Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dzień ojca: nowoczesny tata chce być jak mama więc...

Zbigniew Biskupski AIP
Krzysztof Szymczak
Firmy starają się dopasować do realnych potrzeb pracowników, a ojcowie chętnie korzystają z możliwości większego zaangażowania w wychowanie dzieci. Dlatego pracodawcy coraz częściej wprowadzają do swoich programów work-life balance świadczenia dedykowane ojcom oraz wspierają ich w godzeniu ról zawodowych i rodzinnych.

Dzień Ojca skłania do spojrzenia na sytuację polskich ojców w pracy. Jak podaje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, liczba ojców korzystających z urlopów ojcowskich systematycznie rośnie i w pierwszych miesiącach 2017 roku była o 7 tysięcy większa niż w roku ubiegłym.

Oprócz form wsparcia dla rodziców oferowanych ustawowo – wiele propozycji płynie od samych pracodawców.

HRK w swoim raporcie „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał” przygląda się benefitom oferowanym ojcom przez pracodawców.

Pracodawcy mają programy

Programy wspierające życie rodzinne pracowników, np. „Mama/Tata w pracy” (ATC Cargo), „Równowaga, Praca, Rodzina” (Tchibo) lub „Zadbaj o siebie, zadbaj o dziecko” (EDP Renewables Polska), mają w firmach najdłuższą tradycję. Korzysta z nich blisko połowa badanych przez HRK firm, które oferują bardzo szeroki zakres świadczeń – poczynając od możliwości pracy zdalnej, elastycznych godzin pracy, po organizację imprez i spotkań dla rodzin pracowników.

W ramach polityki work-life balance pracodawcy przygotowują też specjalne przewodniki dotyczące praw rodziców wynikających zarówno z oferowanych przez firmę programów wsparcia, jak i z Kodeksu Pracy. W przewodnikach tych ważne miejsce zajmują świadczenia dla ojców.

- Firmy starają się dopasować do realnych potrzeb pracowników, a ojcowie chętnie korzystają z możliwości większego zaangażowania w wychowanie dzieci. Dlatego pracodawcy coraz częściej wprowadzają do swoich programów work-life balance świadczenia dedykowane ojcom oraz wspierają ich w godzeniu ról zawodowych i rodzinnych – mówi Joanna Kotzian Menedżer Employer Brandingu w HRK i autorka badania.

Tata z preferencjami

21 proc. programów, które wspierają rodziny, obejmuje specjalne świadczenia dla ojców. Część firm w swoich programach promuje większe zaangażowanie ojców w opiekę nad dziećmi. Niektóre organizacje oferują im dodatkowy płatny urlop, np. tatusiowie w Colliers International Polska przy pierwszym dziecku otrzymują dwa tygodnie dodatkowego płatnego urlopu, a przy kolejnych - tydzień.

Elementem programów work-life balance są też szkolenia i wykłady adresowane do ojców, np. w Link4 mają oni możliwość uczestniczenia w warsztatach „Tatą być”, które są poświęcone roli ojca w rodzinie. Zakres tematów szkoleniowych oferowanych rodzicom przez firmy jest jednak bardzo szeroki, od żywienia dzieci, poprzez kwestie związane z wychowaniem, zapewnieniem dziecku zdrowego snu, aż po fotografowanie dzieci. Podobne wykłady i szkolenia dostarczają rodzicom wiedzy i umożliwiają im integrację – pracownicy wymieniają się doświadczeniami i wspierają wzajemnie przy rozwiązywaniu różnych problemów dotyczących potomstwa. Podobną funkcję pełnią też specjalne sieci networkingowe, których przykładami są funkcjonujące w firmie Microsoft: Mothers/Fathers in Microsoft.

Rozwiązaniem, które cieszy się największą popularnością, są elastyczne godziny pracy. Aż 65 proc. badanych firm oferuje takie ułatwienie.

Dzięki elastycznym godzinom pracy ojcowie nie muszą być w biurze o określonej godzinie i częściej angażują się w odwożenie dzieci do szkół i przedszkoli. Część pracodawców rozlicza ojców z czasu pracy w trybie tygodniowym, umożliwiając im krótszą pracę w wybrane dni, przy zachowaniu 40-godzinnej normy czasu pracy. Daje to np. możliwość wcześniejszego rozpoczęcia rodzinnego weekendu. Niektóre firmy określają nawet to świadczenie mianem krótszych piątków.

Ojciec jak matka

Ojcowie pośrednio otrzymują także wsparcie dla rodziny w ramach programów adresowanych do matek, którym firmy oferują np. krótszy wymiar czasu pracy (zwykle 6 godzin dziennie) przy zachowaniu pełnego wynagrodzenia w pierwszych tygodniach po powrocie z urlopu macierzyńskiego.

Część pracodawców oferuje całościowe pakiety dedykowane zarówno zatrudnionym w firmie ojcom, jak i matkom. Mogą one obejmować np. sfinansowanie udziału w zajęciach prywatnej szkoły rodzenia, poród w prywatnym szpitalu czy dodatkowy tydzień płatnego urlopu po narodzinach dziecka. Pracownicy otrzymują też wyprawki w formie rzeczowej lub finansowej. Wartość takiego dodatkowego becikowego waha się od 200 do 2000 zł. Część firm organizuje też dla dzieci w wieku szkolnym kolonie lub półkolonie.
W większości przedsiębiorstw biorących udział w badaniu są także organizowane Mikołajki i rodzinne pikniki, a dzieci pracowników mogą liczyć na paczki świąteczne, czasem także na prezenty z okazji Dnia Dziecka.

Ciekawym działaniem nakierowanym na rozwój dzieci są akcje edukacyjne. Za przykład może posłużyć „Noc Naukowców” organizowana przez WESSLING Polska, podczas której dzieci mogą brać udział w doświadczeniach chemicznych przeprowadzanych przez rodziców. Firma uruchomiła też „Małą Ligę Talentów” – projekt, dzięki któremu dzieci pracowników mogą rozwijać i prezentować swoje umiejętności w ramach konkursów: plastycznego, muzycznego, sportowego, literackiego i innych.

W ramach programów wspierających godzenie ról rodzinnych i zawodowych 7 proc. badanych pracodawców tworzy też przedszkola lub kluby malucha dla dzieci swoich pracowników. Firmy stawiają na własne placówki bądź tworzą je we współpracy z innymi podmiotami, ewentualnie oferują pracownikom dofinansowanie do żłobka lub przedszkola. Dodatkowo część firm zezwala w sytuacjach awaryjnych na pracę z dzieckiem w biurze. W Link4 do dyspozycji pracowników jest mobilny stolik z zestawem materiałów plastycznych i zabawek, który rodzic może ustawić przy swoim stanowisku pracy. Podobnie wygląda sytuacja w Vermiculite Poland – jeśli pracownik nie jest w stanie zapewnić dziecku opieki, może zabrać je do pracy, gdzie ma ono zapewnione miejsce do zabawy lub odrabiania lekcji. Pracownik może też w takiej sytuacji pracować zdalnie.

OBEJRZYJ WIDEO:
Co drugi Polak planuje w tym roku wyjechać na wakacje

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dzień ojca: nowoczesny tata chce być jak mama więc... - Strefa Biznesu

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny