Dwa polskie szybowce szkoleniowe SZD-50-1 Junior we flocie Pronaru

opr. ma
Polskie szybowce szkoleniowe SZD-50-1 Junior powiększyły flotę Ośrodka Szkolenia Lotniczego PRONAR.

Ośrodek Szkolenia Lotniczego PRONAR już w pierwszym roku istnienia zdążył wyraźnie zaznaczyć swoją obecność na polskiej scenie lotniczej. Nowoczesna flota, doświadczeni instruktorzy i możliwość szkolenia w sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej okazały się skutecznym magnesem na przyciągnięcie nowych kursantów. Odpowiedzią na rosnące zainteresowanie szkoleniami są dwa kolejne szybowce, które jeszcze przed nadejściem wiosny dołączyły do floty ośrodka. Zarząd Pronaru postawił na polskie szybowce szkoleniowe SZD-50-1 Junior, szczególnie cenione przez początkujących adeptów pilotażu.

ZOBACZ TAKŻE:Pronar największą siłą powietrzną w województwie podlaskim

Te jednomiejscowe szybowce zostały stworzone z myślą o osobach, które podejmują się pierwszych samodzielnych lotów, w tym również tych wyczynowych. Wysoka stateczność, ergonomiczne wyposażenie kabiny i niewielkie siły sterowania przekładają się na duży komfort pilotażu. Duża widoczność i łatwe manewrowanie przy niedużych prędkościach dają poczucie pełnej kontroli nad maszyną, a mocne, stałe podwozie pozwala bezpiecznie wylądować nawet na miękkim czy nierównym terenie.

- Są to nieocenione zalety z punktu widzenia osób, które po raz pierwszy same zasiadają za sterami i muszą poradzić sobie również z naturalnym w tej sytuacji stresem – mówi pilot-instruktor Roman Kata, kierownik Szkolenia Ośrodka Szkolenia Lotniczego PRONAR. – Świadomość, że maszyna wiele wybacza zdecydowanie to ułatwia, co potwierdzają nie tylko nasi kursanci, ale też kilka pokoleń pilotów które na tym szybowcu uczyło się latać. Zakup kolejnych maszyn wynika z faktu, że zgłasza się do nas coraz więcej chętnych na rozpoczęcie przygody z lataniem oraz planów związanych z organizacją kolejnych wydarzeń o charakterze lotniczym.

Poza trzema SZD-50-1 Junior w organizowanych przez ośrodek szkoleniach (podstawowym i zaawansowanym, np. nauka akrobacji) są też wykorzystywane dwuosobowe polskie szybowce PW-6U oraz SZD-54-2 Perkoz, którego parametry techniczne są zbliżone do maszyn startujących w mistrzostwach świata. Szkolną flotę uzupełnia słowacki samolot ultralekki WT-9 Dynamic, który służy do szkolenia na świadectwo kwalifikacji pilota samolotów ultralekkich, instruktora samolotów ultralekkich oraz do holowania banerów reklamowych lub szybowców alternatywnie dla wyciągarki.

Przeczytaj także: Pronar ma amerykański samolot

OSL Pronar na co dzień przede wszystkim prowadzi profesjonalne kursy umożliwiające zdobycie licencji pilota szybowcowego, uprawnień do akrobacji szybowcowych, pilotowanie samolotów ultralekkich oraz uprawnień instruktora samolotów ultralekkich. Organizuje też otwarte loty widokowe, umożliwiając podziwianie piękna Podlasia z powietrze wszystkim, którzy odwiedzają ten region. OSL Pronar ma też na koncie zorganizowane już w pierwszym roku istnienia zawody szybowcowe rangi ogólnopolskiej, których uczestnicy rywalizowali na celność lądowania o Puchar Prezesa Pronaru. Kursanci i instruktorzy mają za sobą już kilkaset startów i lądowań, a liczba wylatanych godzin zbliża się do pierwszego tysiąca. Kilkunastu pierwszych absolwentów może się już pochwalić własną licencją pilota szybowcowego.

Ośrodek działa na bazie stale rozbudowywanej infrastruktury lotniczej firmy Pronar z siedzibą w Narwi (pow. hajnowski), która jako jedyna w regionie dysponuje własnym pasem startowym o długości 1,5 km o twardej nawierzchni z tworzywa sztucznego. Spośród pasów budowanych w tej technologii jest on najdłuższy na świecie. Obiekt był wizytowany przez delegację urzędników lotnictwa cywilnego z Chin, którzy planują budowę podobnych obiektów w Państwie Środka.

Konieczny zakaz eksportu drewna, inaczej wiele firm upadnie

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

najpierw latanie potem [wulgaryzm]e

p
pol
27 marca, 8:44, Gość:

Pronar rozwija flotę, a Białostockie lotnisko wręcz cofa się w rozwoju. Białostoczanie co blokujecie rozwój lotniska, brawo Wy.

Ocknij się chłopie.

w
www.i.Bialystok.pl
27 marca, 08:44, Gość:

Pronar rozwija flotę, a Białostockie lotnisko wręcz cofa się w rozwoju. Białostoczanie co blokujecie rozwój lotniska, brawo Wy.

Dlaczego takie same lotnisko w Suwałkach naprawdę działa i kosztowało 20 milionów złotych a w Białymstoku kosztowało 2 razy więcej, 40 milionów złotych?

Dlaczego żadna firma nie dofinansowała budowy jak np. w Suwałkach połową potrzebnej kwoty?

A największymi „przeszkodami lotniczymi” jest nie las Solnicki (którego 30 ha pod pozorem „lotniska” może trafić do Kościoła, na początek na cmentarz, a po 20 latach jako bardzo atrakcyjne tereny w mieście przy strefie ekonomicznej) ale Stadion Miejski i Sąd Rejonowy.

Dokąd miałyby sens połączenia z Białegostoku, skoro w 2 godziny za 30 zł można być pociągiem na największym lotnisku w Polsce Warszawa Okęcie?

Czy nie lepiej byłoby sprzedawać lub dzierżawić tereny lotniska dla firm, które płaciłyby podatki w Białymstoku a tak uciekają poza Białystok, a za pozyskane pieniądze wybudować na początek krótki pas w np. Topolanach koło Michałowa, gdzie jest duża rezerwa terenu Skarbu Państwa i możliwość rozbudowy pasa do wymaganej długości 2,5 km dla prawdziwego lotniska, takiej możliwości nie ma w Białymstoku, a pseudolotnisko blokuje rozwój miasta przez ograniczenia zabudowy, strefy ograniczonego użytkowania, hałasu? Wszędzie na świecie lotniska buduje się poza miastami.

G
Gość

Pronar rozwija flotę, a Białostockie lotnisko wręcz cofa się w rozwoju. Białostoczanie co blokujecie rozwój lotniska, brawo Wy.

Dodaj ogłoszenie