Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Eskadra: podobieństwo jest absolutnie przypadkowe i niezamierzone

Zarząd Grupa Eskadra Sp. z o.o.
Tak ewoluował logotyp Białegostoku podczas wspólnej pracy z klientem nad projektem - twierdzi Eskadra.
Tak ewoluował logotyp Białegostoku podczas wspólnej pracy z klientem nad projektem - twierdzi Eskadra. fot. Eskadra
Grupa Eskadra oświadcza, że sugerowane podobieństwo znaku graficznego opracowanego dla Miasta Białystok ze znakiem graficznym używanym w przeszłości przez jedną z nowojorskich organizacji społecznych jest absolutnie przypadkowe i niezamierzone.
Tak ewoluował logotyp Białegostoku podczas wspólnej pracy z klientem nad projektem - twierdzi Eskadra.
Tak ewoluował logotyp Białegostoku podczas wspólnej pracy z klientem nad projektem - twierdzi Eskadra. fot. Eskadra

Tak ewoluował logotyp Białegostoku podczas wspólnej pracy z klientem nad projektem - twierdzi Eskadra.
(fot. fot. Eskadra)

Motywy graficzne obecne w logotypie promocyjnym Białegostoku występują w wielu różnych znakach graficznych z różnych krajów świata, różnych firm lub instytucji. Najczęściej jest to symbolika związana z ideą wschodzącego słońca. Ta właśnie symbolika wschodzącego słońca znajduje się w logotypie promocyjnym Białegostoku, a nie ma jej w dawnym logotypie wspomnianej organizacji nowojorskiej. Co więcej - w zależności od medium, które kontynuuje temat Gazety.pl porównywane są z logo Białegostoku RÓŻNE znaki wspomnianej organizacji nowojorskiej, np. nieaktualny w Gazecie.pl i aktualny w TVN 24.

Dokonywanie porównań z nieaktualnym logotypem owej organizacji, w którym można się doszukać więcej podobieństw, w naszej opinii wynika z faktu że był to logotyp organizacji mniejszości seksualnych, co nadaje przekazom medialnym smaku niezdrowej sensacji.

Logo dla Białegostoku zostało zaprojektowane w oparciu o wcześniej zaakceptowaną strategię promocji miasta, tradycyjną kolorystykę i konkretne założenia, z góry wskazane agencji (np. motyw i symbolika wschodu słońca). Wybór takiej metafory siłą rzeczy powoduje, że łatwo jest znaleźć podobne projekty. Prace projektowe od pierwszego etapu oparte były na analogiach z wieloma symbolami wizualnymi znanymi np. z heraldyki.

W wielotygodniowym procesie projektowania znaku ewoluował on na oczach wielu osób zaangażowanych po stronie Klienta i Agencji, nie pozostawiając żadnych wątpliwości co do autorskiego charakteru projektu (patrz ilustracja prezentująca kolejne wersje projektu, uwzględniające kolejne uwagi i zmiany koncepcji). Pomimo możliwych, choć przypadkowych podobieństw - projekty są po prostu różne.

Pragniemy zwrócić uwagę, że pomiędzy oboma znakami występują liczne i zasadnicze różnice:

- w logo miasta występuje żółto-czerwona, tradycyjna dla Białegostoku kolorystyka a nie
tęczowe barwy w znaku organizacji z Nowego Jorku

- całkowicie odmienny jest kształt pośrodku znaku, w polskim odwzorowujący granice miasta
Białegostoku,

- kluczowym elementem znaku Białegostoku jest motyw "wykrzykników" - zupełnie nie występujący w porównywanym projekcie.

- zasadnicza jest też ilość promieni w obu znakach - w jednym projekcie jest ich 40, w drugim… tylko 19 oraz wyraźne odstępy pomiędzy nimi.

Pragniemy jednocześnie zwrócić uwagę, że tego rodzaju sytuacji związanych z przypadkowym podobieństwem znaków, koncepcji czy motywów występuje w świecie grafiki niezwykle dużo.

Istnieją setki przykładów, gdy niezależnie od siebie pracujący graficy w różnych częściach świata dochodzą do podobnych koncepcji kształtu i kolorystyki. O tego typu podobieństwa w szczególności łatwo w przypadku logotypów, wobec których istnieje wymóg prostoty i ograniczonych środków wyrazu lub form graficznych. Załączamy kilka przykładów takich podobieństw.

W naszej opinii dyskusja w mediach nad porównaniem obu znaków- jak wspomniano - w dużym stopniu wynika z faktu, iż podobieństwa występują akurat w odniesieniu do znaku organizacji mniejszości seksualnych. Ubolewamy nad tym, że takie konteksty wciąż budzą tego rodzaju niezdrowe emocje.

Grupa ESKADRA pozostaje do dyspozycji Miasta Białystok, całkowicie biorąc na siebie odpowiedzialność za swoje projekty. W razie takiej potrzeby ze strony Miasta, agencja gotowa jest podjąć się wprowadzenia modyfikacji do projektu logotypu, choć nie uznajemy jednak takich działań za konieczne.

Czy miasto powinno zrezygnować z logo Eskadry? Głosuj w naszej internetowej sondzie!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny