Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej. Muzyką dawną będą wspominać postać Izabeli Branickiej. Program

Jerzy Doroszkiewicz
W inauguracyjnym koncercie oprócz Zespołu Muzyki Dawnej Diletto weźmie udział Chór Uniwersytetu Medycznego
W inauguracyjnym koncercie oprócz Zespołu Muzyki Dawnej Diletto weźmie udział Chór Uniwersytetu Medycznego Jerzy Doroszkiewicz
Monumentalne requiem, spektakl baletowy czy koncert operowy złożą się na Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej.

Festiwal Sztuk Dawnych nawiązuje do opisów hucznych obchodów imienin Izabeli Branickiej z Poniatowskich – przypomina dr hab. Anna Moniuszko z Fundacji Pro Anima, która już po raz ósmy organizuje cykl wydarzeń artystycznych w Białymstoku i Bielsku Podlaskim.

Tegoroczny festiwal rozpocznie monumentalne dzieło działającego w Rosji polskiego kompozytora Józefa Kozłowskiego „Requiem na śmierć ostatniego króla Polski” już we wtorek 13 listopada w Pałacu Branickich. Zagra Orkiestra Zespołu Muzyki Dawnej Diletto wsparta przez Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku i czworo solistów. Przed koncertem będzie możliwość zwiedzania piwnic pałacowych w ramach współpracy z Muzeum Farmacji.

W niedzielę 18 listopada w Auli Widowiskowej Wydziału Pedagogiki i Psychologii zostanie zaprezentowany spektakl „Ballet de la musique” . Finałem Festiwalu będzie koncertowe wykonanie 19 listopada serenata drammatica „Il sogno di Scipione” Johanna Adolfa Hasse’go w Pałacu Branickich w 260 lat od premiery w Warszawie. Na wszystkie imprezy wstęp wolny.

Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej - program

13.11.2018 (wtorek)
Z wizytą w Piwnicach Pałacowych - Pałac Branickich w Białymstoku
godziny wejść: 15, 16, 17, 18
bezpłatne wejściówki do odebrania w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB (prawe skrzydło pałacu) od 5 XI 2018

13.11.2018 (wtorek) - Aula Magna w Pałacu Branickich w Białymstoku
Koncert oratoryjny – Józef Kozłowski - Requiem na śmierć ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego w 220 rocznicę śmierci brata Izabeli Branickiej w Pałacu Branickich w Białymstoku. Wykonawcy: Joanna Radziszewska - sopran, Karolina Kuklińska - alt, Aleksander Rewiński - tenor, Jarosław Bręk – bas, Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz orkiestra Zespołu Muzyki Dawnej Diletto pod. dyr. Anny Moniuszko

Requiem na śmierć ostatniego króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego. Józefa Kozłowskiego w Pałacu Branickich w Białymstoku
W ciągu życia Izabeli Branickiej były też momenty trudne, jak choćby ten kiedy otrzymała wiadomość o śmierci swojego brata - Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wykonanie utworu napisanego na pogrzeb Króla w 220 rocznicę jego śmierci ukaże twórczość schyłku epoki klasycyzmu. Dodatkowym argumentem za wykonaniem utworu jest fakt, iż jego kompozytor zapewne bywał często w Białymstoku z racji na pełnioną przez jego ojca - Antoniego Kossołowskiego (Kozłowskiego) funkcję kapelmistrza białostockiej orkiestry Branickich w latach (1747-1764) tak więc jest również możliwe, że urodzony 1757 roku Józef Kozłowski okresowo mieszkał w Białymstoku. Requiem, które zamówił u Kozłowskiego przed śmiercią Poniatowski zostało wykonane po raz pierwszy w Petersburgu, ale następnie wielokrotnie wznawiane podczas różnych okazji, również w Polsce, a nawet wydane drukiem w Lipsku (1806). To wielkie dzieło o bogatej obsadzie wykonawczej, przeznaczone na głosy solowe, chór i dużych rozmiarów orkiestrę, dopiero w 2015 roku doczekało się współczesnego wykonania przez Zespół Muzyki Dawnej Capellę Cracoviensis. Również podczas naszego festiwalu zostanie ono wykonane w pełnej obsadzie według zachowanego w Berlinie autografu kompozytora i przy użyciu historycznego instrumentarium. Zagra Orkiestra Zespołu Muzyki Dawnej Diletto a zaśpiewa Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku pod dyr. Anny Moniuszko. Partie solowe wykonają: Joanna Radziszewska – sopran, Karolina Kuklińska – alt, Aleksander Rewiński – tenor, Jarosław Bręk – bas

14.11.2018 (środa), godz. 19 - Ratusz w Białymstoku
oraz
15.11.2018 (czwartek), godz. 19 - Ratusz w Bielsku Podlaskim
Wieczór historyczny, Gawęda o Izabeli Branickiej Andrzeja Lechowskiego i recital Pauliny Tkaczyk - klawesyn.

Wieczór historyczny - Gawęda o Izabeli Branickiej oraz recital klawesynowy Pauliny Tkaczyk - Ratusz w Białymstoku
Gawęda dotycząca życia Izabeli Branickiej przybliża publiczności mało znane fakty z życia arystokracji w XVIII wieku. Połączenie gawędy z muzyką kameralną, cieszącą się wielką popularnością w każdej epoce, stanowi cenne uzupełnienie wielkich wydarzeń scenicznych i koncertowych w które obfituje rokrocznie Festiwal Sztuk Dawnych.
Podczas recitalu klawesynowego zostanie przez Paulinę Tkaczyk zaprezentowana twórczość Christlieba Siegmunda Bindera (1723-1789), zapomnianego przez minione dwieście lat drezdeńskiego kompozytora i instrumentalisty, o którego życiu i działalności artystycznej wiemy bardzo niewiele. Jest wielce prawdopodobne, że Binder znał również osobiście sprowadzonego w 1757 roku do białostockiej kapeli z Saksonii organistę i klawicymbaliste - Dominika Grabenbauera, o którym wiemy niestety jeszcze mniej. Prezentacja twórczości Ch.S. Bindera oraz działającego we francji Joseph-Nicolas-Pancrace Royera nauczyciela Marii Leszczyńskiej, będzie ciekawą próbą rekonstrukcji recitali jakie miały miejsce na dworze Branickich w XVIII wieku.

Wieczór historyczny - Gawęda o Izabeli Branickiej oraz recital klawesynowy - Ratusz w Bielsku Podlaskim
Bielsk Podlaski, to oddalone o około 50 km od Białegostoku jedno z najstarszych miast Podlasia. Izabela Branicka od 1760 roku była starościną bielską. Jej zasługą było wytyczenie tzw. „nowego miasta” z późnobarokowym ratuszem i nowym neoklacystycznym kościołem farnym. Powtórzenie Wieczoru historycznego z recitalem Pauliny Tkaczyk będzie doskonałą okazją do wspomnienia zasłużonej nie tylko dla Białegostoku Izabeli Branickiej.

16.11.2018 (piątek)
, godz. 19 - Bazylika Narodzenia NMP w Bielsku Podlaskim
Koncert Zespołu Śpiewaczego Schola Gregoriana Sancti Casimiri - Cantus Mariales - dawne śpiewy o NMP.

Koncert nawiązuje do obchodzonego 16 XI w Diecezji Wileńskej, do której należał niegdyś Białystok - uroczystości NMP Ostrobramskiej. Prezentacja śpiewów Maryjnych mających źródła liturgiczne od średniowiecza aż do czasów współczesnych przez Męski Zespół Wokalny Schola Gregoriana Sancti Casimiri ukaże różne formy muzyczne obecne w muzyce kościelnej tj. Choral gregoriański, średniowieczne dwugłosowe sekwencje z XIII w., utwory wielogłosowe okresu renesansu i baroku a także współczesne. Wszystkie wyrażające nabożeństwo do Matki Bożej, które było bliskie również fundatorce kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Bielsku Podlaskim, w którym się koncert odbędzie - Izabeli Branickiej. W drugiej części koncertu do głosów męskich dołączą żeńskie z zespołu Schola Schola Mulierum Sanctae Haedvigis z Białegostoku.

18.11.2018 (niedziela), godz. 19 - Aula Widowiskowa Wydziału Pedagogiki i Psychologii w Białymstoku
Spektakl taneczny - "Ballet de la musique" w wykonaniu Tancerzy Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” oraz Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada”

Za pierwowzór widowiska posłużył francuski balet barokowy. Całość otwiera uwertura, zaś kolejne formy muzyczne odwołują się do dorobku muzycznego wybranych krajów Europy. A wszystko to do utworów m.in.: Haendla, Bacha, Lully’ego, Corellego, Sanza, Couperina, Rebela, Haydna. Ożywają instrumenty: gitara hiszpańska, skrzypce, flet, klawesyn, trąbka, bęben, stając się głównymi bohaterami, zarówno w warstwie dźwiękowej jak i wizualnej.

19.11.2018 (poniedziałek), godz. 19 - Aula Magna w Pałacu Branickich w Białymstoku
Johann Adolf Hasse był przez 30 lat dyrygentem na dworach Augusta II Mocnego i Augusta III – elektorów saksońskich. Byli oni także w tamtych czasach kolejnymi władcami Polski prawdopodonie dlatego Hasse interesował się muzyką polską i niejednokrotnie próbował nawiązać do jej stylu. Świadczą o tym pojawiające się w jego dziełach ustępy opatrzone słowami alla polacca lub arie nel gusto polacco. Ponadto, w latach 1758–1762 drezdeński zespół niejednokrotnie pojawiał się w Warszawie, gdzie wykonał 12 oper m.in. Nitteti, Demofoonte, Artaserse, Semiramide riconosciuta, Il trionfo di Clelia, Ciro riconosciuto oraz Il re pastore, a także serenata Il Sogno di Scipione. Istnieją poszlaki, że Hasse będąc wraz z dworem Augusta III w Warszawie, gościł również w Pałacu Branickich w Warszawie i w Białymstoku u drugiej po królu osoby w Państwie - Hetmana Wielkiego Koronnego Jana Klemensa Branickiego. Być może z racji na powiązania kapelmistrza białostockiego Antoniego Kossołowskiego z orkiestrą królewską w tym okresie, również dzieła Hassego były wykonywane w białostockim Opernhausie Branickich. Odnalezienie, zrekonstruowanie oraz wykonanie po 260 latach jednoaktowego serenata drammatica "Il sogno do Scipione", która miała swoją premierę w Warszawie w 1758 roku będzie zatem próbą ilustracji świetności obchodów dnia imienin Pani Krakowskiej. Koncert zostanie wykonany na kopiach instrumentów z epoki.
Wykonawcy: Anna Wolfinger – sopran (Fortuna), Anna Zawisza – sopran (Constanza), Aleksander Rewiński – tenor (Scipione), Michał Sławecki – kontratenor sopranowy (Emilio), Sławomir Bronk – kontratenor altowy (Publio) Barokowa Orkiestra Festiwalu Sztuk Dawnych pod dyr. Anny Moniuszko

Białystok, Pałac Branickich, Aula Magna. Oratorium - Nawrócenie św. Augustyna. Festiwal Sztuk Dawnych - Imieniny Izabeli Branickiej 2017. Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Zespół Muzyki Dawnej Diletto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny