Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Galeria Arsenał. Piotr Uklański i Monika Sosnowska w Kolekcji II (zdjęcia)

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, fotografia na dibondzie, druga część dyptyku, 260x370 cmPiotr Uklański (ur. 1968) jest uważany za jednego z najbardziej znaczących polskich współczesnych artystów. Studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1989/90 uczęszczał do gościnnej pracowni Marka Koniecznego. Kontynuował studia z wolnej stopy wraz ze Zbigniewem Warpechowskim, Krzysztofem Zarębskim i Pawłem Freislerem. Studiował także fotografię w Cooper Union School for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Mieszkający na stałe w USA od 1991 roku. Wystawy Piotra Uklańskiego to m.in.: Polska Neoawangarda (Carlson Gallery, Londyn 2012), 75. Doroczna Parada Pułaskiego, (Nowy Jork, 2012), Piotr (Massimo De Carlo, Mediolan, 2011), Discharge! (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2011), 2010 Whitney Biennial (Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, 2010), When Things Cast No Shadow (5th Berlin Biennale for Contemporary Art, Berlin, 2008), Białoczerwona (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2008), Joy of Photography (Musées de la ville de Strasbourg, Strasburg, 2007), A Retrospective (Vienna Secession, Wiedeń, 2007), Summer Love (Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, 2007), Shapes of Space (Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork, 2007), Summer Love (63. Międzynarodowy Festiwal Filmowy, Wenecja, 2006), Where Are We Going? (Palazzo Grassi, Wenecja, 2006), Territorio Livere (26 São Paulo Biennale, São Paulo, 2004), Piotr Uklański (Kunsthalle Basel, Bazylea, 2004), Dreams and Conflicts: The Viewer’s Dictatorship (50. Międzynarodowa Wystawa Sztuki, Wenecja, 2003), Project 72 (MoMA, Nowy Jork, 2000), Greater New York (P.S.1, Nowy Jork, 2000), The Nazis (KW Institute for Contemporary Art, Berlin, 2000), Naziści (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2000), Manifesta 2 (Casino Luxemburg – Forum d’Art contemporain, Luxemburg, 1998), Życie jakie powinno być (Galeria Grodzka, Lublin, 1995).
Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007, fotografia na dibondzie, druga część dyptyku, 260x370 cmPiotr Uklański (ur. 1968) jest uważany za jednego z najbardziej znaczących polskich współczesnych artystów. Studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1989/90 uczęszczał do gościnnej pracowni Marka Koniecznego. Kontynuował studia z wolnej stopy wraz ze Zbigniewem Warpechowskim, Krzysztofem Zarębskim i Pawłem Freislerem. Studiował także fotografię w Cooper Union School for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Mieszkający na stałe w USA od 1991 roku. Wystawy Piotra Uklańskiego to m.in.: Polska Neoawangarda (Carlson Gallery, Londyn 2012), 75. Doroczna Parada Pułaskiego, (Nowy Jork, 2012), Piotr (Massimo De Carlo, Mediolan, 2011), Discharge! (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2011), 2010 Whitney Biennial (Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, 2010), When Things Cast No Shadow (5th Berlin Biennale for Contemporary Art, Berlin, 2008), Białoczerwona (Gagosian Gallery, Nowy Jork, 2008), Joy of Photography (Musées de la ville de Strasbourg, Strasburg, 2007), A Retrospective (Vienna Secession, Wiedeń, 2007), Summer Love (Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, 2007), Shapes of Space (Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork, 2007), Summer Love (63. Międzynarodowy Festiwal Filmowy, Wenecja, 2006), Where Are We Going? (Palazzo Grassi, Wenecja, 2006), Territorio Livere (26 São Paulo Biennale, São Paulo, 2004), Piotr Uklański (Kunsthalle Basel, Bazylea, 2004), Dreams and Conflicts: The Viewer’s Dictatorship (50. Międzynarodowa Wystawa Sztuki, Wenecja, 2003), Project 72 (MoMA, Nowy Jork, 2000), Greater New York (P.S.1, Nowy Jork, 2000), The Nazis (KW Institute for Contemporary Art, Berlin, 2000), Naziści (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2000), Manifesta 2 (Casino Luxemburg – Forum d’Art contemporain, Luxemburg, 1998), Życie jakie powinno być (Galeria Grodzka, Lublin, 1995). Anatol Chomicz
Galeria Arsenał za jedno unikalne zdjęcie i metalowy stragan zapłaciła 320 tys. zł. Autorką pomalowanego na zielono straganu jest Monika Sosnowska, pomysłodawcą i wykonawcą wyjątkowego zdjęcia jest Piotr Uklański.

To praca bardzo znacząca dla najnowszej historii Polski, bardzo symboliczna - mówi Monika Szewczyk, szefowa Galerii Arsenał, o wielkoformatowym zdjęciu przedstawiającym ułożony z ludzi napis „Solidarność”. To druga część dyptyku Piotra Uklańskiego, pierwszą - zdjęcie rozchodzących się osób po ustawieniu ich we wspomniany napis Galeria kupiła przed rokiem.

Teraz kompletny dyptyk ma być ozdobą tak zwanej „Kolekcji II”, którą przez 10 lat Arsenał współtworzył z Podlaskim Towarzystwem Zachęty Sztuk Pięknych. W tym roku zostało ono rozwiązane i wszystkie prace są wyłączną własnością Galerii. Prace Uklańskiego w Polsce można zobaczyć jeszcze tylko w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i jeden depozyt w muzeum w Gdańsku. Szefowa Galerii nie chciała zdradzić, ile konkretnie kosztowało zdjęcie o wymiarach 260x370 umieszczone na tzw. dibondzie. Wiadomo, że Uklański wykonał je na terenie Stoczni Gdańskiej, angażując i aranżując grupę żołnierzy ubranych w czerwone i białe koszulki. Monika Szewczyk podkreśliła tylko, że udało jej się wynegocjować 30 proc. ceny wolnorynkowej.

Drugą pracą jaka wzbogaci białostockie zbiory jest malowana na zielono stal z serii „Stragany” stworzona przez Monikę Sosnowską. Odnosi się do straganów z dawnego targowiska Europa przy Stadionie Dziesięciolecia. Za obydwie prace Galeria Arsenał zapłaciła 320 tys. 120 tys. pochodziło z budżetu Białegostoku, 200 tys. ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

- Chcemy, żeby kolekcja racjonalnie się rozwijała, dlatego kupujemy konkretne dzieła sztuki - podkreśla Szewczyk. Zbiory „Kolekcji II” reprezentują Białystok w wielu galeriach Polski i świata.

Galeria Arsenał - Kolekcja II w świecie

Wystawy kolekcji za granicą:

Awangarda - Hommage. Prace z kolekcji Galerii Arsenał, 14.06.2018 - 22.07.2018, Sofijski Arsenał - Muzeum Sztuki Współczesnej, Sofia, Bułgaria
Artyści: Piotr Bosacki, Rafał Bujnowski, Jarosław Kozakiewicz, Natalia LL, Norman Leto, Zbigniew Libera, Piotr Łakomy, Anna Molska, Joanna Malinowska, Daniel Malone, Małgorzata Niedzielko, Witek Orski, Ewa Partum, Zbigniew Rogalski, Zbigniew Warpechowski, Julita Wójcik, Karolina Zdunek
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę
Partner: Instytut Polski w Sofii
Wystawy prac z kolekcji w kraju:
•Chłoporobotnik i boa grzechotnik, 9.03 – 19.04.2018, Galeria Arsenał w Białymstoku, kuratorka: Ewa Tatar.
Artyści: Karol Radziszewski, Józef Robakowski, Wilhelm Sasnal, Leon Tarasewicz, Artur Żmijewski
Na wystawie pokazano również ok 100 prac z tzw. starej kolekcji
•Życie codzienne w Polsce, 9.11-30.12.2018, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, kurator: Marek Wasilewski
Artyści: Kobas Laksa, Paweł Althamer
•Co po Cybisie? 15.09 – 16.12.2018, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, kurator: Michał Jachuła
Artyści: Kazimierz Ostrowski, Jerzy Panek, Robert Maciejuk
•Wystawa prac Leona Tarasewicza, 10.05 - 26.08.2018, Muzeum Architektury we Wrocławiu
Artyści: Leon Tarasewicz
Pokazy prac z kolekcji:
Otwarte pokazy prac Józefa Robakowskiego z Kolekcji II Galerii Arsenał
w Białymstoku oraz otwarta czytelnia w ramach XVI Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki

JÓZEF ROBAKOWSKI. Niech żyje sztuka!
6 czerwca 2018, Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2
7 czerwca 2018, Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowiskiego 1N (kampus UwB)
Udostępnianie kolekcji osobom z niepełnosprawnością wzroku:
•Udostępnianie osobom z niepełnosprawnością wzroku audiodeskrypcji do prac z Kolekcji II na stronie: http://czytanieobrazow.pl/
•24.04.2018 – udział w konferencji „Białystok – miasto przyjazne dla niewidomych”. Prezentacja skryptów audiodeskrypcji oraz tyflografik przygotowanych do prac z Kolekcji II. Warsztaty z tworzenia tyflografik dla osób odwiedzających piknik integracyjny na Rynku Kościuszki.
•07.06.2018 – warsztaty „Audiodeskrypcja w praktyce” w ramach XVI Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki. W trakcie zajęć uczestnicy poznali podstawowe zasady obowiązujące przy tworzeniu audiodeskrypcji. Następnie sami skomponowali opis jednej z prac z Kolekcji II Galerii Arsenał
•13-15.10.2018 – prezentacja audiodeskrypcji oraz tyflografik do prac z Kolekcji II podczas ogólnopolskiej konferencji „REHA FOR THE BLIND IN POLAND”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny