Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dyżur eksperta Porannego. Nietrafione zakupy i rezygnacja z wycieczki

Donata Żmiejko
Nietrafione zakupy i rezygnacja z wycieczki. Ekspert radzi
Nietrafione zakupy i rezygnacja z wycieczki. Ekspert radzi sxc.hu
Podczas dyżuru redakcyjnego na pytania odpowiadał Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Praw Konsumenta.

Kupiłem siostrze w prezencie zegarek w jednej z białostockich galerii. Prezent jednak okazał się nietrafiony. Czy mogę zwrócić zegarek?- zapytał pan Józef.

- Jeżeli towar został kupiony w sklepie stacjonarnym i nie jest wadliwy, to sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru. Zależy to wyłącznie od jego dobrej woli. Nasze prawo tej kwestii nie reguluje.

13 stycznia 2016 r. kupiłam na pokazie zestaw drogich garnków. Czy mogę je zwrócić? - zapytała pani Krystyna.

- Jeśli pokaz odbywał się poza lokalem przedsiębiorstwa, konsumentka ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni liczonych od daty jej zawarcia bez podawania przyczyny. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumentki o prawie do odstąpienia od umowy, termin na odstąpienie wydłuża się do 12 miesięcy.

Z powodu nieprzewidzianych okoliczności nie mogę uczestniczyć w zakupionej wycieczce. Czy mogę odstąpić od umowy zawartej z organizatorem? Jakie koszty będę musiał ponieść z tego tytułu? - zapytał nasz Czytelnik.

-Prawo odstąpienia od umowy powinno być przewidziane w umowie. Ze względu na specyfikę umów o świadczenie usług turystycznych, większość z nich przewiduje prawo do odstąpienia od umowy, ale zastrzega, że klient w takim wypadku powinien zapłacić tzw. odstępne.

Należy mieć świadomość, że nie odzyska się całej wpłaconej kwoty, bo organizatorowi imprezy turystycznej należy się wynagrodzenie za usługi, które już wykonał (na długo przed rozpoczęciem imprezy ponosi wydatki np. na rezerwację hoteli, zakup biletów lotniczych itp.). Gdy więc dochodzi do rozwiązania umowy, organizator imprezy powinien zwrócić klientowi to, co zaoszczędził z powodu niewykonania umowy. Organizator ma prawo potrącić to, co wydał w związku z realizacją usług. Niekiedy będą to spore kwoty (w stosunku do całej ceny imprezy), ale nie można od konsumenta żądać więcej od faktycznie poniesionych kosztów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny