Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Dyptyk Wielkanocny" zadebiutuje na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. Na białostockiej scenie połączone zostaną dwa odmienne światy

Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
Pokaz medialny "Dyptyku Wielkanocnego".
Pokaz medialny "Dyptyku Wielkanocnego". Wojciech Wojtkielewicz
Podlaska publiczność już niedługo zobaczy "Dyptyk Wielkanocny". Opera i Filharmonia Podlaska szykuje się do najnowszej premiery.

Już w piątek (3 marca) na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się uroczysta premiera Dyptyku Wielkanocnego.

Na tytuł składają się dwa dzieła: "Via Crucis" Pawła Łukaszewskiego i "Cavalleria rusticana" ("Rycerskość wieśniacza"), oratorium Pietra Mascagniego.

Podlascy artyści postanowili połączyć dwa światy dramaturgicznie i muzycznie oparte na przeciwieństwach formy, estetyki oraz stylu i stworzyć wspólną historię dla tak odległych dzieł.

- To niezwykle interesująca produkcja. Wierzę, że to niekonwencjonalne połączenie dwóch dzieł w znakomitej reżyserii Michała Znanieckiego, w niezwykle wysublimowanej scenografii Luigi Scoglio, pod maestrią Massimiliano Caldi, zaskoczy ciekawą koncepcją i nieoczywistą interpretacją - podkreśla Violetta Bielecka, dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej.

„Rycerskość wieśniacza” to krótka, jednoaktowa opera włoska. Jest w niej miłość, namiętność i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć - wszystko na tle sycylijskiej wsi, przez którą akurat przechodzi wielkanocna procesja. Artysta podkreślił werystyczny styl opery, którego był prekursorem, poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami.

Michał Znaniecki połączył dzieło operowe Mascagniego z utworem “Via Crucis” Pawła Łukaszewskiego – misterium Drogi Krzyżowej. Korzystając z operowego intermezzo i faktu, że obie kompozycje łączy czas Wielkanocy, doprowadza do spotkania uczestników Drogi Krzyżowej oratorium Łukaszewskiego i sycylijskiej procesji z opery Mascagniego. Każda z części oratorium Łukaszewskiego upamiętnia jedną z czternastu stacji na drodze Jezusa. Kompozytor dodał też piętnastą stację – Zmartwychwstanie.

Muzyka, pełna powtarzalność, przywodzi na myśl medytację lub modlitwę. “Dyptyk wielkanocny” klamrą domyka finał opery „Cavalleria rusticana” rozgrywający się w jarmarczno-biesiadnej scenerii Południa z kościołem w tle.

- Połączenie zupełnie różnych konwencji - i operowej i oratoryjnej, było wyzwaniem. To muzycznie zupełnie inne światy - podkreśla reżyser.

W rolę Lucii wcieli się diva operowa o międzynarodowej sławie Małgorzata Walewska.

- "Cavalleria rusticana" jest tłumaczona jako "Rycerskość wieśniacza". Jednak ja myślę, że bardziej po swojsku można to przetłumaczyć - "chłop żywemu nie przepuści". I tak właśnie w tym dziele jest. Jest duma, buta, honor, niemożność pokazania słabości i dwulicowość. Taka jest mama Lucia. I dla mnie jest ona dużym wyzwaniem aktorskim, bo to ktoś zupełnie przeciwny niż ja - przyznaje Walewska. - Serdecznie namawiam, by przyszli państwo na pierwsze przedstawienie, bo będą chcieli państwo być wtedy na wszystkich. Kiedy pojawicie się na ostatnim, nie będziecie już mieli takiej szansy.

W spektakl zaangażowanych jest około 50 muzyków orkiestry oraz około 70 artystów, których widzowie zobaczą na scenie - solistów, artystów chóru i baletu. Dyptyk Wielkanocny jest pierwszym tytułem w Operze i Filharmonii Podlaskiej, do którego pracownicy instytucji samodzielnie wykonali w całości scenografię.

RealizatorzyKierownictwo muzyczne: Massimiliano Caldi
Reżyseria, kostiumy, reżyseria świateł: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Inga Pilchowska
Kierownik chóru: Violetta Bielecka
Kierownik baletu: Jarosław Sołowianowicz
Scenografia multimedialna: Karolina Jacewicz
Asystent reżysera: Rafał Supiński
Asystent kierownika chóru: Joanna Jurczuk
Asystent choreografa: Arkadiusz Jarosz
Współpraca w zakresie kostiumów i charakteryzacji: Dorota Wolak
Współpraca w zakresie scenografii: Mariusz Szymański, Radosław Zabłocki
Autorstwo rzeźb scenicznych: Katarzyna Gliwa, Juliusz Góral, Krzysztof Urban
Koordynator pracy artystycznej: Dominika Dec
Autor plakatu: Michał Heller
Przygotowanie graficzne plakatu: Marcin Rogalski

Obsada
Santuzza – Iga Caban / Iryna Zhytynska
Turiddu – Rafał Bartmiński / Nazar Kachala
Lucia – Małgorzata Walewska / Renata Dobosz
Alfio – Mariusz Godlewski / Tomasz Rak
Lola – Joanna Motulewicz / Monika Ziółkowska
Kontratenor – Jan Jakub Monowid / Michał Sławecki
Recytator – Ryszard Doliński / Piotr Półtorak
Orkiestra, Chór i Balet Opery i Filharmonii Podlaskiej

Zobacz też:

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny