Ekolodzy i przyrodnicy protestują przeciwko budowie północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku przez Puszczę Knyszyńską

OPRAC.: wal
Potencjalne warianty przebiegu północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku. Na przełomie września i października PKP PLK wybierze trzy do dalszych prac
Potencjalne warianty przebiegu północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku. Na przełomie września i października PKP PLK wybierze trzy do dalszych prac PKP PLK
Piętnaście organizacji przyrodniczych i ekologicznych podpisało się pod apelem przeciwko budowie obwodnicy kolejowej Białegostoku przez Puszczę Knyszyńską. To kolejny głos w sprawie planowanej inwestycji.

- Apelujemy o nieuwzględnianie w dalszym toku prac wariantów (korytarzy) 11 i 12, które będą oznaczać zniszczenie znacznej części cennego przyrodniczo obszaru jakim jest Puszcza Knyszyńska - napisali przedstawiciele 15 organizacji ekologicznych i przyrodniczych w liście do prezesa PKP PLK.

Ich zdaniem oba warianty przebiegają przez obszary Natura 2000 chronione dyrektywą siedliskową i ptasią - Ostoja Knyszyńska- oraz Puszcza Knyszyńska. Przecinają również znikające z naszego krajobrazu tereny podmokłe i puszczańskie rzeki, w tym strumienie Hatka, Kulikówka i rzekę Czarna.

- Tak duża inwestycja liniowa będzie miała katastrofalny wpływ na ekosystemy wilgotne i bagienne, które będzie przecinać - uzasadniają przyrodnicy.

Przypomnijmy, że PKP PLK rozważa budowę obwodnicy jako łącznika między linia nr 38 (Białystok-Ełk) oraz nr 6 (Białystok-Kuźnica). Dzięki inwestycji m.in. nie trzeba będzie w Białymstoku zmieniać czoła pociągów, a ponadto umożliwi ona transport cargo omijając miasto.

Obecnie na stole rozpatrywanych jest pięć korytarzy, z których inwestor wybierze trzy do dalszych prac. Wariant 11, najdłuższy i najbardziej odległy od Białegostoku prowadzi od Knyszyna przez Ponikłę i Kopisk do Czarnego Bloku. To trasa zaprezentowana przez społeczny komitet z Dobrzyniewa. Kolejny wariant (nr12), burmistrza Wasilkowa, zakłada przebieg od Sochoni przez Wólkę Przedmieście, Kulikówkę, Kozińce do trasy nr 38 w stronę Knyszyna i Warszawy. Kolejny wariant (nr 8) biegnie od Sochoni, okrąża Woroszyły, następnie zawraca w stronę Burczaka, Leńców, Nowego Aleksandrowa, Dobrzyniewa Fabrycznego, by poprowadzić do linii nr 38 w Dobrzyniewie Dużym i Fastach. Bliźniaczy (nr 6) do niego jest kolejny, z tą różnicą, że skręca przed Woroszyłami w stronę Burczaka. Od tej miejscowości oba korytarze biegną niemal równolegle wzdłuż planowanej trasy ekspresowej S19 obwodnica Wasilkowa- Dobrzyniewo Duże (węzeł). Ostatnim korytarzem jest ten w Białymstoku, czyli od ul. Przędzalnianej, wzdłuż drogi serwisowej obok trasy generalskiej, na Białostoczek do ogródków działkowych. Ze wszystkich jest najkrótszy, ale na 3/4 swej długości biegnie pod ziemią wzdłuż trasy generalskiej. Do 12 września można było w ankiecie wskazywać warianty i uwagi do inwestycji.

- Przeprowadzenie kolei wariantami 11 i 12 oznacza wycinkę lasu na bardzo długim odcinku – w przypadku wariantu 11 to ponad 20 kilometrów. Dodatkowo taka inwestycja stworzy barierę dla zwierząt, stając się śmiertelnym zagrożeniem dla chronionych prawem rysi i wilków, oraz innych gatunków ssaków, które będą chciały ją przekroczyć. Kolej dużych prędkości, jaka będzie przecinać Puszczę Knyszyńską doprowadzi do wzrostu kolizji ze zwierzętami, które negatywnie wpłyną na lokalne populacje.
Jednocześnie na trasie planowanych wariantów 11 i 12 gniazdują i występują zagrożone i chronione gatunki ptaków - argumentują przyrodnicy w liście do prezesa PKP PLK.

Ich zdaniem z punktu widzenia celu jaki ma spełniać te inwestycja najlepsze będą warianty położone blisko Białegostoku lub jak w przypadku wariantu 13 przebiegające już pod istniejącym ciągiem komunikacyjnym – tzw. trasą generalską.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pol
No i o czym mamy dyskutować, jeżeli dla Ciebie warianty 11,12 są na miarę XXI wieku i na dodatek oznaczają trochę linii kolejowej w lesie to pogratulować znajomości Puszczy Knyszyńskiej . Masz pojęcie co to jest Rezerwat Kulikówka, byłeś kiedyś w dolinie rzeki Czarnej, wiesz co oznacza przecięcie takiego pasa Puszczy. Nie bo Twoje wyobrażenie o przyrodzie to wystrzyżony trawnik za Twoim płotem. Na dodatek specjalista od kolei. Tiry na tory. Dobre sobie. Może warto byłoby samemu przesiąść się ze swojego samochodu do pociągu, a potem wysyłać tiry na tory.
G
Gość
Nie mylić ekologów z ekologistami.
G
Gość
13 września, 16:13, Gość:

Ekolodzy i przyrodnicy po prostu tam zamieszkajcie ale bez dostępu do miasta i do jego zasobów, nauczcie się żyć jak ptaszki.

Wy macie wybrać wariant najbezpieczniejszy przyrodniczo a nie mądrzyć się i blokować rozwój regionu.

13 września, 17:15, Pol:

Twoje myślenie o rozwoju jest XIX wieczne. Skoro mamy technologie XXI wieku to w jakim celu niszczyć to co najlepsze w tym regionie i jeszcze na dodatek twierdzić że to rozwój. Skoro tak nienawidzisz przyrody zamieszkaj pomiędzy autostradą a koleją i naucz się żyć jak miastowy, bez dostępu do zasobów przyrody, wody i tlenu, żyj jak cyborg.

To Ty chyba żyjesz w szałasie i tam pozostań, trochę lini kolejowej a Ty masz problem z przyrodą i jej poszanowaniem, lepiej się przyzaj, że tam właśnie Twój szałas stoi i dlatego blokujesz wszystko. Co ma XXI (XIX) do braku rozwoju, tyle technologii, że lepiej ganiać TIRy po drogach zamiast po torach. Ja mam przyrody w bród i jest mi z nią dobrze, Ty jak chcesz żyj w swoim ograniczeniu.

P
Pol
13 września, 16:13, Gość:

Ekolodzy i przyrodnicy po prostu tam zamieszkajcie ale bez dostępu do miasta i do jego zasobów, nauczcie się żyć jak ptaszki.

Wy macie wybrać wariant najbezpieczniejszy przyrodniczo a nie mądrzyć się i blokować rozwój regionu.

Twoje myślenie o rozwoju jest XIX wieczne. Skoro mamy technologie XXI wieku to w jakim celu niszczyć to co najlepsze w tym regionie i jeszcze na dodatek twierdzić że to rozwój. Skoro tak nienawidzisz przyrody zamieszkaj pomiędzy autostradą a koleją i naucz się żyć jak miastowy, bez dostępu do zasobów przyrody, wody i tlenu, żyj jak cyborg.

w
www.i.Bialystok.pl
Najważniejsza wiadomośc: nie ma na te fanaberie pieniędzy z UE, środków własnych PKP, koszty sa nieznane i w związku z protestami we wszystkich proponowanych lokalizacjach absurdalne i nieuzasadnione, więc pomysłodawcy i projektancji nie zarobią na tym krociowych sum:)

Wszystkie te projekty za są bez sensu, trafią do śmietnika, bo organizacje ekologiczne nie zgadzają się na przebieg Rail Baltica przez Ełk, Knyszyn i Biebrzański Park Narodowy, Firma kosultująca nie zapłaciła mi za wskazanie jedynego sensownego wariantu czyli przebiegu Rail Baltica przez Sokółkę (może komornik ściągnie należnosci:)?)

Pociągi pasażerskie mogą zmienić czoło pociągu na Dworcu Białystok Główny (15 minut) lub pojechać przez Saokółke lub jak towarowe mogą jechać przez Starosielce zamiast krążyc po mieście Białystok:)

A malowanie kolejnych kresek „wariantów” na starych, nieaktualnych mapach bez naniesionych aktualnie domów czy firm powoduje straty na rynku nieruchomości i ryzyko wypłaty odszkodowań ich właścicielom ?

Organizatorzy nie potrafili odpowiadać na pytania, nie powiedzieli nawet projektują linię 1, 2 czy więcej torową, nic dziwnego że nie chcą opublikować zapisu tego spotkania

zamiast bajek o metrze czy Pendolino na Dworcu Białystok Towarowy niech wykorzystają już istniejące tory:)
G
Gość
Ekolodzy i przyrodnicy po prostu tam zamieszkajcie ale bez dostępu do miasta i do jego zasobów, nauczcie się żyć jak ptaszki.

Wy macie wybrać wariant najbezpieczniejszy przyrodniczo a nie mądrzyć się i blokować rozwój regionu.
Dodaj ogłoszenie