Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego sieci handlowe, jak ognia, unikają nazwy Boże Narodzenie zastępując ją świętami?

Redakcja
SXC
W sieciach handlowych święta zaczynają się już 54 dni przed świętami.

Co ciekawe, sklepy jak ognia unikają nazwy Święta Bożego Narodzenia i nawiązań do religijnych symboli. Zamiast tego zachęcają do przygotowania "na ten wyjątkowy czas". Oczywiście przez zakupy.

CZYTAJ TEŻ: Ile może wydać na święta lekarz, prezes, nauczyciel, kasjer czy kierowca tira?

Święta Bożego Narodzenia, najczęściej to jednak "święta"

Tak opisują ten okres marketerzy przygotowujący gazetki sklepowe. Serwis Fronda.pl nawołuje do bojkotu sieć Lidl. Z pierwotnego telewizyjnego spotu reklamowego emitowanego już z końcem października, w którym lektor mówił o Świętach i Bożym Narodzeniu, Lidl usunął te określenia. Zastąpione zostały neutralnym "te wyjątkowe dni", co jest bezpośrednim powodem protestu konserwatywnych czytelników Frondy.

Gdyby jednak przyjrzeli się bacznie reklamom i gazetkom sklepowym innych sieci - taki sam zarzut "laicyzacji" świąt mogliby postawić praktycznie wszystkim sieciom.

 

Jak sprawdził serwis Okazjum.pl, w tym roku już 1 listopada do świątecznej ofensywy ruszyły drogerie Hebe, zabawki jak z bajki 5 listopada zaprezentował pod choinką Carrefour, 6 listopada sieć Real zapowiedziała, że "te święta" będą pełne zabawek.

- Święta Bożego Narodzenia nabierają coraz bardziej świeckiego charakteru i coraz ważniejszy wydaje się ich aspekt prezentowy. Obserwujemy wydłużanie się przedświątecznej gorączki zakupowej - zauważa Dawid Piaskowski z Okazjum.pl. - Sklepy tłumaczą, że chcą klientom dać czas na spokojne zaplanowanie świąt i zapoznanie się z ofertą. Ale zasada jest prosta: im szybciej zaczną przypominać o nadchodzących świętach, tym więcej się sprzeda. A gorączki na kilka dni przed świętami i tak nie da się zbić.

CZYTAJ TEŻ: Boże Narodzenie w sklepach już... w listopadzie. To się nam podoba

Gdzie choinka pojawiła się już 5 listopada?

Dotychczas temat świątecznych zakupów pojawiał się na okładkach gazetek sieci handlowych po Wszystkich Świętych. Tym razem już 54 dni przed pierwszym dniem świąt, 1 listopada sieć drogerii Hebe na okładce gazetki zapowiedziało, że te święta będą pełne niespodzianek. 5 listopada choinka pojawiła się na okładce gazetki sieci Carrefour.

"Święta pełne zabawek" zapowiedział już 6 listopada Real, prezentując na okładce nieśmiertelne lalki Barbie. 10 listopada mistrz Polski cukierników Paweł Małecki na okładce gazetki Lidla zaczął zdradzać świąteczne sekrety wypieków, rozpoczynając cotygodniowy cykl słodkich przepisów.

Real i Auchan 13 listopada w sklepowej gazetce zgodnie umieścili plastikowe bombki z brokatem  i figurki LED w kształcie bałwanka. Dopiero (!) 17 listopada zaczęła świętować Biedronka, która również zapowiada "Więcej prezentów w świątecznie niskich cenach", myśląc przy tym przede wszystkim o zabawkach dla dzieci. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dlaczego sieci handlowe, jak ognia, unikają nazwy Boże Narodzenie zastępując ją świętami? - Gazeta Pomorska

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny