Dyżur eksperta Porannego. Nietrafione zakupy i rezygnacja z wycieczki

Donata Żmiejko
Nietrafione zakupy i rezygnacja z wycieczki. Ekspert radzi
Nietrafione zakupy i rezygnacja z wycieczki. Ekspert radzi sxc.hu
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Podczas dyżuru redakcyjnego na pytania odpowiadał Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Praw Konsumenta.

Kupiłem siostrze w prezencie zegarek w jednej z białostockich galerii. Prezent jednak okazał się nietrafiony. Czy mogę zwrócić zegarek?- zapytał pan Józef.

- Jeżeli towar został kupiony w sklepie stacjonarnym i nie jest wadliwy, to sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru. Zależy to wyłącznie od jego dobrej woli. Nasze prawo tej kwestii nie reguluje.

13 stycznia 2016 r. kupiłam na pokazie zestaw drogich garnków. Czy mogę je zwrócić? - zapytała pani Krystyna.

- Jeśli pokaz odbywał się poza lokalem przedsiębiorstwa, konsumentka ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni liczonych od daty jej zawarcia bez podawania przyczyny. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumentki o prawie do odstąpienia od umowy, termin na odstąpienie wydłuża się do 12 miesięcy.

Z powodu nieprzewidzianych okoliczności nie mogę uczestniczyć w zakupionej wycieczce. Czy mogę odstąpić od umowy zawartej z organizatorem? Jakie koszty będę musiał ponieść z tego tytułu? - zapytał nasz Czytelnik.

-Prawo odstąpienia od umowy powinno być przewidziane w umowie. Ze względu na specyfikę umów o świadczenie usług turystycznych, większość z nich przewiduje prawo do odstąpienia od umowy, ale zastrzega, że klient w takim wypadku powinien zapłacić tzw. odstępne.

Należy mieć świadomość, że nie odzyska się całej wpłaconej kwoty, bo organizatorowi imprezy turystycznej należy się wynagrodzenie za usługi, które już wykonał (na długo przed rozpoczęciem imprezy ponosi wydatki np. na rezerwację hoteli, zakup biletów lotniczych itp.). Gdy więc dochodzi do rozwiązania umowy, organizator imprezy powinien zwrócić klientowi to, co zaoszczędził z powodu niewykonania umowy. Organizator ma prawo potrącić to, co wydał w związku z realizacją usług. Niekiedy będą to spore kwoty (w stosunku do całej ceny imprezy), ale nie można od konsumenta żądać więcej od faktycznie poniesionych kosztów.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie