To jeden z najważniejszych festiwali kina dokumentalnego w Europie, nagrodzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej jako najważniejsze międzynarodowe wydarzenie filmowe w Polsce. Zaprezentowanych zostanie sześć najlepszych filmów dokumentalnych minionego roku, a widzowie wybiorą ten, który otrzyma Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych.
Dla naszych Czytelników mamy jednoosobowe bilety na wybrany film przeglądu. Otrzymają je osoby, które najciekawiej uzasadnią, na który seans chciałyby się wybrać. Na odpowiedzi czekamy do czwartku, 19 maja do godz. 12 pod adresem [email protected]. W treści należy podać imię, nazwisko i nr kontaktowy.
Harmonogram pokazów:
20 maja – klub FAMA
17.00 FACEBOOKISTAN, 59′
18.30 SONITA, 90′
21 maja – kino Forum
16.30 DON JUAN, 92′
18.15 POD OPIEKĄ WIECZNEGO SŁOŃCA, 106′
22 maja – kino Forum
15:00 UKRAIŃSCY SZERYFOWIE, 80′
20.00 SZWEDZKA TEORIA MIŁOŚCI, 90′
„Facebookistan” (Facebookistan)
Reżyseria: Jakob Gottaschau, Dania, 2015 r., 59 min.
Prawie 1,4 miliarda ludzi korzysta dziś z Facebooka i dobrowolnie dzieli się w sieci prywatnymi danymi. Facebook chce, byśmy ujawnili swoje oblicze, ale czy sam pokazuje prawdziwą twarz? Niewiele wiemy na temat największej na świecie publicznej sieci, stworzonej przez Marka Zuckerberga, łączącej dziś tak wielu ludzi na Ziemi. Czy jest w jakikolwiek sposób kontrolowana i monitorowana? Dlaczego niektóre posty i strony podlegają cenzurze? I dlaczego Facebook przechowuje dane użytkownika, nawet gdy ten usunął swój profil? Film prześwietla działalność i strukturę Facebooka, ujawniając jak podchodzi on do dwóch podstawowych zasad demokracji: prawa do wolności słowa i do prywatności, oraz jak wiele osób i organizacji jest mniej lub bardziej powiązanych z jego polityką.
„Sonita” (Sonita)
Reżyseria: Rokhsareh Ghaem Maghami, Iran/Niemcy/ Szwajcaria, 2015 r., 90 min.
Sonita to młoda i utalentowana afgańska raperka. Jednak jej rodzina zaplanowała dla niej inną przyszłość. W wieku 10 lat po raz pierwszy stała się przedmiotem transakcji małżeńskiej, zorganizowanej przez rodziców w celu zdobycia posagu dla jej brata. Do ślubu ze starszym mężczyzną nie doszło, ale sytuacja powtórzyła się kilka lat później. Film jest poruszającym portretem młodej dziewczyny, która za wszelką cenę walczy o swoją wolność. Dziś Sonita z powodzeniem nagrywa muzykę i prowadzi kampanię przeciwko przymusowym wydawaniu dziewczynek za mąż.
„Don Juan” (Don Juan)
Reżyseria: Jerzy Śladkowski, Szwecja/Finlandia, 2015 r., 92 min.
22-letni Oleg, student ekonomii, ma objawy zespołu Aspergera. Jest niedojrzały społecznie i nie dorósł do roli mężczyzny. Poszukuje miłości i akceptacji. Matka usilnie chce go wyrwać z życiowego letargu, otworzyć na świat, a przede wszystkim znaleźć mu dziewczynę. Oleg trafia do teatralnej grupy. Ma zagrać tytułową rolę w sztuce „Don Juan”. Prowadzona w ten sposób terapia nabiera ironicznego wyrazu. Na horyzoncie pojawia się piękna aktorka Tania, która zmienia Olega nie do poznania. Reżyser nazwał ten film „dokumentalnym obrazem na poprawę nastroju”.
„Pod opieką wiecznego Słońca” (Under the sun)
Reżyseria: Witalij Manski, Rosja/Łotwa/Niemcy/Czechy/Korea Północna, 2015 r., 106 min.
Północna Korea to według koreańskiej propagandy najszczęśliwszy kraj na świecie. Film pokazuje życie „przeciętnej” koreańskiej rodziny i mechanizm tamtejszej indoktrynacji. Tak właśnie funkcjonuje idealne koreańskie społeczeństwo, żyjące w wiecznych promieniach słońca – symbolu wielkiego wodza ludu Kim Ir Sena. Film jest w rzeczywistości zapisem starannie wyreżyserowanego przez władzę i przećwiczonego spektaklu, dedykowanego Kim Ir Senowi i Kim Dzon Unowi. Władza narzuca wszystko, łącznie z ludzkimi reakcjami. Całość okazuje się przerażającą choreografią oszustwa – równie surrealistyczną, co złowrogą, przypominającą nową wersję „The Truman Show”.
„Ukraińscy szeryfowie” (Ukrainian Sheriffs)
Reżyseria: Roman Bednarczuk, Ukraina/Łotwa/Niemcy, 2015 r., 80 min.
W Starej Zburiewce na południu Ukrainy działa duet szeryfów o bystrym oku. Wiktor i Wołodia mają za zadanie zniwelować stopę przestępczości. Jeżdżą żółtą rosyjską Ładą z lat 70., (przystrojoną flagą Ukrainy), od jednego miejsca do drugiego, próbując załagodzić konflikty lub rozwiązać zaistniałe już problemy. Film śledzi ich losy, ukazując komizm codziennych sytuacji. Przypomina prozę Nikołaja Gogola. Przedstawia jak wygląda prawdziwe życie na ukraińskiej wsi przed i po wojnie. To niezwykle barwny przekrój ludzkich charakterów z ich słabościami, wadami i problemami.
„Szwedzka teoria miłości” (Swedish Theory of Love)
Reżyseria: Erik Gandini, Szwecja, 2015 r., 90 min.
Filmowe spojrzenie na dzisiejszą Szwecję i wielowymiarowe konsekwencje wprowadzenia w niej wizji świata wolnych, równych ludzi, pozbawionych więzów zależności ekonomicznej. Niezależność ma swoją ciemną stronę. Dziś aż jeden na czterech Szwedów umiera samotnie, a Szwedki są największą grupą wśród klientek banku nasienia, bo pragną potomstwa, choć nie są w stanie zbudować trwałej relacji z partnerem. Państwo zapewnia Szwedom wszystko prócz umiejętności bycia z innymi ludźmi. Czy z drogi ku niezależności da się jeszcze w ogóle zawrócić? Czy ceną za wolność musi być dojmująca samotność?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?