodniejszy - mówi Józef Zajkowski.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny