Dr Katarzyna Sztop-Rutkowska o filmie promocyjnym Primacol Lowlanders Białystok (wideo)

Rozmawiała Magdalena Kuźmiuk
Prima[co]l Lowlanders. The Urban Tribe
Prima[co]l Lowlanders. The Urban Tribe YouTube
To lepsza promocja niż kolejna kampania o zabytkach - mówi dr Katarzyna Sztop-Rutkowska, socjolog z Uniwersytetu w Białymstoku

Czy oglądała Pani film promujący drużynę futbolu amerykańskiego Primacol Lowlanders, który robi furorę w sieci?

Tak, oglądałam. Bardzo mi się podobał. Choć - śmiałam się - że jest w nim duża dawka testosteronu, jest bardzo męski.

Film znajdziesz w artykule: Primacol Lowlanders Białystok. Miasto wsparło film w zamian za logo Wschodzący Białystok (wideo)

Czarnoskóry rozgrywający Jabari Harris, mówi w nim, że czuje się w Białymstoku jak u siebie w domu. Czy Pani zdaniem to dobra promocja miasta, patrząc przez pryzmat tych wydarzeń, kiedy byliśmy na czołówkach mediów z powodu rasizmu i ksenofobii?

Ten film jest jednym z lepszych filmów promujących Białystok. Dobrze zrobiony, jest wreszcie o czymś innym niż zabytki, kultura. Pokazuje drużynę, która jest bardzo nietypowa, jest czymś „egzotycznym”. Jeśli chodzi o kontekst rasistowski, nie wiem, czy to był cel tej promocji, ale jeżeli tak, to na pewno ten wątek jest nienarzucający się, nie jest taki oczywisty. To akurat jest dobre. Bo nachalna promocja, gdzie chcemy koniecznie udowodnić, że jest inaczej, niż piszą o nas w mediach, na pewno byłaby mniej skuteczna. Myślę, że to nie jedyny ważny wątek w filmie. Film pokazuje, że osoba o innym kolorze skóry robi dużo ciekawych rzeczy, jest ważna dla Białegostoku. Bohater bardzo fajnie opowiada, że dla niego osoby z drużyny to przede wszystkim różni ludzie, którzy wykonują różne zawody. I tak naprawdę, kiedy mówimy o postawie otwartości i tolerancji, to właśnie o to chodzi. Że kolor skóry czy wyznawana religia nie jest najważniejsza i nie uruchamia listy stereotypów, którą mamy w głowach.

Hasło „Białystok wolny od rasizmu” jest przesadzone, ale czy w Pani ocenie Białystok się zmienił w tej kwestii na lepsze?

Nie ma już napaści na obcokrajowców, podpaleń mieszkań. To na pewno się zmieniło. Wcześniej te zdarzenia były bardzo widoczne i nie dziwię się, że tak dużo się o tym mówiło. Ale prawda jest taka - jak wynika z badań - że jednak dystanse i stereotypy wobec osób innych, istnieją. Ale - co zawsze podkreślam - to nie jest typowe dla Białegostoku. To zjawisko widoczne w różnych miejscach w Polsce. Postawy nie zmieniają się w ciągu roku czy dwóch. Bardzo ważne jest to, aby pewne działania antydyskryminacyjne były systematycznie wprowadzane, nie tylko przez organizacje pozarządowe. Bardzo bym chciała, by zwłaszcza nauczyciele przeszli warsztat edukacji antydyskryminacyjnej. Powinna to być część formalnej edukacji. Wtedy zacznie działać. Ale efekty zobaczylibyśmy za 10 lat.

A czy właśnie takie filmy mają szansę zmienić mentalność ludzi?

Myślę, że tak. Film ma bardzo dobrą konstrukcję psychologiczną. Mamy konkretnego bohatera, sympatycznego, który może być idolem młodzieży, bo jest świetnie zbudowany i jest dobrym sportowcem, widać w nim ogromny entuzjazm. Tego typu kampanie na świecie się robi. To o wiele lepsza rzecz niż kolejna kampania, w której mówimy np. o wielokulturowym Białymstoku i pokazujemy zabytki. Jesteśmy już trochę zmęczeni tym przekazem.

Trudno się uczy tolerancji?

Jeżeli chodzi o nauczycieli, to tak. Bo dzieci są częścią szerszego systemu - rodziny. I czasami tak się zdarza, że ten negatywny przekaz idzie od rodziny, która ma zdecydowanie większy wpływ niż nauczyciele. Dlatego edukacja powinna dotyczyć i dzieci, i dorosłych. Ale nie ma prostej recepty na to, żeby postawy otwartości były powszechne, bo nie ma takiego społeczeństwa. Stereotypy są wszędzie. Wydaje mi się, że ten film może dużo dobrego zrobić, ale jest to oczywiście tylko jeden z elementów.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
W dniu 05.02.2016 o 11:42, Joanna napisał:

Zastanawiam się, czy p.dr Sztop-Rutkowska socjolożka /tak jak niejaka p.Srodzina/ ma rozeznanie w tym, ze mieszanka cywilizacyjna jest zawsze zapalna.Obrzydzenie mnie ogarnia na myśl, ze moje miasto promuje jakiś czarny mięśniak nie wiadomo skąd tu przybyły. Przepraszam, ale co on wie o Białymstoku ?

On nie musi nic wiedzieć o mieście, wystarczy że jemu się tu podoba. Swoją drogą to bardziej promuje drużynę niż miasto, podobnie jak Bad Girls, promowali Jagiellonię, poniekąd w której również można było spotkać czarnoskórych mięśniaków. W każdym bądź razie ta promocja wypadła znacznie lepiej niż tamta.

J
Joanna

Zastanawiam się, czy p.dr Sztop-Rutkowska socjolożka /tak jak niejaka p.Srodzina/ ma rozeznanie w tym, ze mieszanka cywilizacyjna jest zawsze zapalna.

Obrzydzenie mnie ogarnia na myśl, ze moje miasto promuje jakiś czarny mięśniak nie wiadomo skąd tu przybyły. Przepraszam, ale co on wie o Białymstoku ?

k
klop

czego tam musieli czarnego dać koniecznie?

g
gość

Autorytet   ;)

a
ana

Nie wiem, czy to kwestia tego, jak Pani Socjolog mówi, czy tego jak dziennikarz słyszy... ale ten tekst jest koszmarnie napisany. Koszmarnie....

g
gość

 

Czarnoskóry rozgrywający Jabari Harris, mówi w nim, że czuje się w Białymstoku jak u siebie w domu. Czy Pani zdaniem to dobra promocja miasta, patrząc przez pryzmat tych wydarzeń, kiedy byliśmy na czołówkach mediów z powodu rasizmu i ksenofobii? 

No to jest taka dobra promocja miasta dla uchodźców, mówi ona, przyjeżdżajcie do nas, będziecie się czuli jak w domu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3