MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ekologii będą uczyć nauczyciele różnych specjalności. Osobny przedmiot nie powstanie

Katarzyna Mazur
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Minister edukacji, Barbara Nowacka, poinformowała podczas Campusu Polska Przyszłości w Olsztynie, że w resorcie trwają prace nad wprowadzeniem elementów edukacji klimatycznej. Planowane zmiany, opracowywane we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, mają wejść w życie już od 2025 roku i będą dotyczyć wielu różnych przedmiotów.

Spis treści

Campus Polska Przyszłości: dyskusje o polityce klimatycznej i edukacji

Podczas Campus Polska Przyszłości w Olsztynie, gdzie spotkali się politycy, urzędnicy, eksperci, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz młodzież, omawiano bieżące kwestie związane z polityką klimatyczną i ochroną środowiska.

Barbara Nowacka podczas Campusu Polska Przyszłości 2024
Minister edukacji Barbara Nowacka podczas spotkania "Edukacja Przyszłości" w ramach Campusu Polska Przyszłości 2024 PAP/Tomasz Waszczuk

Barbara Nowacka, biorąca udział w wydarzeniu, podkreśliła, że „wszystko zaczyna się od edukacji”. Zaznaczyła, że obecnie trwają prace nad wprowadzeniem elementów edukacji klimatycznej, które nie będą wymagały stworzenia nowego przedmiotu. Zamiast tego, planuje się włączenie treści dotyczących klimatu i środowiska do różnych istniejących przedmiotów szkolnych.

Edukacja klimatyczna w programie nauczania

Nowacka poinformowała, że w ramach współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska powstają komponenty edukacyjne, które mają być uwzględnione w podstawach programowych od 2025 lub 2026 roku. W jej opinii, wprowadzenie osobnego przedmiotu mogłoby ograniczyć tematykę, podczas gdy kwestie klimatyczne przenikają niemal każdy obszar nauczania. Przykłady przedmiotów, gdzie można wpleść te zagadnienia, to fizyka, geografia, wiedza o społeczeństwie czy historia.

Nowacka zaznaczyła, że celem jest przekazywanie dzieciom i młodzieży wiedzy o tym, jak dbać o Ziemię, jakie procesy klimatyczne i środowiskowe zachodzą na świecie oraz jaki wpływ ma na nie człowiek. Wskazała także, że zjawiska takie jak wielkie migracje są bezpośrednio związane ze zmianami klimatycznymi.

Skutki zanieczyszczenia powietrza i konieczność systemowych działań

Hubert Różyk, rzecznik prasowy i dyrektor Departamentu Edukacji i Komunikacji w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, zwrócił uwagę na tragiczne skutki zanieczyszczenia powietrza w Polsce. W rozmowie z PAP podkreślił, że co roku z powodu zanieczyszczeń umiera w Polsce około 40-50 tysięcy osób.

– To jest miasto wielkości Skierniewic, w ciągu ostatnich 10 lat z mapy zniknął nam Gdańsk tylko przez to, że mamy zanieczyszczone powietrze – zauważył.

Różyk dodał, że rząd pracuje nad systemowymi rozwiązaniami, które będą sukcesywnie wprowadzane. Przyznał jednak, że efekty tych działań będą widoczne dopiero po kilku latach.

Czytaj także:Jak dotychczas wyglądała edukacja ekologiczna w szkołach?

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny