Druga nitka obwodnicy Wasilkowa powstanie w ramach budowy drogi S19 na odcinku Sokółka- Dobrzyniewo (31 km). Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu „eski”, było wykorzystanie na odcinku Sokółka - Wasilków - w. Białystok Północ (dawniej w. Sochonie) w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19.
- Po modernizacji obwodnica Wasilkowa będzie w przekroju 2x2 - czytamy na stronie białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Czytaj też:Spór o drogę przez bagna. To S16
Ekolodzy protestowali przeciwko obwodnicy Wasilkowa
Obecna obwodnica to 5 km bezkolizyjnej drogi klasy GP, w granicach obszaru chronionego Natura 2000. Inwestycja to także osiem obiektów inżynieryjnych, w tym: pięć wiaduktów (w tym kolejowy), jeden tunel i dwa mosty (nad rzeczkami Panerka i Czarna) .
Obwodnica Wasilkowa ma jedną jezdnię, tylko w rejonie węzłów wjazdowych są dwie jezdnie. Prędkość projektowa 100 km/h, obciążenie 115 kN. Przedsięwzięcie zostało sfinansowane z Krajowego funduszu drogowego i budżetu państwa. Koszt całkowity inwestycji zamyka się kwotą około 125 mln zł.,
Przypomnimy, że inwestycja była zagrożona w wyniku protestów organizacji pozarządowych, a po skardze Komisji Europejskiej do ETS prace zostały wstrzymane. Dzięki elastyczności w negocjacjach z organizacjami pozarządowymi oraz dobrej woli stron, budowa ruszyła w lutym 2010 roku. Konieczne było wprowadzenie szeregu zmian w projekcie, wydana została nowa decyzja środowiskowa, a pozwolenie na budowę zostało dostosowane do jej warunków. KE wycofała skargę z ETS. W efekcie został zażegnany spór z organizacjami pozarządowymi, uniknięto też procesu z dotychczasowym wykonawcą - w marcu 2010 r. ponownie ruszyły prace budowlane.
Czytaj też: Tak 9 lat temu otwierano obwodnicę Wasilkowa
Ekspresówka od Świętej Wody do Sochoni
Teraz obwodnica zostanie rozbudowana do parametrów dorgo ekspresowej w ramach budowy odcinka Sokołk-Dobrzyniewo. Według planów początek inwestycji rozpoczyna się od węzła Sokółka Zachód, dalej biegnie w pobliżu miejscowości Straż - przez Czarną Białostocką aż do istniejącej obwodnicy Wasilkowa. Na odcinku od węzła Wasilków (dawniej Święta Woda), który pozostaje bez zmian. Następnie do węzła Białystok Północ (dawniej Sochonie), a potem dziewiczym terenem do Dobrzyniewa.
Za węzłem Białystok Północ do węzła Dobrzyniewo (przed węzłem) trasa planowana jest również w przekroju 2x2.
Na tym odcinku drogi ekspresowej S19, zaprojektowano następujące węzły:
• Sokółka Zachód,
• Geniusze,
• Straż,
• Czarna Białostocka,
• Wasilków (istniejący - bez rozbudowy),
• Białystok Północ (istniejący - podlegający rozbudowie o brakujące łącznice),
• Dobrzyniewo (dobudowa łącznic i dodatkowych jezdni w ramach zakresu decyzji z 2015 r. oraz budowę dodatkowego zbiornika w ramach niniejszego wniosku).
To najmniej zaawansowany odcinek podlaskiej części S19. Przez lata politycy nie mogli zdecydować się, którędy ma poprowadzić przyszła droga ekspresowa. Przez długi czas obowiązywał forsowany przez rząd PO-PSL wariant tzw. dużej obwodnicy Białegostoku, czyli trasa Dobrzyniewo Duże-Knyszyn-. Korycin- Sokółka. Omijał on Puszczę Knyszyńskiej. Z kolei politycy PIS optowali za wariantem po starodrożu dk 19. I na niego białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wysłał 9.03.2020 roku wniosek do RDOŚ o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych inwestycji. Nie należy jej sie spodziewać wcześniej niż w pierwszym kwartale 2021 roku.
Przejść dla pieszych będzie mniej?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?