Na razie regionalni eksporterzy wysyłają swoje towary głównie do krajów europejskich. Jednak w kręgu ich zainteresowań pojawiają się również bardziej egzotyczne rynki, takie jak Indie, Japonia czy Tajwan. Trend ekspansji na odleglejsze rynki potwierdzają dane dot. przyrostów w eksporcie do poszczególnych krajów w 2014 roku.
Analizy Banku Zachodniego WBK pokazują, że w ubiegłym roku największe przyrosty (liczone w mln €), jeśli chodzi o eksport, odnotowaliśmy w kontaktach z Niemcami, Czechami, Włochami i Holandią. Jednak w pierwszej dwudziestce znajdują się również bardziej egzotyczne kierunki, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Algieria czy Arabia Saudyjska. Tuż za pierwszą dwudziestką uplasowały się Maroko, Bahamy i Australia.
- Chcielibyśmy podtrzymać trend otwierania się na nowe rynki, widoczny w polskim eksporcie – mówi Tadeusz Możejko, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej w Białymstoku, Bank Zachodni WBK. - Właśnie z myślą o eksporterach stworzyliśmy Program Rozwoju Eksportu, a także specjalne narzędzia, takie jak np. platforma Santander Trade, przynoszące im bardzo konkretne wsparcie.
Według danych firmy Bisnode, eksport firm z Podlasia opiera się obecnie w zdecydowanej większości na kierunku wschodnim. 25% towarów i usług regionalnych firm trafia na Litwę, 18% na Białoruś, a po 14% do Rosji i Niemiec. W czołówce partnerów handlowych podlaskich firm są również: Łotwa (10%), Ukraina (8%), Estonia (6%) i Francja (5%). Jednak podlascy przedsiębiorcy wykazują zainteresowanie również innymi rynkami zbytu. - W 2014 roku tutejsze firmy sprawdziły u nas ponad 250 zagranicznych kontrahentów – mówi Robert Kremser, dyrektor Rozwoju Biznesu w Bisnode Polska. - Najwięcej zapytań dotyczyło spółek z Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz Francji, ale zdarzyły się również prośby o weryfikację firm z Japonii, Australii, Turcji czy Tajwanu.
Z kolei przedsiębiorcy z województwa lubelskiego najwięcej towarów wysyłają na Ukrainę (30% eksportu). Na drugim miejscu znajdują się Niemcy z udziałem na poziomie 18%, na trzecim – Rosja, do której trafia 13% eksportu regionalnych firm. Do największych rynków eksportowych dla firm z Lubelszczyzny zaliczają się również Białoruś (12%), Litwa, Francja, Słowacja (po 7%) oraz Czechy (6% udziału). Lubelscy przedsiębiorcy najczęściej sprawdzali firmy z Wielkiej Brytanii (prawie ¼ zamówionych raportów), Francji oraz Niemiec. 100% wzrost zamówień odnotowano co do firm rosyjskich.
- Z mniej oczywistych kierunków należałoby zwrócić uwagę na raporty dotyczące firm z Indii – dodaje Robert Kremser.
Jednym z największych problemów, z jakimi zmagają się firmy eksportujące swoje towary i usługi, również te z regionu Podlasia i Lubelszczyzny, są opóźnienia w płatnościach. Problem ten, jako jedno z zagrożeń w handlu zagranicznym, wskazywali przedsiębiorcy biorący udział w konferencjach Programu Rozwoju Eksportu. Według ekspertów KUKE S.A. aż 35% przedsiębiorstw planowo wydłuża kredyt kupiecki, bo wie, że dostawca nie będzie wyciągał z tego tytułu konsekwencji. 33% nie płaci za względu na przejściowe problemy z płynnością, często wynikające z opóźnień ich kontrahentów.
- W takiej sytuacji warto zastanowić się nad ubezpieczeniem należności - mówi Marek Jakubicz, dyrektor Biura Sprzedaży i Obsługi Polis KUKE S.A. - Ubezpieczyciel nie tylko wypłaci odszkodowanie w razie ewentualnych strat. Oddaje również do dyspozycji swoich klientów efektywne narzędzia windykacyjne. Przedsiębiorca jest też informowany o wszystkich zmianach, które mogą mieć wpływ na poziom ryzyka, a sytuacja finansowa jego kontrahentów jest na bieżąco monitorowana.
W jaki sposób przedsiębiorcy z Podlasia i Lubelszczyzny mogą ułatwić sobie wejście na rynki zagraniczne? Jednym z ułatwień podpowiadanych przez ekspertów mogą być odpowiednie narzędzia internetowe, takie jak Google Global Market Finder. Pozwalają one na analizę rynku, zrozumienie potrzeb klientów, a co za tym idzie – przygotowanie odpowiedniej strategii biznesowej i marketingowej. Ekspansja on-line to niższe bariery wejścia, możliwość precyzyjnego dotarcia do klientów i wyrównanie szans pomiędzy przedsiębiorcami z różnych krajów. Internet staje się w ten sposób cennym narzędziem dla małych i średnich firm, które mogą zwiększyć skalę prowadzonego biznesu poprzez ekspansję zagraniczną.
- Dziś mamy do czynienia z sytuacją, że konkurować na rynku globalnym może każda firma, niezależnie od jej wielkości – mówi Joanna Nagadowska z firmy Google. - Wystarczy zaoferować produkt, które zainteresuje konsumentów nie tylko Polsce, ale i zagranicą.
Program Rozwoju Eksportu
realizowany jest przez Bank Zachodni WBK wspólnie z partnerami merytorycznymi: Bisnode, Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. oraz PwC. Celem Programu jest wsparcie polskich przedsiębiorców w ich działalności na rynkach międzynarodowych. W maju i czerwcu 2015 roku, w ramach inauguracji Programu, odbył się cykl 12 konferencji w największych polskich miastach. Wzięło w nich udział prawie 700 przedstawicieli firm reprezentujących szerokie spektrum branż. Program Rozwoju Eksportu objęty został honorowymi patronatami Ministra Gospodarki oraz Ministra Spraw Zagranicznych.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?