Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ełk. Planują lotnisko za 130 mln zł

Paweł Tomkiewicz [email protected]
Ełk. Planują lotnisko za 130 mln zł– Budowa lotniska z trawiastym pasem pochłonie 2-3 mln zł – wyjaśnia Ryszard Zaremba z firmy Polconsult. Zdaniem ekspertów mogłoby zacząć działać już za nawet za trzy lata.
Ełk. Planują lotnisko za 130 mln zł– Budowa lotniska z trawiastym pasem pochłonie 2-3 mln zł – wyjaśnia Ryszard Zaremba z firmy Polconsult. Zdaniem ekspertów mogłoby zacząć działać już za nawet za trzy lata. P. Tomkiewicz
Profesjonalny pas startowy, hangary na samoloty, terminal dla podróżnych – tak w przyszłości mogłoby wyglądać regionalne lotnisko w pobliżu Pisanicy, przy trasie z Ełku do Augustowa.

Żeby jednak mogło powstać, najpierw trzeba zainwestować około 130 mln zł. Ale pierwszy etap, który umożliwi lądowanie i startowanie samolotów na pasie trawiastym to wydatek rzędu zaledwie 3 mln zł.

Analizowali trzy warianty
Ełk, Chełm i gmina Krosno od ubiegłego roku realizują projekt Odlotowa Polska Wschodnia. W jego ramach opracowywana jest koncepcja powstania w okolicach Ełku regionalnego lotniska.
Specjaliści z Biura Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult brali pod uwagę trzy lokalizacje – w okolicach Pisanicy, Legi i Ruskiej Wsi. Najlepszy okazał się pierwszy wariant. – Budowa lotniska w Ledze i Ruskiej Wsi wiąże się z olbrzymimi wydatkami na prace ziemne – wyjaśnia Ryszard Zaremba z firmy Polconsult.
I dodaje, że samo przygotowanie terenu w Ledze może pochłonąć ponad 12 mln zł.
– A w Pisanicy zielony pas startowy mamy praktycznie gotowy – przyznaje ekspert.

Budowa profesjonalnego lotniska pod Ełkiem zajmie kilkanaście lat i pochłonie olbrzymie pieniądze – nawet 130 mln zł. Ale pierwszy etap, który pozwoli na lądowanie niedużych maszyn na trawiastym pasie nie jest już tak kosztowny.
– Ogrodzenie terenu, zielony pas o długości 900 metrów, pomieszczenia dla zarządcy lotniska i płyta do tankowania to inwestycja rzędu 2-3 mln zł – wyjaśnia Ryszard Zaremba.
Jeśli lotnisko przyjmie się i będzie zapotrzebowanie na jego rozbudowę, w ramach kolejnego etapu pas startowy zostanie wydłużony do 1100 i poszerzony do 30 metrów. Oprócz tego powstanie m.in. płyta postojowa dla 6 samolotów mogących przewieźć 20-30 pasażerów i lądowisko dla śmigłowców. Realizacja tych inwestycji według wyliczeń pochłonie około 30 mln zł.

Na ostatni etap polegający m.in. na dalszej rozbudowie lotniska i wydłużeniu pasa do 1700 metrów trzeba wydać około 46 mln zł.
Jak podkreślają specjaliści, w tych wyliczeniach nie zostały ujęte wszystkie wydatki. Część kosztów mogą bowiem ponosić np. partnerzy prywatni.
– Do funkcjonowania lotniska potrzebne jest paliwo i stacja. W pierwszych latach funkcjonowanie stacji tylko na potrzeby tankowania samolotów będzie nieopłacalne – tłumaczą eksperci. – Ale jeśliby stacja prowadziła też tradycyjną sprzedaż paliw, wówczas może znajdzie się inwestor, który ją wybuduje.

Liczą na 56 tys. pasażerów
W ramach opracowania koncepcji zostało przeanalizowane również zapotrzebowanie na pasażerski ruch lotniczy w regionach realizujących projekt Odlotowa Polska Wschodnia.
– Lotnisko w Krośnie jest szkoleniowo-sportowe. Generuje bardzo niewielki ruch, bo nie jest mekką turystyczną. Ruch w 2040 roku szacuje się na około 20 tys. pasażerów – wyjaśnia Ryszard Zaremba. – Natomiast w Ełku prognoza ruchu na 2040 rok przekracza 56 tys. pasażerów rocznie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny