EKG w Katowicach: Wodorowe lokomotywy, perowskity na torach i ogniwa i wiatraki przy trakcji. Tak ma wyglądać polska zielona kolej

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic

Wideo

Kolejowa infrastruktura pokryta perowskitami, czyli światłoczułą substancją produkującą prąd, wiatraki i panele wzdłuż trakcji kolejowej, wodorowe lokomotywy i badanie śladu węglowego przesyłanych koleją towarów będą tworzyły zieloną kolej w Polsce. Kiedy? Możliwe że niektóre z tych rozwiązań znajdą się na torach już w 2028 roku. Na razie jednak przed polskim transportem kolejowym i koleją aglomeracyjną wielkie wyzwania. Na razie w większości infrastrukturalne.

Miliardy złotych na kolejowe inwestycje w Polsce. Czy to wystarczy?

Kolej w Polsce boryka się obecnie z wieloma problemami. Jednak rozpoczął się jej czas. 2021 rok określono rokiem kolei w Polsce. Na placach kolejowych budów realizowane są projekty wartości kilkudziesięciu miliardów złotych. W następnej perspektywie zapowiadają się kolejne. To ma sprawić, że kolej będzie bardziej przyjazna dla pasażerów i przewoźników towarów. Ma się też stać „zielona”, będzie korzystać z energii odnawialnej.

- Czeka nas rewolucja, gdy mówimy o czystym transporcie, o zmniejszeniu emisji CO2 w transporcie. Ogłoszona niedawno polityka Unii Europejskiej, pod nazwą Zielony Ład jest pierwszą tak kompleksową strategią, dotycząca ochrony środowiska. Uważamy, że jest to niezmiernie ważny dokument. Nasze inwestycje w infrastrukturze komunikacyjnej rozpoczęły się dużo wcześniej, niż gdy wpływowe środowiska doszły do wniosku, że czas już zmienić zasady, czas przejść do transportu zielonego – podkreślał podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zobacz zdjęcia

Linia Katowice Kraków: Zamiast ponad 2h jedzie się 55 minut

Jak twierdzi minister, przed 2020 rokiem Polacy wracali na kolej. Pandemia to przerwała.

- Ale dzisiaj mamy powrót do powrotu na kolej. Powrót do transportu kolejowego, szczególnie tego pasażerskiego. Sporo się zmienia na kolei. Podam przykład linii kolejowej między Krakowem i Katowicami. Pociągi jeździły tam z prędkością 20 km/h i odległość 77 kilometrów pokonywały w czasie 2,27 godziny, pociągi pospieszne około dwóch godzin. Tak było. Teraz po przebudowie linii kolejowej, tę odległość pociąg pospieszny pokonuje w 55 minut. A może nawet w nowym, grudniowym rozkładzie jazdy ten czas będzie jeszcze niższy – mówił Adamczyk.

Kolejarze nauczyli się korzystać z unijnych pieniędzy?

Jak twierdzi minister, polska kolej jest obecnie na zupełnie innym poziomie, niż jeszcze przed 6 laty, kiedy to mieliśmy problemy z wykorzystaniem, całkiem sporych kwot unijnych pieniędzy do inwestycji kolejowych.

- Dzisiaj jest już zupełnie inaczej. Dziś kolejarze poprosili o kolejne 10 mld zł na inwestycje kolejowe, bo te 68 miliardów okazało się za mało, by zrealizować nasze ambitne cele – twierdzi Andrzej Adamczyk.

"Zieloność" kolei to inwestycje w innowacje

Jak więc powinna się rozwijać polska kolej, by była konkurencyjna dla innych i przede wszystkim bardziej zielona?
Ze statystyk, przytoczonych przez Kamila Wyszkowskiego, dyrektora wykonawczego, United Nations Global Compact Network Poland, wynika, że kolej w Polsce pochłania 1,6 procenta całej energii wytwarzanej w Polsce. To bardzo dużo, zwłaszcza że jest to też w większości energia pochodząca z elektrowni węglowych. A można to zmienić. Wystarczy wpisać taki cel w strategię rozwojową kolei w Polsce.

- Zapominamy o masie innowacji, która jest w tle rozwoju kolei. Myśli się o rekuperacji, mamy też perowskity. Ta technologia pozwala na pokrycie całej infrastruktury kolejowej światłoczułą substancją, która produkuje energię. Mamy lokomotywy wodorowe, no i wreszcie jest fenomenalna szansa na to, by wzdłuż trakcji kolejowej powstawał zielony prąd z wiatru i słońca – mówi Kamil Wyszkowski.

To bardzo ważne czynniki, bo jego zdaniem, już całkiem niedługo wysyłając czy zlecając przewożenie towaru koleją, spedytorzy będą liczyli ślad węglowy, jaki taki przewóz po sobie zostawia.

- Jeśli rynek coś będzie liczył w najbliższym czasie, to właśnie to. Czyli jak mój towar, który kupiłem dociera do mnie jakimś szlakiem handlowym, jak on obciąża środowisko. Im szybciej kolej, jako system transportowy, przejdzie na zielone źródła energii, tym lepiej. Przypomnę, że moje biuro razem Centrum Efektywności Energetycznej Kolei przewidzieliśmy możliwość przejścia polskich kolei na energie ze słońca i wiatru w ramach energetyki rozproszonej do 2028 roku. Raport na ten temat wydamy 28 września. Banki to już zabezpieczyły, wiadomo ile będzie kosztowało przejście w 87 procentach na energię odnawialną. Jest takie oczekiwanie społeczne - podkreśla Wyszkowski.

Pociągi towarowe w Polsce jeżdżą bardzo wolno

Jak twierdzą specjaliści piętą Achillesową polskiego systemu transportowego jest prędkość. Prędkość dla pociągów towarowych w 2014 roku wynosiła 23 km/h, w 2018 wzrosła do 28 km/h , a w 2019 już 29,6 km/h. Dobrze, że rośnie, tylko szkoda, że tak wolno. Krajowy program kolejowy zakłada, że do roku 2023 ta prędkość wzrośnie do 45 km/h.

Cena i dobre prawo poprawią sytuację przewoźników

Ale, jak twierdzi Anatol Kupryciuk z Lotos Kolej, wciąż najważniejszym kryterium, zachęcającym spedytorów do korzystania z kolei jest cena.

- Co zrobić, by spedytor wybrał transport kolejowy? Przewoźnik musi zaproponować konkurencyjną cenę i jakość. Żeby ograniczyć koszty, a koszt usługi był akceptowalny, to przewoźnik musi sporo zrobić w swojej firmie. Musi mieć dobry, niepsujący się tabor, dobrą organizacje pracy, sprawne systemy informatyczne. Ale są jeszcze rzeczy, które bardzo by pomogły przewoźnikom i kosztują znacznie mniej. Mam tu na myśli zmianę niektórych regulacji prawnych. Lotos Kolej jest przewoźnikiem, który operuje też na infrastrukturze w innych krajach, mamy doświadczenie na infrastrukturze niemieckiej, czeskiej. Pracujemy tam swoim kapitałem ludzkim. Jeździmy już tym samym taborem, po takiej samej infrastrukturze, w zasadzie nie warto byłoby wyważać otwartych drzwi. Ale na przykład obszar prawa pracy u nas, jest bardzo rygorystyczny. Maszynista u nas musi odpoczywać po pracy w hotelu przez 12 godzin. Moim zdaniem zdrowy człowiek, może odpocząć efektywnie w krótszym czasie. Na przykład w ciągu 7 godzin. Inny przykład to czas szkoleń maszynistów. U nas maszynistę szkoli się dwa lata. Najdłużej w Europie. Inne kraje mają krótszy okres szkoleń. Podobnie w kwestii techniki ruchu. Np. mamy ograniczenia, które nie występują w innych krajach, próbujemy je zmienić, lub uzyskać np. odstępstwo od prędkości manewrowych w otoczeniu skrzyżowań z drogami niebezpiecznymi. Takich ograniczeń nie ma w żadnym kraju. Inny przykład - próbę hamulca w innych krajach może wykonać jeden człowiek, u nas jest do tego potrzebnych dwóch ludzi – wymieniał Kupryciuk, podczas panelu „Zielona Kolej” na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Nie przeocz

Kolej aglomeracyjna to wyzwanie

Kolej to przewóz ludzi i przewóz towarów. Czasem te dwie odnogi się plączą. Zakłócają się wzajemnie. Tak jest w rejonach aglomeracji, gdzie jeżdżą pociągi towarowe, dalekobieżne, pasażerski, lokalne.

- Dużym wyzwaniem będzie kolej aglomeracyjna. Wewnątrz aglomeracji, tam się po prostu „zapychamy” z przewozami towarowymi, bo jest tam ogromny ruch pasażerski. Są plany dobudowy dodatkowych par torów, w każdym kierunku na wylocie z większych aglomeracji. To ma upłynnić ruch. Podzielić ruch dalekobieżny od miejskiego, ale tez dać dodatkowe tory dla przewozów towarowych – mówi Piotr Majerczyk z PKP PLK.

Kolej aglomeracyjna jest bardzo potrzebna, ale też bardzo potrzebna jest dodatkowa infrastruktura, która pozwoli nam z niej lepiej korzystać. Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnoślasko-Zagłębiowskiej Metropolii podaje dobry przykład Tychów, gdzie parę lat temu wybudowano nowe przystanki, a obok nich parkingi. Mieszkańcy mogą tam zostawić auta, czy rowery i pojechać pociągiem do centrum aglomeracji.

- Podobny model jak w Tychach chcemy przełożyć na całą metropolię. Chcemy wprowadzić rozwiązanie z dostępem do węzłów multimodalnych, gdzie będzie skrzyżowanie kolei, autobusu, tramwaju ale także transportu rowerowego. Transport w metropolii to nie tylko budowa infrastruktury kolejowej, ale też całe jej otoczenie. Jest też mowa o regulacjach podczas łączenia różnych środków transportu, choćby w kwestiach ulg, bo inne ulgi są stosowane na kolei inne w transporcie autobusowym – zauważył Kwitek. - Bardzo ważne jest oddzielenie ruchu kolejowego aglomeracyjnego od ruchu towarowego, by te dwa rodzaje transportu wzajemnie się nie zakłócały. To na pewno zachęci mieszkańców do korzystania z transportu kolejowego – dodaje.

Inwestycje kolejowe wymagają finansowania. W programie Kolej Plus uwzględniono na różne projekty około sześciu miliardów złotych. Już złożono wnioski, które opiewają w sumie na ponad 30 miliardów.

Kolej jest bezpieczniejsza od aut, ale nie wszyscy mają do niej dostęp

Eksperci mówili o przewadze kolei nad transportem samochodowym. Dane wskazują na duża przewagę. Na przykład pod kątem bezpieczeństwa.

- System ONZ stawia na kolej. Na drogach ginie rocznie ponad 1,2 mln ludzi . Ranni to ponad 50 mln ludzi. Na kolei jest natomiast dużo lepiej, wypadków jest dużo mniej. W Polsce w 2020 roku na torach zginęło 160 osób. A na drogach to suma rzędu trzech tysięcy – przypomniał Kamil Wyszkowski.

By ludzie korzystali z kolei, nie wystarczy by była bezpieczna. Powinna być jeszcze dostępna. A z tym w Polsce także jest pewien problem.

- Mamy w Polsce 954 miasta, z czego 426 jest bez dostępu do kolei. Wystarczy przywołać dane z kilku województw: Wielkopolskie ma 119 miast z czego 45 bez połączeń kolejowych, Mazowieckie 89 miast, z czego bez połączeń kolejowych 44, Dolny Śląsk ma 92 miasta z czego 33 bez połączeń kolejowych. Największe w Polsce miasto bez kolei to Jastrzębie Zdrój. 55 tysięcy ludzi. To źle. Jeśli mamy ludziom dać szansę, by się przesiedli z wypadkowych samochodów na kolej, która niedługo będzie zielona, to trzeba przyspieszyć te inwestycje i udostępnić kolej w tych miejscach – kończy Kamil Wyszkowski.

Będą autobusy PKP?

Minister infrastruktury, pytany o to, jak widzi przyszłość polskiej kolei nie wykluczył nawet autobusów PKP, które podobnie jak to się dzieje u niemieckich przewoźników, docierają do ludzi w miastach bez dostępu do kolei, by je tam dowieźć, tak by mogli korzystać z przejazdów kolejowych.

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jacek Kaźmierczak
Kupię każdą ilość kupy. Jestem mieszkańcem Wrocławia. My na kupie robimy kokosy. Sprzedajemy ją w knyszach. Mamy tysiące zamówień, ludzie we Wrocławiu uwielbiają jeść knyszę i kupę, bo mają dużo witamin a mało pieniędzy. Miliony świń nie mogą się mylić! Proszę o tony kupy!!!
M
Michał Dadełło
Jak to możliwe, że w XXI wieku ktoś jeszcze korzysta w codziennych dojazdach z wozu konnego? Przecież taki koń może ponarabiać wszędzie i kto to później posprząta? W dodatku słyszałam, że z wozu spadają pijani w sztok pasażerowie, którzy również potrafią załatwić się w miejscu publicznym lub obrzucać pustymi butelkami przechodniów. Nie wyobrażam sobie, żeby takie coś kursowało z Ws iocławia do Ws iobudki. Panie marszałku! Proszę natychmiast przerwać reaktywację linii do Sobótki i nie robić pośmiewiska z naszego Knyszogrodu! Już i tak cała Polska śmieje się z niego jak z drugiego Wąchocka, teraz będzie się śmiał cały świat!
J
Jakub Adamczyk
Widzę, że nie mają w planach puszczanie nowych, długich pociągów na Zgorzelec. I bardzo dobrze! Po elektryfikacji do Zgorzelca Impulsy miały jeździć nabite pasażerami, a tymczasem z moich obserwacji wynika, że za Węglińcem w Impulsach hula wiatr. Na razie jeszcze jeżdżą tam długie jednostki, ale z tego co wiem planowane jest od najbliższej korekty puszczanie na Zgorzelec wyłącznie krótkich 36WE. Natomiast długie Impulsy będą dojeżdżać tylko do Legnicy. Już widzę ten skowyt zgorzeleckiego mikolstwa z Infokolej. Róbcie zapasy popcornu. :D Natomiast długie Impulsy na wzmocnienie oferty do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby nadają się jak najbardziej, nie ma linii kolejowej na Dolnym Śląsku z większym przyrostem pasażerów niż 274. Ot, taka ironia losu - na E30 pasażerów ubywa, a na 274 przybywa. Jelenia Góra w statystykach UTK weszła pod względem wymiany pasażerów w pociągach do pierwszej piątki (i jest jedynym miastem w czołówce spoza aglomeracji wrocławskiej, co oznacza, że SAMA generuje ten ruch), natomiast Zgorzelec wypadł z drugiej pozycji poza pierwszą dziesiątkę. Mikolstwo z Infokolej od kiedy się o tym dowiedziało, jest w totalnej depresji, a fryzjerka już teraz codziennie musi smarować zad swoją słynną maścią na ból d... (przepisaną jej przez psychiatrę), żeby jej się jeszcze bardziej nie pogorszyło.
K
Krzysztof Czarnecki
Nie jestem ani z Wrocławia ani ze Świdnicy. Ale na zmianę mieszkam w obu miastach. Krótka piłka; Wrocław to główny śmietnik dolnośląskiej ziemi. Brud, sm ród, prostactwo. Nie wielu zostało rodowitych wrocławiaków. Miłych, kulturalnych i przede wszystkim inteligentych. Większość to ho łota z zabużańskich wsi. Pato-kołchoz. Wstyd mieć taką stolicę województwa.
d
do Leuthen
Oszczędzę sobie sm rodu, ty zmutowany ws iocławski odprysku nocnika, wąchaj krecika cienki jak zupa więzienna mutancie z Ukrainy. Jakby twoja matka wiedziała co urodzi, to by sobie sama skrobane zrobiła łyżką stołową, wyj ebany łamago, walony w od byt przez bażanty z mongolii. Twoi rodzice muszą mieć pole, bo skąd wzięliby takiego buraka jak ty? Znudziło ci się oddychanie prostym nosem? Masz ryj jakby cię twój stary nie dokończył ty zapchlony pawianie z du pą jak kalosze starej pi zdy. Wyglądasz jakbyś wsadzał sobie palec w du psko ty spłodzony w miejscu gdzie psy chu jcami wodę pompują matkoje bco. Daj mi namiar do siebie w tym Ws iocławiu a już zadbam, żebyś znalazł się tam gdzie twoje miejsce szc zochu, czyli w sza mbie pośród innych gó wien.
L
Leuthen.
21 września, 23:35, miejscowy:

Tymczasem w Lwówku szykuje się kolejna wysyłka złomu do huty:

ostatnie szyny w okolicy idą pod palnik:

https://24wroclaw.pl/artykul/wpadli-zlodzieje-torow/1221517.amp

23 września, 14:20, Pan Zgorzelec.:

Takie byd...o nigdy nie powinno mieć dostępu do kolei. Lwówek-jedyna wiocha którą sama pozbawiła się dostępu do kolei.

To prawda. Nie ma sensu odbudowywać kolei do Lwówka ani od Legnicy ani od Jeleniej Góry. Skoro sami mieszkańcy rozkładają szyny a z dworca zrobili pisuar. Zdecydowanie lepiej odbudować tory do Góry, Niemczy, Bolkowa, Radiowa, Stronie i Ciepłowodów.

F
Fuj!
"Robią kupy na podłogę, kradną deski sedesowe. To przez nich toalety na dworcu zamknięto". Gdzie ten zafajdany dworzec? Oczywiście we Ws iocławiu! Zapraszam do ciekawej lektury: https://gazetawroclawska.pl/robia-kupy-na-podloge-kradna-deski-sedesowe-to-przez-nich-toalety-na-dworcu-zamknieto/ar/c1-15597395

Takie są skutki sprzedaży knysz na dworcach, które przed podróżą trzeba wys rać. xD
H
Hołota z Ws iocławia
"Dzisiejszej nocy na stacji osobowej Głogów fotopułapka zarejestrowała osoby postronne poruszające się w miejscu niedozwolonym przy jednostce elektrycznej. Po chwili na miejsce przybył patrol Straży Ochrony Kolei, który zastał trzech mężczyzn malujących graffiti na jednostce pociągu.

W trakcie interwencji jeden z mężczyzn w sposób brutalny zaatakował funkcjonariuszy uderzając jednego z nich w głowę pustą skrzynką po napojach. Odpierając bezpośredni zamach na zdrowie i życie jeden z funkcjonariuszy SOK oddał dwa strzały ostrzegawcze. Napastnik został natychmiast obezwładniony i ujęty. Pozostali sprawcy zdołali zbiec.

W wyniku czynnej napaści funkcjonariusz SOK doznał urazu głowy. Przybyłe na miejsce Pogotowie Ratunkowe przewiozło poszkodowanego funkcjonariusza do Szpitala na obserwację. Przybyli na miejsce zdarzenia Prokurator wraz z grupą dochodzeniową Policji zabezpieczyli ślady i dowody rzeczowe w postaci: telefonu komórkowego i 15 puszek z farbą w sprayu.

Ujęty sprawca malowania graffiti oraz czynnej napaści na funkcjonariusza publicznego przekazany został do Komendy Powiatowej Policji w Głogowie, gdzie prowadzone są dalsze czynności w sprawie. Jak ustalono sprawcą okazał się 32-letni mieszkaniec Wrocławia, który był już wielokrotnie karany za podobne przestępstwa."

https://www.facebook.com/zbiorkomD/photos/a.1443887675927966/2672853963031325/?type=3
w
ws iocławiak wszawiak
na naszym dworcu nic nie działa jak powinno.. zapowiedzi za ciche taśmociągi nie windy tak se pojada lub nie a schody ruchome to zwykle zasikane piszczą... Automaty zapchane knyszą czy innym paskudztwem... WROCŁAW GŁÓWNY
H
Hołota z Ws iocławia
Pociągów do Sobótki nawet sami mieszkańcy nie chcą, gdyż niszczą wszystko to co zrobiła firma budowlana podczas remontu torów. Wpiszcie w Google: "Kradną części maszyn i niszczą sprzęt. Złodzieje i wandale prawdziwą plagą dla remontujących linię kolejową" lub "Tak powstaje linia kolejowa Wrocław - Sobótka. Kiedy pojawią się tu pociągi?" i przeczytajcie w tekście akapit "Most nad Ślęza dopiero wyremontowany, a już zniszczony!". Szkoda publicznych pieniędzy na remont linii, która będzie stale niszczona przez wandali z Wrocławia i okolic.
d
do Pan Zgorzelec
Już teraz śm ierdzi kupą z twoich gaci, ws iocławski sm rodzie. Musieli cię nieźle gwałcić koledzy w podstawówce, że taki pomylony jesteś. Trzymaj się lepiej jak najdalej od gór przygłupie o inteligencji krawężnika, bo sobie znowu krzywdę zrobisz.
P
Pan Zgorzelec.
21 września, 23:35, miejscowy:

Tymczasem w Lwówku szykuje się kolejna wysyłka złomu do huty:

ostatnie szyny w okolicy idą pod palnik:

https://24wroclaw.pl/artykul/wpadli-zlodzieje-torow/1221517.amp

Takie byd...o nigdy nie powinno mieć dostępu do kolei. Lwówek-jedyna wiocha którą sama pozbawiła się dostępu do kolei.

M
Mateusz Lalka
Podobno w Sobótce znów zrobili wystawkę nowiutkich szyn i podkładów przy linii kolejowej. Zaprzegać chopy konie do wozów i jechać, bo inni wezmą!
M
Mateusz Lalka
W Sobótce ktoś kiedyś chciał kiedyś wprowadzić woła do pociągu bo dojeżdżał nim do stacji :D
J
Jakub Adamczyk
To prawda. Po co niby Niemcy mieliby jeździć do jakiegoś Wrocławia na imprezy kulturalne w języku polskim, skoro u siebie mają dużo więcej imprez i po niemiecku? Wrocław to wiocha przy Dreźnie i Berlinie, pustynia kulturalna. Kto zapłaci za te muchowozy? Nawet jak jakiś Niemiec musi pojechać do Wrocławia to bierze własne auto i korzysta z autostrady, gdyż podróżnych z Niemiec odstrasza bydło z podzgorzeleckich wiosek okupujące pociągi do Drezna i zachowujące się w wulgarny sposób. Mieszkańcy Dolnego Śląska potrzebują pociągów, które dowiozą ich do pracy i szkoły, a nie jakichś kretyńskich połączeń do Drezna. Niemcy lubią jeździć na wycieczki, ale w góry - wystarczy popatrzeć na liczbę połączeń z Drezna w Czeskie Karkonosze, Góry Izerskie czy do Czeskiej Szwajcarii. A u nas Karkonosze nie mają ANI JEDNEGO!!! bezpośredniego połączenia z Dreznem czy Berlinem. Mimo że są to najatrakcyjniejsze góry blisko niemieckiej granicy. Normalnie trzeci świat! Nikt normalny nie będzie jeździł na imprezy kulturalne do jakiegoś Wrocławia, bo dużo więcej imprez Niemcy mają u siebie. Gór nie mają ale nie przyjadą, bo nie ma pociągów, więc zamiast nas cały ruch turystyczny z Niemiec przejmują o wiele praktyczniejsi Czesi. A Polaczkom jak zwykle kasa przecieka przez palce.
Dodaj ogłoszenie