Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czyżew. Mieszkańcy uważają, że po modernizacji Rail Baltica odetnie ich od centrum. PKP PLK twierdzi, że tak nie będzie [ZDJĘCIA]

Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Czyżew. Mieszkańcy ul. Złote Jabłko boją się, że Rail Balitica odetnie ich od centrum miasta
Czyżew. Mieszkańcy ul. Złote Jabłko boją się, że Rail Balitica odetnie ich od centrum miasta Ł. Zochowski
Mieszkańcy niektórych dzielnic Czyżewa boją się, że po modernizacji Rail Baltiki zostaną odcięci od centrum miasta. Inwestor twierdzi, że zmiana układu kolejowo-drogowego w pobliżu stacji, przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców i uczestników ruchu.

Mieszkam na ul. Złote Jabłko, która na całej swojej długości biegnie tuż obok torów kolejowych – mówi Łukasz Żochowski. - Ani ja, ani inni mieszkańcy tej ulicy nie wiemy praktycznie nic o inwestycji, która realizowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie naszych posesji. Nigdzie nie można uzyskać żadnych konkretnych informacji.

Czytaj też: Modernizacja trasy Czyżew-Białystok. To jeden z największych kontraktów infrastrukturalnych w Polsce

Mieszkańcy boją się, że zostaną odcięci od centrum

Prace torowe w ramach inwestycji Rail Baltica są prowadzone w Czyżewie od prawie trzech miesięcy.

- Z materiałów prasowych można było się dowiedzieć, że w związku z podniesieniem prędkości maksymalnej pociągów do 200 km/h, przejazd kolejowy w Czyżewie w ciągu drogi wojewódzkiej DW690 zostanie zlikwidowany. Niestety, nigdzie nie można uzyskać informacji, gdzie powstanie alternatywna „przeprawa” dla samochodów – dodaje pan Łukasz.

Dla mieszkańców jest to bardzo istotne, ponieważ – jak twierdzą - część Czyżewa włącznie z dworcem PKP, straci podstawowy dojazd do centrum miasta.

- Podobno ma powstać estakada nad torami, ale jej lokalizacja jak dotąd jest dla mieszkańców tajemnicą. W miejscu obecnego przejazdu nie ma wystarczająco dużo miejsca na taką budowlę – dodaje nasz Czytelnik. - W niektórych miejscach mają też stanąć ekrany akustyczne - to gdzie zostaną zamontowane, jest kolejną niewiadomą.

Czytaj też:Rail Baltica w Podlaskiem. Nad torami w Uhowie ułożono już konstrukcję wiaduktu. Będzie miał 130 m długości i ponad 25 szerokości

Kolejną jest to, jak poprowadzona zostanie droga wojewódzka DW690.

- Po likwidacji przejazdu zostanie de facto przecięta – tłumaczy pan Łukasz. - Kolejną zagadką jest lokalizacja przejścia podziemnego, które podobno ma zostać wybudowane. Jest to o tyle kluczowe, że jeśli powstanie w obrębie dworca PKP, to piesi mieszkający w okolicy likwidowanego przejazdu, chcąc dojść do centrum miasta, najpierw będą musieli udać się w zupełnie przeciwnym kierunku – na dworzec PKP. Tam skorzystać z przejścia podziemnego, po czym wrócić praktycznie w to samo miejsce, tylko po drugiej stronie torów. To lekko licząc 1,5 km dodatkowej drogi np. do jedynego w tej części miasta marketu, który jest tuż za torami.

Mieszkańców niepokoi też kwestia dróg serwisowych, które po likwidacji przejazdów przejmą ruch lokalny.

- Od granicy z województwem mazowieckim droga serwisowa budowana jest po południowej stronie szklaku kolejowego. Oczywiście nie ma żadnych informacji, czy na ternie Czyżewa dalszy bieg serwisówki przejmie ul. Złote Jabłko, czy też ruch zostanie przełożony na drugą stronę tj. ul. Przytorową. Jeśli jednak rolę drogi serwisowej miałaby przejąć ul. Złote Jabłko, to czy planowana jest przebudowa skrzyżowania z drogą krajową DK63? To skrzyżowanie nie należy do najlepiej usytuowanych, a przy wzmożonym ruchu może tam dochodzić do wielu niebezpiecznych sytuacji – dodaje pan Łukasz.

Zobacz:Rozpoczęła się modernizacja międzynarodowej trasy Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok. Pociągi będą jeździć z prędkością nawet 200 km/h

Mieszkańcy bezskutecznie próbowali rozwiać swoje wątpliwości w PKP zarówno podczas inauguracji prac na stacji Czyżew w połowie września, jak i w kolejnych tygodniach. Bezskutecznie. Albo słyszeli o strategicznym znaczeniu inwestycji, albo, że były prowadzone konsultacje z nią związane.

- Nie wiemy z kim były te konsultacje prowadzone, ale nikt z mieszkańców bezpośrednio zainteresowanych tą inwestycją w takich konsultacjach nie uczestniczył, a nawet o nich nie słyszał – mówi pan Łukasz. – A osoby pracujące przy torowisku to podwykonawcy, którzy mają do wykonania konkretne zlecenia i także nie wiedzą jaki jest szerszy zamysł tej inwestycji.

Mieszkańcy podnoszą też, że niewiele można dowiedzieć, że strony internetowej inwestycji.

- Wystarczy wejść na nią i prześledzić częstotliwość aktualizacji oraz zawartość merytoryczną. Dla osób bezpośrednio zainteresowanych jest to jednak wiedza kompletnie bezużyteczna, ponieważ nie zawiera żadnych konkretów – dodaje mieszkaniec Czyżewa. - A skoro już skupiamy się na komforcie pasażerów, którzy będą mogli podróżować nową i bezpieczną infrastrukturą, warto też pomyśleć o komforcie mieszkańców, dla których też wiele się zmieni, tylko że nie do końca wiadomo w jakim kierunku.

Ogólne zalecenia dla drogi wojewódzkiej 690

Z informacji uzyskanych w Podlaskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Białymstoku wynika, że w 2018 roku wydane zostały dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogólne wymagania techniczne dla planowanego wiadukt drogowy w ciągu drogi wojewódzkiej DW 690.

- Po tym terminie nie były przedkładane do uzgodnienia żadne opracowania dotyczące tego obiektu – informuje Mirosław Hanczaruk, zastępca dyrektora do spraw utrzymania w PZDW. I po aktualne dane odsyła do inwestora.

PKP PLK: projekty były konsultowane

PKP PLK twierdzi, że realizując tak ważną inwestycję, jaką jest Rail Baltica, dokłada starań, aby spełniała ona oczekiwania mieszkańców, którzy w przyszłości będą korzystać z efektów modernizacji.

- Tak jest również w przypadku robót w Czyżewie, gdzie PLK są w stałym kontakcie z władzami miasta i społecznością lokalną. Projekty obiektów, które zostaną wybudowane, były przedstawiane zainteresowanym osobom i instytucjom, a przekazywane uwagi są uwzględniane w projektach – wyjaśnia Tomasz Łotowski, z biura prasowego PKP PLK.

Czytaj też:200 km na torach

Zakres prac przewidzianych do realizacji w Czyżewie obejmuje budowę 6 obiektów inżynieryjnych. Będą to:

  • most kolejowy nad ciekiem wodnym w pobliżu wsi Czyżew Ruś-Kolonia;
  • dwa równoległe mosty drogowe po przeciwnych stronach torów – w ciągu planowanych do budowy dróg dojazdowych;
  • wiadukt kolejowy nad drogą krajową nr 63, ul. Nurska – w miejscu istniejącego wiaduktu;
  • wiadukt drogowy nad linią kolejową, w odległości 200 m w kierunku Białegostoku od istniejącego przejazdu ul. Szkolna - ul. Złote Jabłko;
  • przejście pieszo-rowerowe pod torami na stacji, w pobliżu nastawni.

Będzie wiadukt nad torami

Tomasz Łotowski wyjaśnia, że likwidacja obecnego przejazdu drogowo-kolejowego w przebiegu ul. Szkolna - ul. Złote Jabłko (przebieg DW 690) nie wpłynie negatywnie na możliwości komunikacyjne w mieście.

- W ciągu DW 690 planowana jest budowa wiaduktu nad linią kolejową. Droga wjazdowa na wiadukt ma rozpoczynać się od ul. Szkolnej w rejonie skrzyżowania z ul. Przemysłową – tłumaczy przedstawiciel PKP PLK.

Czytaj też: Rail Baltica. Decyzja lokalizacyjna odcinka Szepietowo - Łapy.

Naprzeciwko budynku GS Samopomoc Chłopska zaplanowano budowę ronda. Droga 690 pobiegnie łukiem w kierunku linii kolejowej, a wiadukt nad torami ma być zlokalizowany w rejonie zakładu produkcji mebli przy ul. Przytorowej 2. Zjazd z wiaduktu ma się odbywać po nowym odcinku drogi, wytyczonym prostopadle do torów w kierunku ul. Ciechanowieckiej. W miejscu połączenia nowego odcinka z ul. Ciechanowiecką przewidywana jest budowa ronda.

Docelowo wiadukt ma umożliwić kierowcom przejazd nad torami oraz ul. Przytorową i Kolejową. Dodatkowo z wiaduktu na ul. Kolejową planowane jest wykonanie zejść. Wzdłuż całego nowego odcinka DW 690 o długości 1 km przewidziana jest budowa ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 3,5 m.

- Projekt nowego wiaduktu i dróg dojazdowych konsultowany był z władzami miasta i mieszkańcami

– dodaje Tomasz Łotowski.

Czytaj też: PKP PLK: Polski odcinek Rail Baltica zostanie ukończony dopiero po 2027 r.

Podkreśla, że pieszo-rowerowe przejście podziemne ma być zbudowane na stacji, tak aby zapewnić podróżnym wygodne i bezpieczne dojście do peronów.

- Przejście w założeniu stanowić będzie ułatwienie w komunikacji w tej części miasta i uzupełniać możliwości, jakie da budowa nowego wiaduktu – wyjaśnia pracownik biura prasowego PKP PKL - Mieszkańcy nie będą musieli nadkładać drogi, aby dostać się na drugą stronę torów.

Czytaj też:PKP rozważa budowę tunelu wzdłuż trasy generalskiej. Przebiegać w nim ma północna obwodnica kolejowa Białegostoku

Żłote Jabłko zostanie przebudowane

Jeśli chodzi o drogi dojazdowe do stacji zakładana jest modernizacja ul. Przytorowej od ul. Szkolnej w kierunku Białegostoku. Projekt przewiduje powstanie asfaltowej jezdni na odcinku 4,5 km oraz ciągu pieszo-rowerowego o długości ok. 2 km, zapewniającego wygodne dojście i dojazd do stacji. Przebudowie ma ulec również odcinek ul. Złote Jabłko na długości 1,1 km, od skrzyżowania z DK 63. Planowane jest poszerzenie jezdni do szerokości 6 m, budowa ciągów pieszo-rowerowych po obu stronach drogi, o szerokości 3,5 m każdy, a także przebudowa dojść do posesji.

- Celem przebudowy ciągów pieszo-rowerowych jest umożliwienie pieszym i rowerzystom dostępu do stacji kolejowej Czyżew. Skrzyżowanie DK 63 z ul. Złote Jabłko również ma być przebudowane – zapewnia Tomasz Łotowski. - Wprowadzone zmiany znacznie przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców i uczestników ruchu.

Kolejowe plany wzbudzają ogromny sprzeciw mieszkańców. Jak duży - można było się przekonać na jednej z konferencji polityków PiS w Białymstoku, tuż przed wyborami. Pojawiło się na niej aż kilkudziesięciu mieszkańców gminy Wasilków i Dobrzyniewo Duże. Niektórzy przyszli z flagami i mapami, pokazującymi, że PKP opracowując warianty przebiegu Rai Baltiki, posługiwała się nieaktualnymi danymi.

Północna obwodnica kolejowa Białegostoku. Spotkanie w siedzi...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czyżew. Mieszkańcy uważają, że po modernizacji Rail Baltica odetnie ich od centrum. PKP PLK twierdzi, że tak nie będzie [ZDJĘCIA] - Gazeta Współczesna

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny