Do czego służy w aucie koło dwumasowe

Materiał informacyjny
Koło dwumasowe to nic innego, jak odmiana koła zamachowego i jego głównym zadaniem jest magazynowanie energii kinetycznej. Różnica polega na tym, że koło dwumasowe nie składa się tylko z jednego masywnego talerza, jak w wypadku koła sztywnego, ale jest lżejsze i służy również celom dodatkowym. Koło dwumasowe jest najczęściej używane do niwelowania zgubnego wpływu napędu na skrzynię biegów ze strony silników wysokoprężnych. Jednak obecnie jest montowane również w silnikach benzynowych

Co to dwumasa i dlaczego tak się nazywa?

Dwumasowe koło zamachowe spełnia funkcję główną, czyli magazynowania energii kinetycznej oraz nie mniej istotną, czyli wytłumiania drgań oraz wibracji powstających podczas pracy jednostki napędowej, a szczególnie podczas gwałtownych wzrostów momentu obrotowego silnika. W przeciwieństwie do koła zamachowego sztywnego składa się z dwóch mas, a więc pierwotnej, przytwierdzanej do wału korbowego silnika oraz wtórnej która jest po stronie sprzęgła. Pomiędzy masami pracują istotne dla całej idei dwumasy tłumiki drgań skrętnych, pozwalające obracać się masom względem siebie nawet o 80 stopni. To właśnie ten wychył umożliwia skuteczne tłumienie drgań oraz wibracji.

Kontrowersje związane z użytkowaniem dwumasowego koła zamachowego

Kolo dwumasowe rozwiązało problem wagi sztywnego koła zamachowego oraz skutecznie eliminuje drgania skrętne, powstające podczas pracy silnika, a szczególnie na jego niskich obrotach. Dlaczego więc użytkownicy nie są do końca zadowoleni z posiadania w swych samochodach koła dwumasowego? Przecież podczas jazdy silnik pracuje płynniej, dwumas ochrania skrzynię biegów oraz sprzęgło. Okazuje się, że koła zamachowe sztywne są praktycznie bezawaryjne, trudno coś w nich zepsuć. Niestety koła dwumasowe, aby zachować żywotność - wymagają od użytkowników łagodniejszego stylu jazdy.

Jeden sztywny element zawsze będzie mocniejszy od składającego się z kilku delikatniejszych części, dlatego do zużycia dwumasy dochodzi znacznie częściej aniżeli ma to miejsce w wypadku sztywnego, żeliwnego talerza. Dwumasa ulega również łatwo awarii, gdy podczas użytkowania auta dochodzi do nadużywania mocy silnika, jazdy na półsprzęgle, ruszania z piskiem opon, czy gwałtownego przyspieszania z niskich obrotów silnika, jak ma to często miejsce podczas wyprzedzania. To wszystko powoduje, że koło dwumasowe użytkowanego w mieście auta wytrzymuje zaledwie ok. 150 000 km jazdy, chociaż w tym wypadku wszystko zależy od marki samochodu (koło zamachowe dwumasowe w BMW używane w trasach potrafią wytrzymywać nawet 400 000 km). Na niechęć do kół dwumasowych wpływa również ich utrudniona, niemożliwa lub nie opłacalna regeneracja oraz wysoka cena wymiany, często konieczna do przeprowadzenia wespół ze sprzęgłem. To wszystko powoduje, że właściciele aut z dwumasą poszukują rozwiązania polegającego się na konwersji na koło jednomasowe.

Czy możliwa jest wymiana koła dwumasowego na sztywne?

Odpowiedź na to pytanie brzmi twierdząco, ale zwykłe „tak” byłoby znacznym niedopowiedzeniem.
Nie można wymienić dwumasowego na koło sztywne ot tak, gdyż byłoby to zgubne dla całego układu napędowego. Takie rozwiązanie, obecne na rynku motoryzacyjnym dopiero od niedawna, jest możliwe wyłącznie przy wymianie całego układu, w skład którego wchodzą: koło zamachowe jednomasowe (sztywne), docisk sprzęgła, łożysko sprzęgła oraz najważniejszy element – tarcza sprzęgła, wyposażona w znacznie większe sprężyny tłumika drgań.
Są to specjalne zestawy opracowywane do konkretnych modeli aut, a także do dedykowanych silników, a możliwość takiej konwersji nie jest dostępna w odniesieniu do każdego samochodu.

Jak sprawdzić, czy nasze auto ma możliwość konwersji i czy w ogóle posiada dwumasowe koło zamachowe?

Diagnostyka samochodowa

Niemalże wszystkie modele aut osobowych wyprodukowane po roku 2000, a wyposażone w silnik wysokoprężny, są wspomagane kołem dwumasowym i to jest pierwsza wskazówka do rozpoznania, czy dane auto posiada taki element. Warto jednak zasięgnąć w tym wypadku informacji zarówno na forach internetowych, jak i u fachowców, a najlepszych znajdziesz niewątpliwie w stacjach diagnostycznych pojazdów. Ponadto podczas wystąpienia takich symptomów, jak pojawiające się wibracje auta, dziwne dźwięki dochodzące spod maski, głośne uderzenia przy włączaniu lub wyłączaniu silnika, czy szarpanie podczas przyspieszania z niskich obrotów, należy poszukać serwisu samochodowego. Samodzielne określenie, czy doszło do zużycia albo uszkodzenia oraz, czy zaistniała konieczność wymiany koła dwumasowego, nie jest bowiem takie łatwe.

Znajdź koło dwumasowe lub sztywne koło zamachowe do swojego samochodu w sklepie Sprzegla24.pl

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3