Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firma przez internet. Co przedsiębiorca może załatwić w sieci? [PORADNIK]

Agnieszka Domka-Rybka [email protected] Tel. 52 326 31 86 Fot. SXC
Firma przez internet. Sprawdziliśmy, co się tam uda, a czego nie załatwimy
Firma przez internet. Sprawdziliśmy, co się tam uda, a czego nie załatwimy
Jak zarejestrować firmę przez internet? Co może załatwić za pomocą sieci przedsiębiorca, który już prowadzi własny biznes? Jakie formularze są tam dostępne? Co na pewno uda się zrobić, a co wymaga, by osobiście pofatygować się do urzędu?

Rejestrujemy firmę przez internet wypełniając formularz CEIDG-1 dostępny na stronie www.firma.gov.pl. To Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej stworzona przez Ministerstwo Gospodarki.

Czytaj też: Internet dla firm za darmo. Jak założyć stronę www, domenę i zareklamować się w google?

Firma przez internet. Elektronicznie do GUS, ZUS i skarbówki 

Dane z tego formularza są przekazywane elektronicznie do: GUS - urząd nada numer REGON, ZUS - by ubezpieczyciel mógł sporządzić dokument zgłoszeniowy płatnika składek (ZUS ZFA) oraz Ministerstwa Finansów - w celu przyznania numeru NIP. Informacje są również weryfikowane przez odpowiednie rejestry, m.in. Krajowy Rejestr Karny i PESEL.

ePUAP (www.epuap.gov.pl) to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, czyli system, który pomoże przedsiębiorcy załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Aby móc z niego skorzystać, musimy założyć konto na tej platformie. Najprostszym narzędziem w serwisie ePUAP jest Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) - z niej bowiem wyślemy elektroniczne pisma do urzędów.**

To nic nie kosztuje. By autoryzować elektroniczny formularz można skorzystać zarówno z podpisu elektronicznego, jak i z bezpłatnego Profilu Zaufanego, który został udostępniony na rządowym profilu ePUAP (też za darmo), skąd skomunikujemy się z urzędami, np. skarbowym czy ZUS.

Uwaga! Niestety, mimo rozwiązań technicznych, początkujący przedsiębiorca musi iść do urzędu skarbowego (w przypadku, gdy chcemy zarejestrować kasę fiskalną lub być podatnikiem VAT - red.) oraz ZUS.

PROFIL ZAUFANY: zakładamy go na stronie www.epuap.gov.pl, gdy np. nie posiadamy podpisu elektronicznego. Musimy wypełnić dostępny tam wniosek o założeniu tego profilu. PZ jest potwierdzaniem naszej tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Jest tak samo ważny, jak zwykły podpis. Profil jest bezpłatny, w przeciwieństwie do kwalifikowanego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem. Ale traci ważność tak samo, jak podpis elektroniczny, czyli po trzech latach, potem można go przedłużyć.

Czytaj też: Uwaga na Polski Rejestr Internetowy! Nie jest darmowy!

ZUS przez internet

Przedsiębiorca samodzielnie prowadzący firmę lub rozliczający składki za nie więcej niż 5 osób, może przekazać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe w formie elektronicznej z aktualnej wersji programu "Płatnik" (www.zus.pl) lub innego oprogramowania podpisując je bezpiecznym podpisem elektronicznym albo w formie papierowej. Natomiast dla firm rozliczających składki za więcej niż 5 osób, przekazywanie dokumentów przez internet jest ustawowym obowiązkiem.

Natomiast za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego, dostępnego na stronie www.zus.pl, można złożyć do ZUS wnioski np. o układ ratalny, wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, o zwrocie tych nadpłaconych, o odroczenie terminu ich płatności czy umorzenie należności.

- Składanie dokumentów ubezpieczeniowych drogą elektroniczną wymaga posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego, natomiast elektroniczne wnioski można podpisać profilem zaufanym lub oczywiście bezpiecznym podpisem - informuje Alina Szałkowska, rzecznik bydgoskiego oddziału ZUS.

PODPIS ELEKTRONICZNY: to dane w postaci elektronicznej potrzebne przy wymianie informacji drogą elektroniczną do identyfikacji osoby, która się nim posługuje. Potwierdza autentyczność dokumentu. Można go kupić firmach świadczących usługi certyfikacyjne wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki (znajdziemy je na www.firma.gov.pl.) Mają charakter komercyjny, wysokość opłat określają firmy. Ceny zestawów różnią się w zależności od długości ważności certyfikatu (rok lub dwa lata) i rodzaju urządzenia do składania podpisu elektronicznego.

Z fiskusem przez internet

Pomoże w tym system e-deklaracje (www.e-deklaracje.gov.pl) umożliwiający składanie dokumentów rozliczeniowych w formie elektronicznej. Jest tam dostępna większość najczęściej składanych deklaracji, informacji i zeznań PIT, CIT i VAT, m.in. dla przedsiębiorców. Najpopularniejsze wyślą oni bez stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

- Dzięki wymogowi autoryzacji deklaracji do minimum spada ryzyko, że ktoś podszyje się pod podatnika - twierdzi Maciej Cichański, rzecznik Izby Skarbowej w Bydgoszczy.
Najprostsza i bezkosztowa metoda to podanie danych identyfikacyjnych i kwoty przychodu wpisanej w poprzednim rocznym zeznaniu. Przy innych deklaracjach stosuje się kwalifikowany podpis elektroniczny.

Przez internet właściciele firm uzyskają także wiele informacji i wyjaśnień od Administracji Podatkowej. Na stronach izb, urzędów skarbowych i Ministerstwa Finansów można znaleźć np.: opracowania, broszury, karty informacyjne, treść interpretacji podatkowych.

Czytaj też:Internet szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw 
 

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Firma przez internet. Co przedsiębiorca może załatwić w sieci? [PORADNIK] - Gazeta Pomorska

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny