Pani Jolanta: W maju ubiegłego roku zadzwonił do mnie przedstawiciel firmy X z propozycją zakupu ekskluzywnej bielizny damskiej za 19,90 zł. Ustnie wyraziłam na to zgodę. Po otrzymaniu przesyłki stwierdziłam, że jest to jednak towar niskiej jakości i wraz z rezygnacją odesłałam go sprzedawcy. Po kilku miesiącach zaczęłam otrzymywać od firmy windykacyjnej wezwania do zapłaty za bieliznę. Czy rzeczywiście powinnam zapłacić?
W opisanej przez panią Jolantę sprawie nie doszło do skutecznego zawarcia umowy, a tym samym powstania zobowiązania do zapłaty za towar. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w przypadku złożenia przez przedsiębiorcę propozycji zawarcia umowy sprzedaży towarów przez telefon, ma on obowiązek potwierdzenia, a także doręczenia konsumentowi jej treści na papierze lub z wykorzystaniem innego trwałego nośnika (np. poczty elektronicznej). Dopiero po wyrażeniu przez konsumenta zgody na przyjęcie oferty (np. w formie pisemnej na papierze, za pomocą poczty elektronicznej, przy wykorzystaniu interaktywnego formularza na stronie internetowej przedsiębiorcy) i przesłania jej przedsiębiorcy, dochodzi do skutecznego zawarcia umowy. Spełnienie świadczenia przez przedsiębiorcę, w przypadku bezskuteczności oświadczenia konsumenta, jest świadczeniem niezamówionym i następuje na ryzyko przedsiębiorcy, nie nakładając na konsumenta żadnych zobowiązań.
Pan Krzysztof: 14 stycznia 2016 roku zakupiłem przez internet od przedsiębiorcy opony samochodowe. Kurier doręczył je 18 stycznia. Jednak opony okazały się nie pasować do mojego samochodu. Czy mogę je teraz zwrócić?
W przypadku zawarcia umowy przez internet (na odległość) konsument ma prawo od niej odstąpić w ciągu 14 dni kalendarzowych, liczonych od następnego dnia po otrzymaniu rzeczy, bez podawania przyczyny.
Jest to tzw. prawo do namysłu. Odstąpienie od umowy najlepiej złożyć w formie pisemnej. Na odesłanie towaru konsument ma 14 dni od chwili odstąpienia od umowy. W wyniku odstąpienia sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi kwotę, jaką zapłacił kupujący za nabywany towar (tj. cenę produktu) oraz koszt najtańszego sposobu jego dostarczenia. Konsument ponosi natomiast koszty zwrotu rzeczy odsyłanej.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?