Próbowałam grać na gitarze i na pianinie, ale mi nie wychodziło - mówi Aleksandra Czerpak.
- Flażolet jest łatwiejszy do opanowania - dodaje Natalia Świsłocka.
Dziewczyny wzięły udział w I Przeglądzie Zespołów Grających na Flażoletach "Flażolet 2011" zorganizowanym przez Szkołę Podstawową nr 19 i Młodzieżowy Dom Kultury.
Flażolet to 6-otworowy instrument dęty wykorzystywany w muzyce celtyckiej. Popularność na ziemiach polskich zyskał w XVIII i XIX wieku. Produkowano go do 1939 roku. Ale od lat sześćdziesiątych wprowadzono odgórnie niemieckie blokflety i ich plastikowe substytuty.
Flażolet wrócił do łask w połowie lat dziewięćdziesiątych w Wielkopolsce. Stamtąd trafił do Białegostoku w 2002 roku.
- Kiedy przywiozła go nasza pani dyrektor, nawet białostocka akademia muzyczna nie znała tego instrumentu - mówi Grażyna Szeps, organizatorka przeglądu i nauczycielka z SP nr 19. - Dzieci błyskawicznie nauczyły się grać na tym instrumencie, czego efekty możemy podziwiać.
Flażolet coraz bardziej popularny
W przeglądzie wystąpiło 180 uczniów w wieku od pięciu do dziesięciu lat z różnych szkół. Na codzień grają na występach, apelach i jasełkach. Chętnie korzystają z niego nauczyciele w przedszkolach i szkołach podstawowych podczas lekcji muzyki.
- Dzieci najpierw uczą się piosenek - mówi Grażyna Szeps. - Gdy wyczują rytm dostają tabulatur, na których zaznaczone są otworki, które należy zakrywać podczas gry.
Przy okazji nauczyciele wprowadzają teorię muzyki. Uczą metrum, w których miejscach stosować półnuty, a gdzie całe. Gdzie należy przytrzymać, a gdzie dłużej zagrać.
Przegląd nie jest konkursem, więc wszyscy uczniowie otrzymali takie same upominki. Organizatorzy już myślą o kolejnym przeglądzie w przyszłym roku. tym razem rozszerzą go o klasy IV-VI szkół podstawowych oraz gimnazja.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?