MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dobiegł końca festiwal "Metastasio bez granic". Zobacz, co działo się podczas niedzielnej premiery "Joasza – Króla Judzkiego"

Magda Ciasnowska
Prapremiera "Joasz – Król Judzki" opery w wersji koncertowej zwieńczyła tegoroczną edycję Międzynarodowego Festiwalu "Metastasio bez granic". Dzieło skomponowane zostało przez wybitnego polskiego kompozytora muzyki współczesnej Pawła Łukaszewskiego do libretta włoskiego poety Pietra Metastasia.

Przez kilka sierpniowych dni, w Supraśli i Białymstoku można było uczestniczyć w wydarzeniach odbywających się w ramach drugiej edycji organizowanego przez Operę i Filharmonię Podlaską Międzynarodowego Festiwalu "Metastasio bez granic".

Festiwal tworzony jest w oparciu o życie i twórczość słynnego librecisty Metastasia. Inspiracją do jego organizacji stały się tłumaczenia librett artysty na język polski. Były one drukowane w supraskim wydawnictwie ojców bazylianów w XVIII wieku. Metastasio był wówczas jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w świecie operowym.

W tym roku festiwal tematycznie odnosił się do Joasza, Króla Judy, postaci ze Starego Testamentu.

Festiwal tradycyjnie już otworzył koncert Kantyków supraskich w wykonaniu Chóru OiFP.

Zobacz też:

W programie znalazł się także operowy monodram Diva bez lustra, której będzie towarzyszyć zespół Arte dei Suonatori pod dyrekcją Adama Banaszaka. Małgorzatę Walewską, która pierwotnie miała w nim wystąpić, z powodu choroby zastąpiła Renata Dobosz.

Festiwal na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej zwieńczyło w niedzielny wieczór (18 sierpnia) prapremierowe wykonanie dwuaktowej opery Pawła Łukaszewskiego "Joasz – Król Judzki" w wersji koncertowej, pod dyrekcją Massimo Mazzeo.

Założeniem powstania utworu jest kultywowanie i nawiązanie do tradycji operowych tego wybitnego pisarza i librecisty.

Kompozytor operując bogatym aparatem orkiestrowym i wokalnym, wykorzystał szerokie możliwości w zakresie harmonii, kolorystyki i faktury oraz eksponowania poszczególnych głosów, nadając dziełu bogatą dramaturgię emocjonalną i muzyczną.

  • Libretto: Pietro Metastasio
  • Przekład: Bazyli Popiel
  • Adaptacja libretta: Paweł Łukaszewski
  • Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
  • Dyrygent: Massimo Mazzeo
  • Joasz: Anna Wolfinger
  • Sebia: Paulina Boreczko
  • Atalia: Joanna Motulewicz
  • Izmael: Paweł Cichoński
  • Matan: Tomasz Rak
  • Joada: Krzysztof Szyfman
  • Przygotowanie Chóru OiFP: Violetta Bielecka

Kim był Joasz?

Joasz to postać biblijna ze Starego Testamentu. Jako niemowlę został ukryty przez Sebię, żonę arcykapłana Joady, przed samozwańczą fenicką królową-matką Atalią, czcicielką Baala. Atalia po śmierci swego syna Ochozjasza, zgładziła wszystkich pozostałych przy życiu członków rodziny królewskiej mogących pretendować do tronu i sama objęła władzę w Judzie. Przez 6 lat Joasz wychowywał się w ukryciu, pod opieką Joady. Kiedy miał 7 lat został okrzyknięty królem Judy, gdzie panował przez ok. 40 lat, a królową Atalię obalono i zabito.

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zobacz Q&A z Mandaryną !

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny