Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Franczyza. Pomysł na biznes można kupić

Barbara Kociakowska [email protected]
Franczyza się sprawdza. Nawet w kryzysie. Kliknij, żeby powiekszyć.
Franczyza się sprawdza. Nawet w kryzysie. Kliknij, żeby powiekszyć.
Delikatesy U Rzeźnika, Shop Pracz, Żabka, Piotr i Paweł – to tylko niektóre z sieci funkcjonujących na zasadach franczyzy.

Na koniec minionego roku w Polsce funkcjonowało 565 systemów franczyzowych i 46 agencyjnych. A posiadały one ponad 32 tys. placówek franczyzowych i 17 tys. agencyjnych.

Mają wymagania

Na czym polega ten biznes? Franczyzodawca, podmiot, który biznes wymyślił i sprawdził go na własnej skórze udostępnia prawa do używania logo sieci lub znaku towarowego oraz dzieli się swoją wiedzą na temat biznesu. Natomiast franczyzobiorca w zamian za to – poza opłatą wstępną – wpłaca na rzecz centrali określony w umowie procent swoich obrotów przez cały okres umowy.

Franczyzodawca także ma zazwyczaj określone wymagania dotyczące lokalizacji punktu, powierzchni, czy urządzenia lokalu.

W woj podlaskim nie tylko funkcjonują sklepy, restauracje czy placówki finansowe na zasadach franczyzy. Ale nasze firmy też tworzą własne sieci franczyzowe. Jednym z pionierów był Clovin z Czyżewa, producent proszków i płynów do prania. Od 2003 r. tworzy sklepiki o nazwie Shop Pracz, w których sprzedaje proszki tylko na wagę, a płyny na litry.

– Wówczas sieci handlowe postawiły nam duże wymagania odnośnie pakowania wyrobów – mówi Arkadiusz Żanowski, dyrektor handlowy firmy Clovin. – Wówczas doszliśmy do wniosku, że zaoferujemy produkt nieopakowany, taki jak w osiedlowym warzywniaku.

Według niego model ten sprawdził się. Na terenie całego kraju funkcjonuje 160 sklepików „Shop Pracz”. Poprzez tą sieć czyżewski Clovin sprzedaje 10 proc. swojej produkcji.

Solidny partner czeka

Przybywa również chętnych do prowadzenia delikatesów mięsnych „U Rzeźnika”, należących do białostockiego PMB. W ciągu trzech lat powstało już 126 takich sklepów z czego 110 funkcjonuje na zasadzie franczyzy. W tym roku PMB planuje otworzyć 15-20 kolejnych placówek.

– Osoby, które zdecydują się nawiązać z nami współpracę otrzymują od nas gotowy konspekt prowadzenia sieciowej produkcji oraz atrakcyjną ofertę handlową, wspólną dla całej sieci – mówi Wojciech Dunikowski, wiceprezes delikatesów „U Rzeźnika”. – Zyskują też solidnego partnera.

Wszystkie sklepy działające pod marką „U Rzeźnika” mają charakterystyczny wygląd, który tworzy tradycyjno-wiejski klimat.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny