Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziś Walentynki. Ich symbol to serce.

opr. (kami)
Międzynarodowym symbolem Walentynek jest serce.
Międzynarodowym symbolem Walentynek jest serce. Fot. sxc
Międzynarodowym symbolem Walentynek jest serce. To zrozumiałe. Uosabia miłość, czułość, oddanie. Prezenty w kształcie serca są przeróżne.

Bogactwo czerwonych gadżetów jest każdego roku bardziej okazałe. W święto zakochanych dajemy również kwiaty. Najczęściej wręczana jest pospolita róża, której w wielu kulturach przypisuje się etykietkę kwiatu miłości. Popularne są też wierszyki, kartki walentynkowe, maskotki, bielizna etc. Wszystko w czerwonej oprawie! W dniu zakochanych wszystko dookoła jest dosłownie czerwone - w serduszka, płatki róż, piórka i czekoladki.

Dlaczego ten ognisty kolor zdominował święto Walentego?

- Nieważne, czy w odcieniach wina, wiśni, maliny, czy pomidora kojarzy się z miłością, agresją, żywiołowością i ekstrawertyzmem. W tym dniu czerwień jest wysoce pożądana - przekonuje Dorota Sikorska, stylistka Every Nature. - Nawet nie znając symboliki chromatycznej czerwieni, podświadomie wiemy, że na ten właśnie kolor najsilniej reagują mężczyźni. Jego oddziaływanie jest fuzją pozytywnych emocji, seksapilu i atrakcyjności. Kojarzy się mocno z seksualnością. W świecie fashion jest uznawany za "kolor kolorów"- dodaje stylistka.

Czerwień, najgorętsza ze wszystkich barw, w Polsce i na Zachodzie kojarzona z miłosnym wyznaniem i temperamentem w innych kulturach przywołuje odmienne asocjacje. W Egipcie kolor czerwony oznaczał zło, w Chinach zaś bogactwo oraz szczęście. Dlatego chińskie panny młode na ślub zakładają czerwone suknie. W Japonii czerwony to synonim bohaterstwa, w Afryce zaś żałoby.
W każdym kraju, w każdej kulturze i mentalności ma swoje miejsce. To kolor, obok którego nie można przejść obojętnie.

Silnej wymowy czerwieni w dniu zakochanych nie możemy więc naiwnie spłycać jedynie do wyznań miłosnych. Ta dynamiczna, witalna i mocno stymulująca ludzką psychikę barwa niesie w sobie duży ładunek emocjonalny. Często wykorzystywana jest w wielu dziedzinach, między innymi w reklamie oraz neuromarketingu badającym psychofizyczne reakcje konsumentów. Kolory, zapachy i muzyka najbardziej sugestywnie wpływają na nasze zmysły. Czerwień jest niezawodna. Wyróżnia się, przykuwa uwagę.

Czerwony jest wszechobecny, gdyż najsilniej na nas oddziałuje. Wszelkie ogłoszenia promocyjne, okazje, wyprzedaże zaznaczane są przede wszystkim na czerwono. Można zaryzykować stwierdzenie, że ten kolor po prostu zewsząd nas atakuje. Przesyt czerwoności otaczającego świata przeprowadza swój zmasowany atak w dniu zakochanych, nigdy jednak nie pozostaniemy obojętni na bodźce, które wysyła. Chociaż przeciwni jesteśmy komercjalizacji każdej kalendarzowej okazji, lubimy w to walentynkowe święto kupować, obdarowywać być obdarowanym uczuciem oraz czerwonym drobiazgiem.

Czy wiesz że…

- Popularne Walentynki stosunkowo niedawno zagościły w polskim kalendarzu. Trafiły do nas dopiero w latach 90. XX wieku. Przywędrowały z kultury francuskiej
i krajów anglosaskich, gdzie mają ponad pięciowiekową tradycję.

- Patronem święta jest biskup Walenty, który mimo cesarskiego zakazu błogosławił śluby młodych legionistów. Został wtrącony do więzienia. Legenda głosi, że Walenty ginie 14 lutego 269 roku. Podobno w przeddzień egzekucji napisał list do ukochanej, który podpisał: "Od Twojego Walentego".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny