W środę Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na opracowanie techniczno-ekonomiczno-środowiskowe drogi wojewódzkiej nr 685 na odcinku z Hajnówki do Jelonki.
Jak zapowiada inwestor, nowa droga będzie miała 21,6 km długości, 7 m szerokości i dwa pobocza - po 1,25 m każde. Ma kosztować około 73 mln złotych.
- Prace obejmą ulicę Warszawską w Hajnówce wraz z kompleksową przebudową chodników, zatok autobusowych i postojów. Ponadto na odcinku od Hajnówki do cmentarza zostanie utwardzone pobocze, co ułatwi poruszanie się konduktom pogrzebowym - informuje Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.
Roboty mają ruszyć wiosną 2012 roku, a zakończą się jesienią.
Inwestycja będzie realizowana w formule "Zaprojektuj i zbuduj" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013.
- Inwestor przedstawi program funkcjonalno-użytkowy, na podstawie którego zostanie sporządzona decyzja środowiskowa. Wykonawca w oparciu o ten program zbuduje drogę, co znacznie przyspieszy termin realizacji inwestycji - wyjaśnia Józef Sulima, dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
To nie jedyna inwestycja zaplanowana przez PZDW na najbliższe lata. Kierowcy jadący do Białegostoku lub Narewki już dziś spotykają pracujących drogowców.
- Przebudowywana jest droga wojewódzka nr 685 na odcinku Nowosady - Hajnówka i droga nr 687 ze Zwodzieckich do Nowosad - informuje dyrektor Sulima. - Ogólna wartość podpisanych umów na roboty drogowe, nadzór inwestorski i badania laboratoryjne wynosi 24,6 mln zł.
W ramach tego projektu PZDW zamierza przebudować 6,22 km drogi, jeden most i sześć przepustów pod koroną drogi. Po zakończeniu prac tu również jezdnia będzie szeroka na 7 m.
- W terenie zabudowanym piesi będą korzystali z chodników, a rowerzyści ze ścieżek rowerowych. Powstanie też kanalizacja deszczowa, która zapewni odwodnienie drogi - zapowiada Józef Sulima.
Już dziś kierowcy muszą się liczyć z utrudnieniami na modernizowanych odcinkach dróg wojewódzkich (na zdjęciu szosa nr 685 w miejscowości Nowosady).
- Jezdnie przebudowujemy połówkami, a ruchem, który odbywa się wahadłowo, steruje sygnalizacja - mówi dyrektor Józef Sulima.
Jak informuje PZDW, do Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Podlaskiego na lata 2011-2020 zgłoszono też rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 687 na odcinku Juszkowy Gród - Zwodzieckie.
- Po przyznaniu dofinansowania realizacja tej inwestycji byłaby możliwa w latach 2014-2020. Koszt przebudowy 28,3 km tej drogi jest szacowany na 99,5 mln zł - mówi dyrektor Sulima.
Najgorszą perspektywę ma szosa nr 689 z Bielska Podlaskiego do Białowieży. Tu nie ma planów inwestycyjnych.
- Rozbudowa tej trasy jest przewidziana w ramach unijnych programów wspierających regionalne drogi, ale dzisiaj ten projekt nie ma ani źródła finansowania, ani terminu realizacji - mówi Sulima.
W najbliższych latach nie będzie też remontu skrzyżowania szosy 689 z drogą do Nowoberezowa, na którym w ostatnich latach doszło do śmiertelnych wypadków.
Nie ma więc szans, by powstało tam rondo, by zmniejszyć prędkość.
- Na razie nie możemy mówić o jakichkolwiek planach dotyczących skrzyżowania drogi regionalnej z podporządkowaną drogą w kierunku Nowoberezowa - przyznaje dyrektor Sulima.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?