Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny i ósmoklasisty. Są już wyniki dla woj. podlaskiego. Wypadliśmy całkiem nieźle

Agata Sawczenko
Agata Sawczenko
Pierwsza dobra wiadomość - wszyscy zdali, niezależnie od wyników. Druga - wyniki naszych uczniów nie odbiegają od średniej uczniów z całego kraju. A ta średnia jest całkiem wysoka.

O tym, że będę miała 100 proc. z angielskiego, wiedziałam już od dawna. Jestem laureatką konkursu. Ale tyle samo punktów zdobyłam też z matematyki. Po prostu ją lubię - uśmiecha się Magdalena Chorębiewska, tegoroczna ósmoklasistka z SP nr 9. Nieco gorzej na egzaminie ósmoklasisty poszedł jej język polski. Zdobyła 88 punktów. - Liczyłam na nieco ponad 90 - przyznaje dziewczyna.

Ale i tak jej wyniki są dużo wyższe niż średnia z województwa i całej Polski.

To ważne, bo oprócz średniej ze świadectwa, wyniki egzaminów kończących gimnazjum i ósmą klasę liczą się przy rekrutacji do szkół średnich. Kto ma lepsze - ma większe szanse, by dostać się do wymarzonej szkoły. I jedni, i drudzy będą nieśli dokumenty do tych samych liceów i techników. Jednak trafią do różnych klas. Ci po gimnazjum - w szkole średniej będą uczyli się rok krócej.

WYNIKI ONLINE: Egzamin gimnazjalny 2019. Jak i gdzie sprawdzić 14.06.2019? [OKE, Logowanie, rejestracja]

W województwie podlaskim w kwietniu egzamin gimnazjalny napisało 10 239 uczniów z 228 szkół. Ósmoklasisty - 10 770 z 384 szkół.

Uczniowie kończący gimnazjum mieli w sumie sześć egzaminów przez trzy dni. W części pierwszej – humanistycznej – gimnazjaliści
rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), a w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach). W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego
nowożytnego na poziomie podstawowym albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Ci, którzy pisali egzamin na koniec podstawówki, mieli tylko trzy egzaminy: z języka polskiego, matematyki i języka obcego.

Egzamin gimnazjalny jest jedną wielką loterią. Liczy się fart, minimalna część wiedzy. Bo egzaminy są układane z całej podstawy programowej, w dodatku pytania często dotyczą szczegółów. Nie sposób to wszystko pamiętać. Jesteśmy tylko nastolatkami. Nie możemy całej młodości zaprzepaścić na naukę - przekonuje Zuzanna Szymaniuk, również z SP 9, gdzie do tej pory funkcjonowały również oddziały gimnazjalne. Jak przekonuje, do tego dochodzi jeszcze stres. - Potrafi tak sparaliżować, że mam pustkę w głowie - przyznaje.

Ale... egzamin poszedł jej całkiem dobrze. - Poniżej 70 proc. nie zeszłam z żadnego przedmiotu. Jestem zadowolona - mówi.

Aleksandra Drozdowska zaledwie trzy lata temu przeniosła się do Białegostoku z Białorusi. I w tym właśnie tkwi jej problem. - Z języka rosyjskiego mam 100 proc., z innych przedmiotów - powyżej 30 - mówi. Ale i tak jest zadowolona. Choć świetnie mówi po polsku, jeszcze nie zawsze rozumie wszystko, co przeczyta. Miała więc problemy ze zrozumieniem niektórych pytań. - Stresowałam się wynikami. Ale średnią podniesie mi rosyjski. Będzie dobrze - uśmiecha się.

Egzaminami stresowała się też Wiktoria Boruszko z tej samej szkoły. - Bo nikt nie może być genialny z każdego przedmiotu. Więc pewnie u każdego jeden dzień egzaminacyjny był cały w stresie - mówi. Ale oczywiście - nerwy były niepotrzebne. - Matematykę napisałam na 97 proc. - chwali się.

Z wyników zadowolona jest też dyrekcja szkoły.
Naszym uczniom najlepiej poszły języki: polski i angielski. Ale dobre też są wyniki z matematyki - mówi wicedyrektorka Jolanta Tarnowska. W tej szkole egzaminy były dwa: i ten nowy, na koniec ośmioklasowej podstawówki, i ten ostatni, gimnazjalny.

- Egzamin gimnazjalisty jest już przepracowany, uczniowie wiedzieli, na co się nastawić, przerobili dużo testów próbnych z poprzednich lat. Teraz będziemy wiedzieli już, na co się nastawiać na egzaminie ósmoklasisty. Teraz już wiemy na przykład, że na matematyce jest więcej zadań otwartych - uśmiecha się wicedyrektorka.

Jak szkoła wypadła na tle innych? Na razie nie wiadomo. Bo - jak mówi Jolanta Gołaszewska, dyrektorka Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży, w tej chwili dostępne są tylko wyniki na poziomie województwa. Te bardziej szczegółowe będą dopiero w poniedziałek.

- Wyniki obu egzaminów są porównywalne ze średnimi krajowymi - mówi Jolanta Gołaszewska.

W gimnazjalnym nie przekraczają jednego punktu procentowego. Z języka polskiego u nas średnia to 63 proc., w kraju - 62 proc. z historii i wiedzy o społeczeństwie - 59 proc. zarówno na Podlasiu, jak i w całej Polsce, matematyka: u nas 44, w kraju 43 proc., przedmioty przyrodnicze: u nas 50, w kraju 49, angielski na poziomie podstawowym - w całej Polsce 58 proc.

- A prawie wszyscy zdawali go również na poziomie rozszerzonym - dodaje Jolanta Gołaszewska.

Dobrze poszły też inne języki obce. Świetnie wypadliśmy z języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym. Podlascy gimnazjaliści zdali go średnio na 89 proc., podczas gdy średni wynik w całej Polsce to 43 proc.

- Policzyliśmy również najlepszych gimnazjalistów. Takich uczniów w całym województwie jest 37, którzy uzyskali wynik od 90 do 100 proc. ze wszystkich egzaminów. A jeden z nich otrzymał 100 proc. ze wszystkich egzaminów - mówi Jolanta Gołaszewska.
A co najlepiej poszło?

- Na języku polskim analiza i interpretacja tekstów kultury. Na historii analiza i interpretacja źródła faktograficznego, na matematyce uczniowie świetnie poradzili sobie z odczytywaniem i interpretowaniem informacji przedstawionych za pomocą wykresu funkcji. W przypadku biologii łatwe okazało się planowanie i przeprowadzanie doświadczeń, a na języku angielskim, na poziomie podstawowym rozumienie ze słuchu, a na rozszerzonym rozumienie tekstów pisanych - wymienia dyrektorka łomżyńskiej OKE.

Gorzej natomiast jest ze świadomością językową sprawdzaną na języku polskim, chronologią historyczną, na matematyce z analizą problemu i przestawianiem argumentacji, na chemii - z przeprowadzaniem obliczeń.

Podobnie wypadli na egzaminie uczniowie klas ósmych. Matematykę średnio zdali na 46 proc., język angielski - 58 proc. - W przypadku języka polskiego nasz średni wynik jest wyższy o 3 proc. od wyniku krajowego - mówi Jolanta Gołaszewska.

Tu najwyższe wyniki od 90 do 100 proc. uzyskało aż 112 uczniów. - A dziewięciu ósmoklasistów otrzymało 100 proc. - dodaje Gołaszewska.

Ósmoklasiści na języku polskim najlepiej poradzili sobie z odbiorem tekstów kultury i wykorzystaniem zawartych w nich informacji, z matematyki - wykonywaniem prostych obliczeń, a na angielskim - z rozumieniem tekstów pisanych. Nieco słabiej - z wyszukiwaniem potrzebnych informacji w tekście nieliterackim, na matematyce trudność sprawiło im opracowanie strategii rozwiązywania problemu przedstawionego w zadaniu.

Zaświadczenia z egzaminu uczniowie odbiorą razem ze świadectwami ukończenia szkoły. Wtedy zaniosą je do wybranych przez siebie szkół średnich. Na początku lipca dowiedzą się, kto dostał się do wymarzonej szkoły.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny