DSW 2019. BTL. rozdILovI: Serhij Żadan, Ola Mychajluk, Aleksy Worsoba, Tomasz Sikora, Sergiej Pilawec (zdjęcia, wideo)

Jerzy DoroszkiewiczZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (15 zdjęć)
Serhij Żadan, jeden z najbardziej znanych pisarzy z Ukrainy, autor wydanego w tym roku gorzkiego "Internatu" przyjechał na Dni Sztuki Współczesnej z projektem rozdILovI.

Poruszające teksty odczytywane na scenie jako literatura robią wrażenie.

Czy towarzysząca im wieczornica miała sens w kontekście Dni Sztuki Współczesnej? Jeśli traktować go jako worek mieszczący wszystko - od imprez wege, przez bajki dla dzieci, po promocję literatury - tak. Jeśli przybliżenie sztuki współczesnej - na pewno nie.

Tworzone na żywo pod rzutnikiem obrazy dzisiejsi emeryci znają już z zajęć w peerelowskich podstawówkach, dźwięki akordeonu towarzyszyły niejednej akademii, zaś dobra literatura, niekoniecznie "Hobbit", była podporą szkolnych programów. Dziś, w kulturze nadmiaru, szybciej zadać sobie można pytanie, czy jesteśmy w stanie nadążyć za wartościowymi książkami, czy przeczytaliśmy już "Internat" Serhija Żadana, niż mieć czas wpatrywać się w ekran, na którym Ola Mychajluk z zapałem wypisuje różne słowa, rysuje symbole, rwie płatki kwiatka. Kocha, lubi, szanuje... Przepraszam, skojarzenia z harcerską wieczornicą nasuwają się same.

Owszem - muzyka tworzona przez Ołeksija Worsobę i Tomasza Sikorę robi wrażenie, ale kiedy dawno już się przeczytało tekst wyświetlony na ekranie, a Serhij Żadan nadal przedstawia go do mikrofonu trudno utrzymać skupienie. Bawić się zatem w naukę ukraińskiego? Może w mniejszej przestrzeni, przy bliższym kontakcie z mistrzem słowa, rozdILovI, robiłoby głębsze wrażenie. Mnie zmęczyło. Wracam do książek Serhija Żadana. Mogą boleć, ale poruszają.

Nie przegap: Wolność i cenzura w czasie postprawdy – panel dyskusyjny z udziałem: Edwina Bendyka, Alex Freiheit, ks. Wojciecha Lemańskiego, Andy Rottenberg, Tomasza Sikory, Joanny Wichowskiej, Serhija Żadana; moderacja: Anna Łazar

Dziś (26 maja) o godz 12 w kawiarni Fama rozpocznie się panel dyskusyjny Wolność i cenzura w czasach postprawdy

Kultura współczesna nie jest rozrywką niwelującą problemy dnia codziennego, lecz aktywnym uczestnictwem w debacie publicznej poprzez poszerzanie spektrum możliwych pytań i działań, w tym wydobywaniem przemilczanych, niewygodnych tematów. Rzeczywistość w natłoku chwytliwych fake newsów i zaawansowanych manipulacji percepcją, zdaje się być coraz trudniejsza do uchwycenia. Zmieniają się doświadczenia i oczekiwania, również praktykowanie wolności spotyka się z nowymi wyzwaniami, które niestety nie usuwają w cień dotychczasowych zagrożeń płynących z ksenofobii, przemocy i uciszania krytyki.

O swoich doświadczeniach i przemyśleniach rozmawiać będą aktywnie działający w sferze kultury Edwin Bendyk (kultura cyfrowa, publicystyka), Alex Freiheit (duet punkowy Siksa, performans), ks. Wojciech Lemański (religia, historia), Anda Rottenberg (sztuka, literatura), Tomasz Sikora (muzyka, animacja kultury), Joanna Wichowska (teatr) i Serhij Żadan (literatura).

Rozmówcy:

Anda Rottenberg – historyczka i kuratorka sztuki, krytyczka, publicystka. Dyrektorka Państwowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie (1993–2001). Autorka licznych wystaw, m.in. “Rzeźba w grodzie” (1988), “Gdzie jest brat twój, Abel?” (1995), “Warszawa – Moskwa 1900-2000” (2004), “Obok. Tysiąc lat historii w sztuce” (2011), “Postęp i higiena” (2014) oraz książek, m.in. “Sztuka w Polsce 1945–2005”, “Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80.”, autobiografii “Proszę bardzo” i wywiadu rzeki “Rottenberg. Już trudno” oraz “Berlińskiej depresji”. Prowadzi dział kulturalny w magazynie „Vogue Polska”.

Joanna Wichowska – dramaturżka, kuratorka i krytyczka teatralna, performerka. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice. Współpracowniczka Dwutygodnika.com i Didaskaliów. Kuratorka polsko-ukraińskich projektów performatywnych, m.in. “O co się zabijać? Wojna. Pokój. Ukraina” (Teatr Powszechny w Warszawie); “Mapy strachu / Mapy tożsamości” (Kijów, Lwów, Charków, Chersoń, Odessa); Przegląd Ukraińskich Teatrów Niezależnych DESANT.UA (Instytut Teatralny w Warszawie). Jako dramaturżka pracowała m.in. w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie (“Nie-boska komedia. Szczątki”, reż. Oliver Frljić, spektakl odwołany przed premierą) i Teatrze Powszechnym im. Hübnera w Warszawie (“Dzienniki Majdanu”, reż. Wojtek Klemm; “Praskie Si-Fi” i “Mefisto”, reż. Agnieszka Błońska; “Klątwa”, reż. Oliver Frljić. Współtworzyła spektakle realizowane w Ukrainie: “Mój dziad kopał. Mój ojciec kopał. A ja nie będę” (reż. Agnieszka Błońska, Roza Sarkisian, Festiwal GogolFest w Kijowie); “Piękne, piękne, piękne czasy” na motywach powieści Elfriede Jelinek “Wykluczeni” (reż. Roza Sarkisian, Pierwszy Teatr we Lwowie).

Alex Freiheit – dziewczyna, która postanowiła do końca swoich dni pozostać SIKSĄ, a jak się jej to udaje można sprawdzić podczas koncertów, performansów, zgromadzeń publicznych, w filmie „Stabat Mater Dolorosa”, książce „Natalia ist sex. Alex ist Freiheit” oraz na płycie boiska, gdzie występuje jako gracz i kibic w meczu o jasną stronę mocy. Potyka się, podważa, upada, rozwala sobie kolana i mostek, próbuje być cały czas na bieżąco ze sobą.

Serhij Żadan – pisarz, poeta, publicysta; uznawany za jednego z najbardziej wpływowych młodych ukraińskich twórców. Studiował filologię ukraińską i niemiecką na Uniwersytecie Charkowskim, gdzie obronił pracę doktorską i wykłada literaturę. W Polsce ukazały się m.in.: tom poezji “Historia kultury początku stulecia”, tom prozy “Big Mac”, powieść “Depeche Mode” (porównywana do “Ulissesa” Joyce’a, “Moskwy-Pietuszki” Jerofiejewa, “Podróży do kresu nocy” Céline’a), “Anarchy in the UKR” (punkrockowa proza o wydarzeniach lat 80., a także czasach ostatniej rewolucji w industrialnym Charkowie), “Hymn demokratycznej młodzieży”, “Woroszyłowgrad” i “Mezopotamia”. Jego książki przełożono na 16 języków. Sam tłumaczy teksty z języka niemieckiego. Jego najnowsza powieść “Internat”, której tłem jest tocząca się obecnie na wschodzie Ukrainy wojna, ukazała się w Polsce w lutym tego roku. Mieszka w Charkowie.

Tomasz Sikora – muzyk, menadżer kultury, filozof, realizator dźwięku, autor dźwięku do filmów, producent. Muzyk wrocławskiego zespołu Karbido. Od lat czynnie zaangażowany w dialog i polsko-ukraińską wymianę kulturalną. Z zespołem Karbido od 2004 roku współpracuje z Jurijem Andruchowyczem, z którym wydali wspólnie pięć płyt i zagrali kilkadziesiąt koncertów w Ukrainie i Polsce. Współpracował również z grupami DakhaBrakha, VJ Group Cube i ArtPole. Uczestnik projektu „rozdIlovI” z udziałem Serhija Żadana oraz twórców z Ukrainy i Białorusi.

Edwin Bendyk – dziennikarz, publicysta i pisarz, pracuje w tygodniku „Polityka”, gdzie kieruje działem nauki. Opublikował cztery książki: “Zatruta studnia. Rzecz o władzy i wolności” (2002), “Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci” (2004), “Miłość, wojna, rewolucja. Szkice na czas kryzysu” (2009) oraz “Bunt Sieci” (2012). W 2014 roku, wspólnie z Jackiem Santorskim i Witoldem Orłowskim opublikował książkę “Jak żyć w świecie, który oszalał”.
Na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, w ramach kierunku Język i społeczeństwo prowadzi wykład o kulturze cyfrowej. Wykłada też w Collegium Civitas, gdzie kieruje Ośrodkiem badań nad Przyszłością. W Centrum Nauk Społecznych PAN prowadzi seminarium o nowych mediach. Jest zastępcą redaktora naczelnego magazynu naukowego „Kultura i rozwój”. Należy do Polskiego PEN Clubu, jest członkiem European Council on Foreign Research.

ks. Wojciech Lemański – polski ksiądz katolicki, współzałożyciel Społecznego Komitetu Pamięci Żydów Otwockich i Karczewskich, członek Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski w 2008.

Anna Łazar – filolożka polska, ukraińska, studiowała też historię sztuki. Pracowała w polskich NGO oraz jako wicedyrektorka i p.o. dyrektora w Instytutach Polskich w Kijowie (2008-2014) i w Sankt-Petersburgu (2015-2018), autorka tekstów o polskiej i wschodnioeuropejskiej literaturze i sztuce współczesnej.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3