Dla banków to może być dobry rok

Wojciech Jarmołowicz
Tomasz Mironczuk, prezes Banku BPS SA
Tomasz Mironczuk, prezes Banku BPS SA
Z Tomaszem Mironczukiem, prezesem Banku BPS SA, rozmawia Wojciech Jarmołowicz.

Jaki był rok 2013 dla banków spółdzielczych?
Tomasz Mironczuk, prezes Banku BPS SA:
To był rok trudny. Z dwóch powodów – banki spółdzielcze, podobnie jak inne instytucje finansowe, mocno odczuły spadek stóp procentowych, który był głębszy niż można było się spodziewać jeszcze rok temu.
To się przełożyło na gorsze wyniki całego sektora bankowego, wiele banków – w tym spółdzielczych – miało kłopoty z wypracowaniem zysku.
Druga sprawa to dyskusja nad wprowadzeniem dyrektywy unijnej CRD IV i rozporządzenia CRR (w dyrektywie CRD IV mówi się między innymi o kwestiach związanych z tworzeniem banków, buforach kapitałowych, nadzorze, zarządzaniu i ładzie korporacyjnym banków i firm inwestycyjnych. W rozporządzeniu CRR znajdą się regulacje dotyczące m.in. funduszy własnych, wymogów kapitałowych, płynności i lewarowania – przyp. red.).

To są dokumenty, które doprowadzą do zmiany modelu biznesowego i zasad współpracy między bankami spółdzielczymi. W tym roku czeka nas zmiana prawa dotyczącego zrzeszania się i bankach spółdzielczych. Mam nadzieję, że rok 2014 będzie łatwiejszy od minionego.

Czy Pana zdaniem polska gospodarka będzie się w tym roku rozwijała z 3-proc. wzrostem PKB, czyli tak jak zapowiada wielu znanych ekonomistów?
– 3 proc. wzrostu to jest dobra zapowiedź dla nas wszystkich, nie tylko dla banków. Daje to szansę na ożywienie w gospodarce. Dobra koniunktura dla firm – zwłaszcza małych i średnich, które są podstawowymi klientami banków spółdzielczych – poprawi nastroje nam wszystkim i spowoduje także, że poprawią się wyniki banków.

Czy banki spółdzielcze będą uczestniczyć w programie „Mieszkanie dla Młodych” i czy będą udzielać pożyczek firmom z gwarancją de minimis?
– Jesteśmy w obu tych programach. W programie gwarancje de minimis działamy bardzo aktywnie, wykorzystaliśmy już duże pieniądze, udzieliliśmy 600 mln zł gwarancji i jesteśmy w czołówce instytucji w kraju dystrybuujących te poręczenia. Banki chętnie z tego korzystają, bo jest to szansa na bezpieczeństwo i rozwinięcie biznesu, i jednocześnie dotarcie do klientów, którzy do tej pory mieli albo ograniczony dostęp do kredytu, albo nawet zamknięty.

Na początku stycznia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego podpisaliśmy umowę i będziemy w programie „Mieszkanie dla Młodych”. Uważamy, że jest to dobrze dopasowany program do specyfiki banków spółdzielczych – dopłaty nie są skierowane do obszarów dużych aglomeracji, ale małych i średnich miast oraz przedmieść.

System bankowy mocno się zmienia – dotyczy to przede wszystkim zmian technologicznych. Czy banki z Grupy BPS są do tego przygotowane, bo banki komercyjne mocno w tym zakresie inwestują?
– Banki spółdzielcze także inwestują w nowe technologie. Może jest to o tyle trudniejsze, że banki spółdzielcze są znacznie mniejsze niż banki komercyjne. Na poziome Grupy BPS pracujemy, by przygotować pewne standardy dla rozwiązań technologicznych. Są to m.in. obsługa kart kredytowych, bankowość internetowa, bankowość mobilna. Przygotowujemy dla banków standardowe rozwiązanie dotyczące obsługi kredytów.
Ale już teraz mamy kilka perełek, którymi możemy się pochwalić. Kilka banków spółdzielczych od roku posiada wszystkie urządzenia, by stosować biometryczne rozpoznawanie tożsamości. Czyli klient idąc do banku nie musi mieć karty, ani żadnych dokumentów, wystarczy, że przyłoży palec do czytnika i na tej podstawie bankomat rozpozna jego tożsamość.

Jak wynika z badań przedstawionych przez Rzeczpospolitą, osobiste wizyty w placówkach to nadal najistotniejsza z punktu widzenia klienta forma kontaktu ze swoim bankiem. Z jednej strony to wspaniała informacja, że ludzie potrzebują kontaktu, z drugiej – to dużo kosztuje: utrzymanie placówek, „okienek”, doradców? Jak to się ma do strategii banków spółdzielczych?
– Banki spółdzielcze z założenia są blisko klientów i ta relacja bezpośrednia jest dla nas bardzo istotna. Prezesi banków zauważają, że mimo iż klienci mają karty, mają dostęp do swoich pieniędzy przez internet, przez urządzenia mobilne, to przychodzą do oddziału po to, by po prostu porozmawiać z doradcą o tym, co się dzieje nie tylko w banku, ale także w okolicy, w gospodarce. Często właśnie bank jest miejscem integrującym lokalne społeczności. Model bezpośrednich kontaktów z klientami jest dla banków spółdzielczych naturalną konsekwencją. Edukacja, doradztwo finansowe, dedykowane usługi, wszystko to najlepiej oferuje się twarzą w twarz. Co nie zmienia faktu, że bankowość mobilna jest także normą. Dla młodych klientów i zabieganych przedsiębiorców bankowość przez komputer jest także w standardowej ofercie banków spółdzielczych.

Niedawno zmieniliście siedzibę – bank przeprowadził się na ul. Grzybowską, do centrum Warszawy. Czy to ma związek ze zmianą wizerunku banków spółdzielczych?
– Od kiedy pracuję w Banku BPS SA przykładam dużą uwagę do odnowienia i unowocześnienia wizerunku banków spółdzielczych. Badania, które przeprowadziliśmy wskazywały, że jesteśmy kojarzeni tylko z obsługą rolnictwa, z bankiem mało nowoczesnym, żeby nie powiedzieć anachronicznym i bankami, które są tylko w małych miejscowościach.
Tymczasem banki spółdzielcze wchodzą do dużych miast, są w nich, obsługują nie tylko rolników, ale szeroko rozumianą klientelę detaliczną, a także sektor małych i średnich przedsiębiorstw, dlatego zaczęliśmy ten wizerunek odświeżać. To widać po reklamach, po przekazach, które wysyłamy do społeczeństwa. Badamy także rozpoznawalność marki – w ciągu ostatniego roku bardzo istotnie nam wzrosła wartość marki bank spółdzielczy, znacznie poprawiło się pozytywne postrzeganie naszych banków.

Nie jesteśmy wiązani z żadnymi aferami, ludzie polecają znajomym nasze usługi – pod tym względem jesteśmy w pierwszej trójce w kraju, to sukces. Dlatego zmiana siedziby na budynek nowoczesny, będący w centrum stolicy wpisuje się w nasz plan działań wzmacniających nasz wizerunek.

Bezrobocie wzrosło przez epidemię koronawirusa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3