Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fabryczna instalacja LPG. Co warto o niej wiedzieć?

mf; Partnerem cyklu jest FCA POLAND S.A.
Fiat Tipo w wersjach Hatchback oraz Station Wagon (kombi) jest dostępny z fabryczną instalacją LPG. Fabryczny montaż gwarantuje wysoką, jakość, niezawodność i idealną kalibrację do jednostki napędowej. Dodatkowo, samochód zachowuje pełną gwarancję producenta, bez wykluczeń związanych z eksploatacją pojazdu na paliwie LPG.

Koszt fabrycznej instalacji LPG wynosi jedynie 3500 zł brutto do ceny cennikowej Tipo HB i SW w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet 16v (120 KM) we wszystkich poziomach wyposażenia. Dzięki tak atrakcyjnej cenie instalacji LPG, zwrot zainwestowanej kwoty nastąpi już po 31 miesiącach, zakładając przebieg samochodu 1000 km miesięcznie, a przy przebiegu 1500 km miesięcznie inwestycja zwróci się już po 20 miesiącach.

Koszty eksploatacji Fiata Tipo na paliwie LPG są niższe w porównaniu z benzyną o 114 zł na każde 1000 przejechanych kilometrów - szczegóły prezentuje poniższa tabela:























Paliwo



Cena



Średnie zużycie
paliwa na 100 km



Koszt paliwa
na 1000 km



Pb 95



4,73 zł/l



6,3 l/100km



298 zł



LPG



2,22 zł/l



8,3 l/100km



184 zł


Źródło: e-petrol.pl / Średnie ogólnopolskie ceny detaliczne w [PLN/l] na 08.03.2017

Cennik Fiata Tipo w wersjach LPG w złotych, brutto:

Hatchback/Station Wagon


















  • POP 1.4 120 KM LPG:


59 400 / 62 900


  • EASY 1.4 120 KM LPG:


64 400 / 67 900


  • LOUNGE 1.4 120 KM LPG:


69 400 / 72 900

Wersja „LPG" Fiata Tipo charakteryzuje się dwoma układami zasilania: jeden benzyną i drugi LPG. Są one sterowane centralką kontroli silnika, która razem z centralką LPG kontroluje wtrysk w dwóch przewidzianych trybach funkcjonowania. Na podstawie sygnałów otrzymanych z różnych czujników centralka kontroli silnika steruje siłownikami z nią połączonymi, kontrolując układy:

  • zasilania paliwem (benzyna lub LPG)
  • zasilania powietrzem
  • pedału przyspieszenia
  • chłodzenia silnika
  • kontroli spalania - sondy lambda
  • kontroli układu wydechowego z katalizatorem
  • recyrkulacji oparów paliwa.
Fabryczna instalacja LPG. Co warto o niej wiedzieć?
Fiat

Również przepustnica sterowana jest elektronicznie przez centralkę - otwarcie przepustnicy obliczane jest według specjalnego programu wewnętrznego centralki silnika. W ten sposób eliminuje się mechaniczne połączenie między pedałem gazu i korpusem przepustnicy. Centralka kontroli silnika steruje układem w całości - otrzymuje wszystkie sygnały przesyłane z czujników układu podstawowego (temperatura płynu chłodzącego silnik, obroty silnika itp.) i czujników specyficznych układu LPG (poziom LPG - poprzez specjalny czujnik liniowy - ciśnienie/temperatura LPG, przełączanie zasilania benzyna/LPG), dzieląc je poprzez sieć CAN z centralką LPG, która podporządkowana jest centralce kontroli silnika i pilotuje wtryskiwacze LPG. Dzięki sterowaniu elektronicznemu opisanemu powyżej to rozwiązanie spełnia najnowsze normy przeciw zanieczyszczeniowe (EURO 6).

System zasilania LPG, podobnie jak układ zasilania benzyną, jest układem typu multipoint sekwencyjnego, fazowego, ze specjalnymi elektro-wtryskiwaczami. Po dostosowaniu właściwości LPG do wymagań technicznych kontroli elektronicznej silników benzynowych uzyskano miarodajne rezultaty w zakresie własności jezdnych samochodu i emisji zanieczyszczeń z wydechu.

Silnik podczas działania w trybie zasilania LPG utrzymuje te same parametry momentu/mocy jak podczas działania w trybie zasilania benzyną, a w konsekwencji uzyskiwane przez samochód osiągi są porównywalne.

Podstawowe dane techniczne i osiągi Fiata Tipo 1.4 T-Jet 120KM LPG.












































Moc maksymalna: KM (kW) przy obr/min:   120 (88) @ 5000 
Maks. moment obrotowy: Nm przy obr/min: 215 @ 2500 
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa + wsteczny
Prędkość maks. (km/h) 200 
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,1 

Zużycie paliwa (l/100km) LPG/Benzyna


 
Cykl miejski 11,4 / (8,2) 
Cykl pozamiejski 6,5 /  (5,2) 
Cykl mieszany 8,3 /  (6,3) 
Emisja CO2 (g/km) 135 / (146) 

Samochód jest skonfigurowany tak, aby działał niezależnie zarówno w trybie zasilania benzyną, jak i LPG. Uruchomienie silnika następuje zawsze przy zasilaniu benzyną, po czym ma miejsce automatyczne przełączenie na tryb LPG, jeżeli występują warunki konieczne do takiego przełączenia (przekroczenie ustalonego progu temperatury płynu chłodzącego, progu obrotów biegu jałowego silnika, wyraźne przyspieszenie samochodu).

Przycisk wyboru trybu zasilania benzyna/LPG (symbol „symbol dystrybutora"), umieszczony w środkowym zespole elementów sterowania, umożliwia wybór trybu zasilania benzyną lub LPG. Święcąca się dioda wbudowana w przycisk wskazuje wybór trybu zasilania benzyną.

Wyświetlacz w zestawie wskaźników wskazuje wybrany tryb zasilania i poziom paliwa LPG dostępny w zbiorniku. Samochód wyposażony jest w odpowiednio zabezpieczony zbiornik o walcowatym kształcie (ciśnieniowy), umieszczony we wnęce przewidzianej dla koła zapasowego. W zbiorniku tym znajduje się LPG w stanie ciekłym.

Fabryczna instalacja LPG. Co warto o niej wiedzieć?
Fiat

W trybie zasilania LPG, gaz po wyjściu ze zbiornika przepływa przez specyficzny przewód do zespołu regulatora ciśnienia, w którym znajduje się elektrozawór bezpieczeństwa blokujący przepływ LPG po wyłączeniu przez kierowcę samochodu lub po zmianie trybu zasilania paliwem (wybór zasilania benzyną). Jednocześnie z elektrozaworem regulatora drugi elektrozawór, umieszczony w zbiorniku, powoduje zamknięcie przewodu LPG na wyjściu ze zbiornika. Główną funkcją tego typu zaworów jest przerywanie/umożliwianie przepływu LPG w stronę obwodu zasilania. W przypadku zderzenia centralka Air Bag przesyła w sieci sygnał FPS (Fire Prevention System), który wykorzystuje centralka kontroli silnika do przerwania przepływu paliwa.

Elektrozawory są otwarte, gdy:

  • zażądany zostanie tryb zasilania LPG (nienaciśnięty przycisk „symbol dystrybutora paliwa") i odpowiednia dioda zgaszona,
  • spełnione są warunki optymalne dla funkcjonowania silnika w trybie zasilania LPG (temperatura płynu chłodzącego, prędkość obrotowa silnika),
  • ilość LPG w zbiorniku jest wystarczająca do funkcjonowania.

Zespół multizaworu zamontowany na zbiorniku zawiera:

  • zawór blokujący automatycznie napełnianie LPG, gdy osiągnięty zostanie maksymalny dopuszczalny poziom napełniania,
  • ogranicznik przepływu, który w przypadku pęknięcia przewodu zapobiega kompletnemu i gwałtownemu wypływowi LPG,
  • zawór zwrotny, który blokuje przepływy powrotne LPG w stronę wlewu paliwa,
  • elektrozawór bezpieczeństwa umieszczony na przewodzie zasilania LPG, który umożliwia przepływ lub blokuje przepływ gazu w stronę reduktora ciśnienia,
  • zawór ręczny, umieszczony przed elektrozaworem, który oddziela zbiornik układu LPG dla umożliwienia wykonania operacji obsługi,
  • bezpiecznik topikowy, który w przypadku nietypowego przekroczenia temperatury (powyżej 120°C), eliminuje całkowicie niebezpieczeństwo wystąpienia nadciśnienia, poprzez wypuszczenie na zewnątrz, w sposób kontrolowany i możliwie jak najszybszy, LPG znajdującego się w zbiorniku,
  • analogowy wskaźnik poziomu LPG, umieszczony na zbiorniku.

Elektrozawór blokowania otwiera się lub zamyka razem z elektrozaworem poboru gazu znajdującym się na zbiorniku. Zamyka on każdy przepływ LPG, gdy silnik nie jest zasilany gazem. Regulator ciśnienia umożliwia przejście LPG ze stanu ciekłego w stan gazowy przez komorę dylatacyjną i utrzymuje wartość ciśnienia wymaganą do funkcjonowania układu.

Przewidziane są cztery specyficzne elektro-wtryskiwacze dla LPG, zamontowane na kolektorze ssącym, po jednym dla każdego cylindra, zasilane są LPG w stanie gazowym pod stałym ciśnieniem, a sterowane przez centralkę LPG poprzez sygnał/polecenie przekazane z centralki kontroli silnika. W przypadku wyczerpania LPG następuje automatyczne przełączenie na benzynę.

Cały układ jest sterowany poprzez odpowiednie przekaźniki znajdujące się w skrzynce bezpieczników w komorze silnika; obwody zasilania centralki i poszczególnych elementów systemu (czujniki i siłowniki) zabezpieczone są odpowiednimi bezpiecznikami w skrzynce bezpieczników w komorze silnika.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Fabryczna instalacja LPG. Co warto o niej wiedzieć? - Portal i.pl

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny