E-papieros dostępny dla dzieci

Aneta Boruch [email protected]
E-papieros dostępny dla dzieci
E-papieros dostępny dla dzieci GRZEGORZ DEMBINSKI/POLSKAPRESSE
Niebezpieczna moda na elektroniczne palenie opanowuje coraz młodsze dzieci. Specjaliści ostrzegają przed jej skutkami.

Nasz Czytelnik przez przypadek znalazł w pokoju 12-letniego syna e-papierosa. Po krótkim rodzicielskim śledztwie dziecko przyznało się, że kupiło go wraz z kolegą w jednym ze sklepów w Białymstoku. Zapłacili ponad 200 zł.

- Jestem tym zaniepokojony - mówi pan Czesław. - Dzieciom nie powinno się tego sprzedawać. Działanie e-papierosów prawdopodobnie jest bardziej szkodliwe, niż zwykłych.

Właściciel sklepu, z którego 12-letni chłopcy wyszli z całym e-papierosowym zestawem, w rozmowie z nami zaprzecza, że kupili go właśnie w jego punkcie. - To na pewno nie u nas, nie mogę w to uwierzyć - mówi przedsiębiorca. - Pewnie zrobili to przez podstawioną starszą osobę.

Przeprosił jednak ojca chłopca. I po rozmowie również z nami podjął działania, aby takie sytuacje ukrócić. - Upomniałem wszystkich pracowników, żeby zwracali większą uwagę na to, komu sprzedają e-papierosy. Założę też w sklepie monitoring - zapowiada.

Sklep zwrócił ojcu chłopca pieniądze. Ten jednak nie chce zamknąć tej sprawy. - Chciałbym to nagłośnić, by e-papierosy nie były sprzedawane dzieciom - mówi pan Czesław.

A niestety są, bo panuje na nie moda wśród nastolatków, i to wśród coraz młodszych. - Ich używanie jest popularne wśród młodzieży - przyznaje Monika Świerzbińska, pedagog z białostockiego Publicznego Gimnazjum nr 9. - Z moich rozmów z młodymi ludźmi wynika, że w Białymstoku łatwo jest kupić e-papierosy. A ponieważ nie pachną, bez problemu można je ukryć przed rodzicami.

Specjaliści biją na alarm - ich zdaniem - to niebezpieczne zjawisko. - Nie widzę specjalnej różnicy między wypaleniem papierosa tradycyjnego a elektronicznego - mówi Bożena Charczuk, specjalistka psychoterapii uzależnień. Jej zdaniem skład e-papierosów jest nie do końca przebadany i dlatego są niebezpieczne. A poza tym e-papierosy mogą być wstępem do innych uzależnień.

Interwencję w tej sprawie zapowiada poseł z Podlasia.

- One są szkodliwe, choć na razie nie ma twardych dowodów na ten temat - mówi Damian Raczkowski, poseł PO i członek sejmowej komisji zdrowia. - Powinny być zakazane dla młodzieży tak jak inne wyroby tytoniowe.

Ale nie są, bo w prawie jest luka. E-papierosy nie zawierają tytoniu, więc osoby poniżej 18. roku życia dostaną je bez trudu. Ministerstwo zdrowia przyznaje, że powodują uzależnienie od nikotyny, w związku z czym mogą również przyczynić się do wzrostu palenia tytoniu wśród młodzieży. Ale nic konkretnego w tej sprawie nadal nie zrobiło.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2018-12-26T17:05:59 01:00, lol:

a może udostępnić dzieciom e-alkohol i e-dziwki?

Podziwiam palaczy za to że nie czują jak walą tymi fajami

Bleeeeeeeeee

G
Gość
2019-02-04T01:49:18 01:00, DRAGUNOV:

Pierdolenie e papierosy nie są szkodliwe w takim stopniu jak zwykłe, to zależy czym sie zalewa takiego vapea np 0 oznacza bez nikotyny

Kurwa najgłupszy wpis jaki widziałem

A co tam jest nie szkodliwego?

I to szlug i to szlug

I to i to truje

b
bartoszporanny

A kto z was wie co zawierają w rzeczywistości te olejki? Widzę samych znawców tematu :D

D
DRAGUNOV
W dniu 26.12.2018 o 18:48, Gość napisał:

Chcesz być pierwszy e-d? Zarobisz na przeszczep mozgu


Popieram
D
DRAGUNOV

Pierdolenie e papierosy nie są szkodliwe w takim stopniu jak zwykłe, to zależy czym sie zalewa takiego vapea np 0 oznacza bez nikotyny
Kurwa najgłupszy wpis jaki widziałem

G
Gość
W dniu 26.12.2018 o 16:05, lol napisał:

a może udostępnić dzieciom e-alkohol i e-dziwki?

Chcesz być pierwszy e-d? Zarobisz na przeszczep mozgu
l
lol

a może udostępnić dzieciom e-alkohol i e-dziwki?

A
Abc
W dniu 02.06.2016 o 18:26, Gość napisał:

100 lat temu o papierosach mówiono, że nie szkodzą Mało tego! Mówiono nawet, że leczą różne przypadłości. Może za 30-40 lat jednak okaże się, że wciąganie znacznych ilości glikolu (to samo co w płynie do chłodnic) jest szkodliwe.

Im silniejsze uzależnienie od nikotyny, tym mniejsze prawdopodobieństwo rozwoju choroby Parkinsona....eeee ?

A
Abc
One są szkodliwe, choć na razie nie ma twardych dowodów na ten temat ... w końcu coś mądrego,ja pier.... i takie coś jest p.osłem.

 

C
Cham z brodą

Niewielka pomyłka więcej jest gliceryny niż glikolu ale glikolu używa się też w żywności jedynym skutkiem ubocznym którego można odczuć po kilku dniach vapowania jest suchość w gardle ponieważ gliceryna jest substancją higroskopijną

C
Cham z brodą
W dniu 02.06.2016 o 18:26, Gość napisał:

100 lat temu o papierosach mówiono, że nie szkodzą Mało tego! Mówiono nawet, że leczą różne przypadłości. Może za 30-40 lat jednak okaże się, że wciąganie znacznych ilości glikolu (to samo co w płynie do chłodnic) jest szkodliwe.

g
gość

Kiedyś jak skończyła się komuna, pojawiła się u nas masa różnych produktów, wszystko było spoko do czasu kiedy się okazało że w tych produktach jest masa różnej chemii, jakieś tam E-xxx - E-xxx, no i zaczęło się jak to nas trują. Pojawiły się różne poradniki co jest co i ile może być żeby nie było szkodliwe, ele oczywiście ludzie jak to ludzie, zaczęli unikać kupowania niektórych produktów jak było wypisane zbyt wiele E-xxx, nie ważne czego.

Teraz w tych papierosach głównie się mówi o smole i nikotynie, ale że jest to chemia jak na razie nikt się nie czepia, no bo po co jak jest przecież zdrowsze od papierosów tradycyjnych. Nie ważne ile czego tam jest, ja nie palę więc nie wiem czy jest tam na opakowaniu wyszczególniony skład chemiczny tej substancji, chociaż nie przypuszczam żeby był to produkt naturalny.

Podobnie jest np. z kawą czy herbatą, ludzie patrzą na teinę, kofeinę, ale już nikt nie patrzy na inne składniki które mogą być bardziej szkodliwe, jak barwniki czy substancje zapachowe.

G
Gość

100 lat temu o papierosach mówiono, że nie szkodzą Mało tego! Mówiono nawet, że leczą różne przypadłości. Może za 30-40 lat jednak okaże się, że wciąganie znacznych ilości glikolu (to samo co w płynie do chłodnic) jest szkodliwe.

e
ep
W dniu 22.01.2015 o 08:35, nie wpiszę imienia swego napisał:

To może warto nie zabierać głosu gdy . się wie i nic nie rozumie.Uzależnia nikotyna, która jest i w jednych i w drugich.Dodatkowo w "e-papierosach" nikotyna jest dawkowana w większych ilościach. W normalnym papierosie wchłoniesz tyle ile jej jest w jednym i gitara. W "e-papierosie" aż dym pójdzie uszami.


To może warto nie zabierać głosu gdy . się wie i nic nie rozumie.
Uzależnia nikotyna, która jest i w jednych i w drugich.
Dodatkowo w "e-papierosach" nikotyna jest dawkowana w większych ilościach. W normalnym papierosie wchłoniesz tyle ile jej jest w jednym i gitara. W "e-papierosie" aż dym pójdzie uszami.

Bzdury... nikotyna w e-papierosie dawkowania jest w takiej ilości jaką chcemy. Liquidy mają różne stężenia nikotyny lub nie mają jej wcale. W e-papierosie robimy tyle zaciągnięć ile chcemy a zwykłego pali się od początku do końca. A jak pani Charczuk nie widzi różnicy w tym ze w e-papierosach nie ma smolistych a w zwykłych jest ponad cztery tysiące no to gratuluję spostrzegawczości.
ś
świadomy epalacz

"Działanie e-papierosów prawdopodobnie jest bardziej szkodliwe, niż zwykłych" mówi pan Czesław? No i właśnie tym "prawdopodobnie" ukazuje swoją niewiedzę na temat e-papierosów. Najlepiej powielać bzdury zasłyszane od byle kogo, byle gdzie. Ilu to jest pseudo znawców, pseudo doktorków w tv śniadaniowej, ministrów za dychę, których często lobbują koncerny tytoniowe i farmaceutyczne. Tak najłatwiej bo po co szukać informacji o badaniach jak można powiedzieć "prawdopodobnie". Pożywka dla mediów bezcenna. W zwykłym śmierdzącym papierochu są tysiące substancji smolistych czego nie ma w e-papierosie. Proponuję poszukać badań dr Sobczaka z instytutu w Sosnowcu. Palenia przez gimbaze nie popieram.

Dodaj ogłoszenie