Droga ekspresowa Białystok - Warszawa. Być może jeszcze w tym roku drogowcy zaczną budować węzeł, gdzie S8 połączy się z S61

OPRAC.: wal
Tak w 2018 roku otwierano odcinek ósemki od obwodnicy Ostrowi Maz. do granic woj. podlaskiego. W jego ramach powstał węzeł Podborze.
Tak w 2018 roku otwierano odcinek ósemki od obwodnicy Ostrowi Maz. do granic woj. podlaskiego. W jego ramach powstał węzeł Podborze. GDDKIA/Archiwum
Być może jeszcze w tym roku kierowcy spotkają ekipy drogowców na drodze do i z Warszawy. Chodzi o trzy kilometrowy odcinek w okolicach miejscowości Podborze. Powstanie tu nowy węzeł, gdzie S8 połączy się z S61, czyli Via Baltiką.

W II połowie 2021 r., po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) od wojewody mazowieckiego, będą mogły rozpocząć się prace budowlane na tym odcinku - informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA. - Zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2023 r.

Połączenie dwóch ekspresówek powstaje w ramach budowy odcinka S61 Śniadowo - Podborze. To fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Jego długość w tej części woj. mazowieckiego to prawie 19,5 km. W miejscu, gdzie wpadnie w istniejącą drogę ekspresową S8 zostanie przebudowany węzeł Podborze. Istnieje on od 2018 roku, gdy drogowcy zakończyli budowę odcinka od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granic województwa podlaskiego.

Włączenie S61 do S8 oznacza, że ekspresowa ósemka zostanie przebudowana na długości trzech kilometrach. Ma przebiegać pod Via Baltiką. Skrzyżowanie dwóch ekspresówek zostanie wykonane w postaci węzła typu WA „koniczyna”, z elementami łącznic bezpośrednich. W ramach korekty przebiegu istniejącej drogi ekspresowej należy zapewnić prowadzenie ruchu pieszo-rowerowego poza jezdnią,

Oprócz węzła Podborze na odcinku do Śniadowa powstanie węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z drogami wojewódzkimi nr 677 i 627, a na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich i 11 przejść dla zwierząt, których część będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami. Trasa będzie miał nawierzchnię asfaltową.

Przypomnijmy, że pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą odcinka Podborze - Śniadowo została rozwiązana w maju 2019 roku. Według informacji podawanych przez GDDKiA firma Rubau nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o wydanie tej decyzji, więc GDDKiA odstąpiła od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku wyłoniono nowego wykonawcę, firmę POLAQUA. Ta przygotowała dokumentację do wniosku o decyzję ZRID, który złożyła 15 września 2020 roku., na dwa miesiące przed umownym terminem.

Realizacja tego odcinka ułatwi korzystanie z fragmentu oddanego dzisiaj [14.07.2021] odcinka Śniadowo-Łomża. To 17 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. Nawierzchnia z betonu cementowego ma zapewnić wyższą odporność na koleinowanie, co jest szczególnie ważne na trasie, z której w dużej mierze będą korzystać pojazdy ciężarowe. W ramach inwestycji wybudowano węzeł Śniadowo na połączeniu z drogą wojewódzką nr 677 oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Chomentowo Zachód i Chomentowo Wschód. Udostępnienie do ruchu tego odcinka możliwe jest dzięki ukończeniu prac na łącznicach węzła Łomża Południe, realizowanego w ramach odcinka Łomża Południe - Łomża Zachód. To umożliwi połączenie z drogą wojewódzką nr 677.

Odcinki S61 od węzła Podborze do Łomży i dalej do Stawisk powstają przy współfinansowaniu z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie