Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdzie znaleźć pieniądze dla firmy

Sebastian Filaber, fundusz Opulentia
scx.hu
Dostęp do źródeł finansowania dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw jest kluczowym elementem ich rozwoju. Co robić, gdy otrzymanie kredytu na rozwój staje się niemożliwe?

Jak wynika z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ponad 60% małych i średnich podmiotów poszukuje finansowania swojego rozwoju, przy czym większość zamierza posiłkować się kredytem bankowym lub leasingiem.

W praktyce okazuje się jednak, że wnioski kredytowe małych przedsiębiorstw spotykają się z odmowami w 1/3 przypadków, a średnie firmy nie dostają kredytów z powodu braku zabezpieczeń w 2/3 przypadków.

Jakie alternatywne wobec kredytów formy pozyskiwania funduszy przez firmy dostępne są na polskim rynku?

  • pozyskanie inwestora strategicznego,
  • emisja akcji i wejście na alternatywny do Giełdy Papierów Wartościowych rynek NewConnect
  • emisja obligacji.

Powyższe rozwiązania są do wykorzystania dla spółek działających w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a w szczególności spółki akcyjnej.

Szukając inwestora strategicznego, mamy przed sobą dwie możliwości.

  1. Możemy znaleźć inwestora z branży, w której się poruszamy, licząc tym samym oprócz pozyskania kapitału również na biznesową pomoc w prowadzeniu naszego przedsięwzięcia (specyficzna wiedza i rynkowe kontakty).
  2. Druga możliwość to znalezienie inwestora stricte finansowego, który wnosi kapitał, natomiast nie bierze aktywnego udziału w działalności operacyjnej spółki.

- Musimy wziąć pod uwagę, że w obu wypadkach oddajemy część udziałów w naszym przedsiębiorstwie pozyskanemu inwestorowi - mówi Sebastian Filaber, Prezes Zarządu funduszu Opulentia S.A. - Jeżeli przedsiębiorstwo jest na bardzo wczesnym etapie rozwoju, zwykle jest to kombinacja odstąpienia części udziałów oraz tzw. pożyczka podporządkowana, spłacana wraz z pojawieniem się pierwszych zysków z realizowanej inwestycji.

Istotną zaletą pozyskania inwestora i jednocześnie udziałowca jest raczej stabilny dalszy rozwój spółki. Inwestor zewnętrzny zanim zaangażuje się finansowo w nasze przedsięwzięcie sam jeszcze dokona analizy biznesowej naszego projektu. Pozytywna opinia inwestora jest dla przedsiębiorstwa dodatkowym potwierdzeniem, że planowane inwestycje mają rynkowe uzasadnienie, zaś ryzyko z nimi związane zostało dobrze skalkulowane.

Pozyskanie kapitału poprzez emisję akcji i wejście na alternatywny do Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie rynek NewConnect jest zarezerwowane głównie dla świadomych i doświadczonych przedsiębiorców (wymóg formalny – spółka akcyjna lub komandytowo-akcyjna).

- Mówimy już w tym momencie o bardzo sformalizowanym procesie, wymagającym zaangażowania Autoryzowanego Doradcy NewConnect, Biura Maklerskiego oraz kilkumiesięcznym procesie przygotowania stosownych dokumentów, w tym Dokumentu Informacyjnego, w którym potencjalni akcjonariusze znajdą wszystkie ważne informacje na temat firmy - dodaje Sebastian Filaber, Prezes Zarządu funduszu Opulentia S.A. - Dotychczas z tej formy skorzystało ponad 390 spółek akcyjnych.

Nowa emisja akcji i pozyskany w ten sposób kapitał pozwolą sfinansować dalszy rozwój działalności firmy. Kolejne emisje są już mniej skomplikowanymi operacjami, a pozyskany za ich pomocą kapitał jest kosztowo bardziej efektywny. Jednak podobnie jak w przypadku pozyskania inwestora strategicznego trzeba pamiętać, że główny akcjonariusz musi się liczyć z tym, że każda nowa emisja akcji skierowana do inwestorów zewnętrznych „rozwadnia” jego udział w Spółce.

Zobacz: Obsługa finansowo-księgowa. Ile to kosztuje?

Trzeba zdawać sobie sprawą z tego, że pozyskanie kapitału z rynku NewConnect to proces czasochłonny i dość kosztowny. Należy traktować to rozwiązanie jako początek drogi, w której odpowiednio wykorzystane szanse mogą budować wartość przedsiębiorstwa.

Po uzyskaniu odpowiedniej kapitalizacji kolejnym etapem rozwoju może być przeniesienie spółki na główny parkiet Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Ustawa o obligacjach z 29 czerwca 1995 roku wprowadziła dla spółek kapitałowych możliwość emitowania obligacji, które w przypadku gdy ich emitentem jest firma nazywamy obligacjami korporacyjnymi.

Szczególnie w ostatnich latach jest to coraz bardziej popularna forma pozyskiwania kapitału. Ten sektor rynku finansowego ożywiło w 2009 roku uruchomienie przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie rynku Catalyst, na którym obligacje korporacyjne i komunalne mogą być notowane.

Obligacje korporacyjne mogą być przygotowane w ramach oferty publicznej przygotowywanej wspólnie z Biurem Maklerskim. Zaletą tego rozwiązania jest brak ograniczeń w dotarciu do potencjalnych inwestorów. Zdecydowany minus to bardzo wysokie koszty oraz długi czas przygotowania emisji. W praktyce rozwiązanie to wykorzystywane jest głównie przez Banki.

Przygotowanie oferty prywatnej ograniczonej tylko do 99 zdefiniowanych inwestorów jest najbardziej popularną formą emisji. To korzystniejsze kosztowo i mniej czasochłonne rozwiązanie pozwala emitentowi dość szybko reagować na pojawiające się potrzeby finansowe. Istotną zaletą oferty prywatnej jest to, że w przypadku emisji obligacji nie oddajemy kontroli nad Spółką. Akcje w dalszym ciągu pozostają w „naszych rękach”.

Zobacz: Wirtualne biuro. tak obniżysz koszty swojej firmy

Z punktu widzenia przedsiębiorcy największą wadą jest koszt oprocentowania obligacji, stanowiący zysk dla nabywcy obligacji od naszej spółki. Dziś większość obligacji opiera się na kwartalnych lub półrocznych cyklach wypłaty odsetek, które wahają się średnio w przedziale 8-15% rocznie (niższe oprocentowanie dla obligacji zabezpieczonych, zaś wyższe dla niezabezpieczonych). Oznacza to, że przedsiębiorca musi być kapitałowo przygotowany do ich obsługi zanim otrzyma zwrot z wykorzystanych w emisji środków finansowych.

Obopólne korzyści - dla przedsiębiorstwa (emitenta) i inwestora (nabywcy obligacji) - sprawiają, że rynek ten rozwija się w tempie przekraczającym 40% rocznie (na samym Catalyst jest już notowanych ponad 200 serii różnych obligacji).

Przed wyborem rozwiązania dotyczacego finansowania firmy, najlepiej pasującego do profilu i potrzeb Spółki, należy jednak jasno określić kierunek jej rozwoju.

 

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Gdzie znaleźć pieniądze dla firmy - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny