Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny. Najczęstsze błędy uczniów

Julia Szypulska [email protected] tel. 85 748 74 25
Egzamin gimnazjalny przyniósł niepokojące wiadomości o stanie wiedzy podlaskich uczniów
Egzamin gimnazjalny przyniósł niepokojące wiadomości o stanie wiedzy podlaskich uczniów sxc.hu
Krzyżacy to dzieło, które napisał Adam Mickiewicz. Takie błędy popełniają niektórzy gimnazjaliści. Młodzi mylą autorów i tytuły. Łączą w zdaniu język polski i angielski. Tak wynika z opracowania przygotowanego po egzaminie.

Raport na temat osiągnięć trzecioklasistów na tegorocznym egzaminie właśnie opublikowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży. Można tam znaleźć nie tylko opis poszczególnych arkuszy i umiejętności, jakimi powinni wykazać się uczniowie, ale też przykłady błędów opatrzone komentarzem egzaminatorów. Na uwagę zasługuje fakt, że młodzi mają problemy z poprawnym posługiwaniem się językiem polskim. Są dziedziny, w których nastąpiła poprawa. To na przykład ortografia, czy umiejętność pisania na temat. Jednak prace poprawne językowo napisało zaledwie 13 proc. uczniów.

- Trzecioklasiści budują zbyt długie zdania, nieprawidłowo tworzą związki wyrazowe, niepoprawnie odmieniają wyrazy, mają ubogie słownictwo i posługują się językiem potocznym - wylicza w komentarzu do raportu Sylwia Kukowska, egzaminator i polonistka z gimnazjum nr 9 w Łomży.

Niektóre wypowiedzi są mało zrozumiałe: "Aczkolwiek lepsze czytanie takich książek, zdobywanie dzięki nim większej wiedzy, niż częste udawanie tego co się słucha aby nie urazić osoby bliskiej" albo "Pozwala nam zrozumieć biegi wydarzeń".

Egzamin pokazał też, że znaczna część młodzieży nie ma wiedzy o literaturze, nie pamięta treści lektur albo myli ich autorów. I tak z prac można było się dowiedzieć, że "Romeo i Julia" to dzieło nie Williama Szekspira, a Juliusza Słowackiego. "Krzyżaków" zaś nie napisał Henryk Sienkiewicz, tylko Adam Mickiewicz, a "Nad Niemnem" to nie powieść Elizy Orzeszkowej tylko wiersz Czesława Miłosza. W wielu pracach brakowało poważniejszej refleksji i wniosków wynikających z rozważań.

- Moim zdaniem, przyczyna tkwi w codziennym użytkowaniu języka - uważa Sylwia Kukowska. - Większość gimnazjalistów wypowiada się na co dzień dość oszczędnie i niedbale, z nonszalancją traktuje naukę o języku, a czytanie lektur uważa za zło konieczne.

Wielu gimnazjalistom trudności przysporzył także egzamin z języka obcego nowożytnego. Młodzi w większości zdecydowali się zdawać angielski. Na egzaminie zdarzały się liczne prace niekomunikatywne. Zawierały one poważne błędy albo w wypowiedziach przeplatano zdania po angielsku i po polsku, np: "Zgubiłam my phon", "my phone wpadł in watter" lub "My parents byli źli".

Niektóre prace na egzaminie z angielskiego były zaś w całości napisane po polsku. Prawdopodobnie uczniowie nie czuli się na siłach napisać pracy w języku angielskim.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny