Galeria Arsenał. Do zobaczenia po rewolucji! Wystawa na 100-lecie Bauhausu. Atrakcje, wydarzenia towarzyszące (zdjęcia)

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Galeria Arsenał. Do zobaczenia po rewolucji! Wystawa na 100-lecie Bauhausu Maciej Zaniewski
Wystawę na 100-lecie Bauhausu do 18 grudnia można oglądać w Galerii Arsenał. Towarzyszą jej rozliczne warsztaty i spotkania.

Bauhaus był jedną z najważniejszych instytucji edukacji sztuki w Europie w XX wieku – uważa – Adam Przywara, jeden z kuratorów wystawy „Do zobaczenia po rewolucji! Wystawa na 100-lecie Bauhausu”. - Szkoła została założona w 1919 roku w Weimarze przez architekta Waltera Gropiusa, a zamknięta w 1933 roku w Berlinie pod presją polityczną. Szkoła wywarła wpływ na całą awangardową sztukę europejską i późniejszą historię sztuki.

- Bauhaus zapoczątkował model projektowania, w którym istotna jest forma, jak i funkcja, wpisując się w założenia modernizmu jako ruchu w sztuce, w architekturze, w projektowaniu przedmiotów, w którym forma daje miejsce funkcji i temu, jak używamy przedmiotów i w jaki sposób z nimi działamy i ten balans pomiędzy tymi dwoma elementami w Bauhausie był rozwijany - kontynuuje Przywara. - Artyści pracowali razem z przemysłem, żeby produkować przedmioty użytecznie piękne, tak jak dziś robią to niektóre firmy.

Bauhaus z niemieckiego, to rzeczywiście budowanie domu, ale budowanie z wnętrzami, z przedmiotami wewnątrz tego domu i całą architekturą. To podąża za takim XIX-wiecznym ideałem sztuki awangardowej, kiedy architektura jest zwieńczeniem prac różnych rzemieślników, a nawet robotników. Wszyscy pracują razem, żeby zbudować dzieło totalne.

Na wystawie przedstawiamy specyficzny obraz Bauhausu – nie w sposób monumentalny, tylko poprzez pojedyncze historie. One pokazują, że dzieło totalne jest wewnątrz mocno skomplikowane i zawiera różne postawy, formy, przeżycia i historie.

Jedną z sal wystawowych ozdabia instalacja stworzona wspólnie z greckim architektem Aristide Antonasem - „Archiwum Materiałów Budowlanych Stiftung Bauhus Dessau”. Zbiera ono elementy budowlane budynków zaprojektowanych przez Waltera Gropiusa, Hannesa Meyera, które podczas renowacji budynków, czy różnych zmian zostały odrzucone. Te elementy opowiadają nam jakąś historię, a instalacja wykorzystuje kaloryfery firmy Junkers, przez którą zresztą Bauhaus przeniósł się do Dessau, gdzie produkowano grzejniki, ale też samoloty. Dzięki temu szkoła mogła współpracować z przemysłem. Architekt z grzejników w poetycki sposób stworzył miasto z tych oryginalnych elementów infrastruktury ciepłowniczej z lat 20. XX wieku. Mają bardzo specyficzne formy, bo fabryka testowała różnego rodzaju nowe rozwiązania wzornictwa i materiałów w swoich produktach.

Drugą salę wypełnia instalacja rzeźbiarsko-przestrzenna Zuzy Golińskiej. - Podstawowym odniesieniem jest siatka prostych, która stanowiła formalną podstawę sztuki modernistycznej i modernistycznego projektowania. Przestrzeń siatki w kolorze niebieskim na tle białych ścian została zaburzona dwoma obiektami – rzeźbami w kolorze czerwonym. Odwołują się do niezrealizowanych projektów drugiego dyrektora Bauhausu - Hannesa Meyera, do form budynków, które projektował. W tej instalacji można zobaczyć archiwalne materiały związane z projektami Bauhausu.

Bauhaus z Polską miał niewiele wspólnego – przyznaje Przywara. - Modernizm rozwijał się w całej Europie. Kościół św. Rocha jest przykładem modernistycznego projektu związanego z tożsamością narodową i dwudziestoleciem międzywojennym. Nie sposób mówić o polskim Bauhausie. Można mówić o polskim modernizmie i Bauhausie jako elemencie tego ruchu. Bogdan Lachert, którego niezrealizowany projekt kościoła Rocha pokazujemy w katalogu wystawy, wybraliśmy z Białegostoku, żeby nawiązać do modernizmu w Polsce.

W tej wystawie nawiązujemy w jakiś sposób do polityki. Tytułowe „Do zobaczenia po rewolucji!” odwołuje się do rzadko eksponowanego momentu w samym Bauhausie dotyczącego dyskusji formalnych, które toczyły się wewnątrz Bauhausu i politycznych, które toczyły się w całej Republice Weimarskiej i doprowadziły do tego, że szkoła została zamknięta. Polityka jest tematem tej wystawy, ale w kontekście doświadczenia które kształtowało Bauhaus i jego uczestników – mistrzów, dyrektorów i studentów – i to podkreślamy na wystawie.

Wydarzenia towarzyszące

28.10–18.12 (wtorek – piątek), godz. 10–16
Bezpłatne warsztaty SEPPO dla licealistów i studentów towarzyszące wystawie DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!
Prowadzenie: Katarzyna Kida, Justyna Kołodko-Bietkał, Izabela Liżewska, Justyna Zieniuk
5–10.11 (wtorek – niedziela), godz. 10–16
SEPPO w języku angielskim prowadzi Isa Juchniewicz
Zapisy grup: [email protected]

30.10 (środa z Bauhausem), godz. 19-22
W audycji Andrzeja Bajguza !pod powierzchnią! w Polskim Radiu Białystok będziemy za sprawą teoretyczki muzyki i znawczyni sztuki i architektury – Moniki Pasiecznik – muzycznie świętować okrągłe urodziny Bauhausu.
radio.bialystok.pl/internetowe/radio, Białystok: FM 99,4

6.11 (środa z Bauhausem), godz. 18
Pionierki awangardy. Kobiece oblicze Bauhausu. Wykład Aleksandry Kędziorek

5–9.11 (wtorek – sobota)
Forma podąża za funkcją. Warsztaty Isy Juchniewicz dla osób 66+
Dokładnej daty warsztatów szukaj na galeria-arsenal.pl
Zapisy: [email protected]

9.11 (sobota), godz. 17
Oprowadzanie kuratorskie Adama Przywary po wystawie DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!

11.11 (poniedziałek), godz. 11
Galeria Arsenał oraz PTTK Białystok zapraszają na wycieczkę autokarową Czym jest modernizm?
Przewodnik: Andrzej Tarasewicz
Wyjazd z parkingu przy Galerii Arsenał
Liczba miejsc: 50
Zapisy: [email protected]

13.11 (środa z Bauhausem), godz. 18
Gdynia – Tel Aviv. Wykład dr. Artura Tanikowskiego

19–20.11 (wtorek – środa), godz. 15–18
Obserwacje miejskie. Warsztaty z Paulina Gajdą-Deszczką z cyklu Trochę mnie gnębi towarzystwo gołębi dla osób 60+
Zapisy: [email protected]

23.11 (sobota), godz. 11–16
Uczenie-się-przez-działanie. Warsztaty dla kadr kultury prowadzone przez Jaśminę Wójcik
Zapisy: [email protected]

20.11 (środa z Bauhausem), godz. 18
Migracja idei. Wokół modernizmu. Debata badaczy

30.11 (sobota), godz. 15
Geometria i kolor. Warsztaty z Danielem Kotowskim dla osób niesłyszących
Zapisy: [email protected]

14.12 (sobota), godz. 17
Koncert performatywny Perła i Jego Starzy, realizowany w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostok

Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Filia w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 14, Białystok

7.12 (sobota), godz. 18
Galeria Arsenał oraz Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Filia w Białymstoku zapraszają na performans choreograficzny Pawła Sakowicza Jumpcore
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona

Aula Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, ul. Oskara Sosnowskiego 11, Białystok

18.12.2019 (środa z Bauhausem), godz. 11
Galeria Arsenał oraz Wydział Architektury Politechniki Białostockiej zapraszają na prezentację wyników Hekatonu urbanistycznego realizowanego przez studentów wydziału w asyście Grupy Projektowej Centrala (Simone de Iacobis, Małgorzata Kuciewicz)

Zobacz też:

Garbaczewski w Arsenale (20.01.2019)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie