Euler Hermes radzi, jak ograniczyć kradzieże i nadużycia w firmie

Piotr Walczak [email protected] Fot. sxc.hu
Należy też regularnie sprawdzać wydatki służbowe – kontrolować wszelkie faktury, opisy na dokumentach. Wpis „spotkanie biznesowe“, bez danych z kim, gdzie i kiedy, powinien wzbudzić wątpliwości.
Należy też regularnie sprawdzać wydatki służbowe – kontrolować wszelkie faktury, opisy na dokumentach. Wpis „spotkanie biznesowe“, bez danych z kim, gdzie i kiedy, powinien wzbudzić wątpliwości.
Udostępnij:
Kradzieże to najczęstszy rodzaj nadużyć pracowników w polskich firmach. Zdarzają się one i w małych, i w dużych przedsiębiorstwach.

Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że mogą stać się ofiarami nadużyć ze strony swoich podwładnych. Starają się temu zapobiegać, więc zjawisko to się zmniejsza – mówił podczas spotkania z podlaskimi przedsiębiorcami Bartosz Pikuła z Euler Hermes. Ekspert wyjaśniał, co należy robić, żeby ustrzec się przed nieuczciwością pracowników.

Okazja czyni firmowego złodzieja

– Lekceważone są na przykład niezapowiedziane kontrole – podkreślał Bartosz Pikuła. – A przecież nie chodzi o to, by je często robić. Sama możliwość ich przeprowadzania jest jak prewencja. To tak jak z policją: radiowóz nie musi, ale może przecież przejechać ulicą.

Często przedsiębiorcy lekceważą też m.in. kwartalną inwentaryzację, nie wprowadzają okresowych haseł komputerowych, nie wymagają akceptacji przelewów przez dwie osoby czy też nie usuwają uprawnień dostępu do systemów po zwolnieniu pracownika.

Bartosz Pikuła podkreślał, że w przypadku wykrywania i zapobiegania nadużyć związanych z pieniędzmi, istotne jest egzekwowanie urlopów. Nieuczciwy pracownik, który na siłę stara się go nie wykorzystywać, być może robi to dlatego, bo chce dalej kontrolować swój proceder.

Faktura prawdę ci powie

Ważne jest rozdzielenie obowiązków: przyjmowania gotówki i inwentaryzacji. Należy też regularnie sprawdzać wydatki służbowe – kontrolować wszelkie faktury, opisy na dokumentach. Wpis „spotkanie biznesowe“, bez danych z kim, gdzie i kiedy, powinien wzbudzić wątpliwości.

– Uwaga też na faktury z opisem „usługi doradcze“, za którym tak naprawdę może kryć się nadużycie – zwracał uwagę przedsiębiorcom ekspert z Euler Hermes.

Specjalista podawał też konkretne przykłady nadużyć ze strony pracowników: – W pewnej firmie zajmującej się usługami marketingowymi pracownik wystawiał faktury na zakup medykamentów dla mężczyzn. O dziwo była to kobieta.

Z badań Euler Hermes wynika, że problem nadużyć pracowniczych wyjątkowo często dotyczy osób pracujących jako przedstawiciele handlowi. Otrzymują oni pieniądze od klienta, jednak gotówka nie trafia do firmowej kasy.

Euler Hermes radzi pracodawcom

aby chcąc wykrywać i zapobiegać nadużyciom pracowniczym,

uważali na faktury z opisami:

 

  • usługi doradcze,
  • usługi niematerialne,
  • usługi marketingowe,
  • pozostałe usługi, koszty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rośnie poczucie zagrożenia cyberprzestępczością

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie