Dziura w rurze

Piotr Walczak
Hałas to pierwszy sygnał, że mamy nieszczelność – mówi Janusz Lulewicz, kierownik serwisu
Hałas to pierwszy sygnał, że mamy nieszczelność – mówi Janusz Lulewicz, kierownik serwisu
Nieszczelny tłumik może spowodować zatrucie kierowcy i pasażerów spalinami. Aby uniknąć niespodzianek przynajmniej raz w roku powinniśmy sprawdzić stan układu wydechowego. Najlepiej jednak, jeżeli robimy to na początku i na końcu sezonu zimowego.

– Nasze drogi są posypywane dużą ilością soli – wyjaśnia Rafał Kulikowski. – Powoduje ona korozję, przed którą układ wydechowy nie jest zabezpieczony.

W efekcie po zimie w tłumiku mogą pojawić się przedmuchy i nieszczelności, szczególnie na elastycznych łączeniach. Najbardziej narażone na usterki są okolice uszczelek. A taka nieszczelność może spowodować dostanie się trującego tlenku węgla do kabiny pasażerskiej.

– Teoretycznie podłoga jest uszczelniona i zabezpieczona przed taką sytuacją, ale niestety w praktyce wygląda to inaczej – szczególnie w starszych samochodach – mówi Rafał Kulikowski.

 

Do warsztatu  

Przegląd układu wydechowego najlepiej zrobić u mechanika. Trudno sprawdzić samodzielnie jego stan, chyba, że dysponujemy garażem z kanałem naprawczym.

– W takim wypadku trzeba wejść pod samochód i włączyć silnik – mówi Rafał Kulikowski. – Jeżeli są czarne przebarwienia, czyli sadza ze spalin na wydechu, to nieszczelność na pewno łatwo zauważymy.

Taki przegląd będzie skuteczny tylko, gdy nasze auto lub jego układ wydechowy nie są zbyt stare. Inaczej na całym wydechu zobaczymy tyle korozji i rdzy, że nie będziemy w stanie rozróżnić nalotu z wydostających się spalin od zanieczyszczeń. Problem z odpowiednią diagnozą  może mieć nawet pracownik serwisu.

 

Za głośno?  

Pierwszym sygnałem, że w układzie wydechowym mamy nieszczelność, jest zwiększony hałas podczas jazdy.

– Najczęściej jest to odgłos metalicznego dzwonienia – mówi Janusz Lulewicz, kierownik serwisu Choroszczańska w Białymstoku. 

Jeżeli jest to nieszczelność niewielka, możemy zakleić ją specjalną masą, którą kupimy w większości sklepów motoryzacyjnych. Wystarczy tylko oczyścić to miejsce i nanieść klej. Trzeba jednak pamiętać, że to zazwyczaj prowizoryczne rozwiązanie – trzeba i tak zaplanować wizytę w warsztacie.

W przypadku większych pęknięć i dziur jedynym wyjściem pozostaje spawanie układu wydechowego. Nie powinniśmy jednak robić tego sami, gdyż zniszczymy cienką blachę, z jakiej zbudowana jest ta instalacja. Do takich zabiegów używa się specjalnych urządzeń w warsztatach samochodowych. 

 

Spadek mocy  

– Jeżeli spawanie nie wchodzi w grę, możemy wymienić tłumik – ocenia Rafał Kulikowski. – Koszt wymiany w małych samochodach to razem z robocizną około 200 zł. W autoryzowanej stacji cena będzie nawet kilkakrotnie wyższa.

Jeżeli konieczna jest wymiana, wybór części skonsultujmy z mechanikiem. Źle dobrany układ wydechowy podczas wymiany może spowodować zbyt duże opory wydostających się spalin. Objawy są takie same, jakbyśmy zatkali wylot.

– Silnik traci moc, cały układ się przegrzewa, a w konsekwencji może dojść do zniszczenia katalizatora – ostrzega Janusz Lulewicz

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3