Droga ekspresowa S19. Coraz więcej przetargów na odcinki Via Carpatii w województwie podlaskim. To najbardziej wyborcza droga w regionie
S19. Księżyno-Białystok Południe (8 km) z odnogą do Grabówki
To druga część południowej obwodnicy Białegostoku. Od węzła Księżyno do węzła Białystok Południe wraz z budową nowego fragmentu drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do miejscowości Grabówka.
Lipcowy (2020) przetarg cieszył się sporym zainteresowaniem - wpłynęło 10 ofert, z których najtańszą złożyło hiszpańskie konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones - 456,14 mln zł. Najwyżej, bo na 571,49 mln zł - wycenił kontrakt Mostostal Warszawa i tylko ta oferta przekraczała kosztorys zamawiającego, czy 540,31 mln zł.
Zadanie składa się z dwóch odcinków – dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km i przekroju 2x2, przystosowanego do ciężkiego ruchu (kategoria KR6) oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki. Ten z kolei na części (5,9 km) ma dwie jezdnie - od węzła Białystok Południe do skrzyżowania z istniejącą DK19. Dalej składa się już z jednej jezdni (7,78 km), po jednym pasie ruchu w każdą stronę (przekrój 1x2), aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka.
Podpisanie umowy zaplanowano do końca tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.