Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czym pracodawca wygrywa na rynku pracy? Debata. Obejrzyj wideo!

Adam Jakuć
Adam Jakuć
Wideo
od 16 lat
Jak pracodawca może przyciągnąć i utrzymać u siebie dobrych pracowników? Co może zrobić, gdy brakuje mu fachowców? Dlaczego powinien dbać o swój wizerunek? O tych i wielu innych ważnych sprawach rozmawiamy z doświadczonymi ekspertami z firm PZU Życie, SaMASZ oraz Greenko w naszej debacie pt. Czym pracodawca wygrywa na rynku pracy?

Czy w Podlaskiem trwa drenaż mózgów, czyli odpływ do wielkich ośrodków młodych wykształconych?

- Od wielu lat cały świat docenia naszych pracowników, Polaków generalnie, za wysoki poziom wiedzy. A z drugiej strony za duże zaangażowanie w swoją pracę. Jest jeszcze jedna kwestia, która pojawia się w ostatnim czasie - ta sytuacja geopolityczna, inflacja i inne zmienne powodują, że coraz więcej pracowników, nawet 30% Polaków, zastanawia się nad zmianą miejsca wykonywania pracy. Praca zdalna pozwala konkurować o pracownika bez granic i to powoduje, że bez względu na to, czy jesteśmy spod lasu na Podlasiu, czy jesteśmy w województwie mazowieckim, w jakimkolwiek innym regionie, to poza pracownikami -którzy muszą pracę wykonywać fizycznie stacjonarnie na miejscu- my konkurujemy, można powiedzieć, z całym światem – mówi Magdalena Siemieńczuk, dyrektor personalny w SaMASZ Sp. z o.o.

Czy możemy mówić, że pracodawca musi w naszym województwie walczyć o pracownika?

- Myślę, że zdecydowanie tak. Ten ruch, jeśli chodzi o pracowników, on będzie się nasilał. Osoby, które chcą w swoim życiu coś osiągnąć, będą migrowały i będą zmieniały swoje miejsce zamieszkania w poszukiwaniu po prostu pracy. My jesteśmy - jako społeczeństwo - przyzwyczajeni do tego, że prowadziliśmy taki osiadły tryb życia, że z reguły szukaliśmy pracy w miejscu swojego zamieszkania. W tej chwili zauważamy, że jednak idzie to w drugim kierunku, że najpierw praca, a potem ewentualne mieszkanie – zauważa Jarosław Kozikowski, dyrektor sprzedaży korporacyjnej w PZU Życie SA.

Co mogą zrobić pracodawcy, żeby utrzymać pracowników w naszym regionie?

- My żyjemy trochę w dziwnych czasach, bo żyjemy w takich czasach popandemicznych, gdzie wiele rzeczy się przewartościowało w naszym życiu prywatnym, w naszym życiu zawodowym. Badania na pracuj.pl pokazują, że dzisiaj oczekujemy jakby trochę innego podejścia do pracy, to o czym Pani (Magdalena Siemieńczuk – przyp. red.) mówiła - praca hybrydowa, ten balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, a jednocześnie staramy się cały czas być dyspozycyjnym dla naszego pracodawcy, czyli fajnie wykonywać tę pracę, która jest powierzona. 96% - tak badania pokazują - firm oferuje różnego rodzaju benefity, czyli ten dobrostan dla pracownika. Obserwujemy, że te potrzeby pracowników się zmieniają i należy tutaj w dużej mierze dostosować naszą ofertę benefitów - twierdzi Marek Szum, menadżer ds. wdrożeń i portfela w PZU Życie SA.

- Gdybym był właśnie takim pracodawcą, zapytałbym wprost swoich ludzi, czego oni by ode mnie oczekiwali i dopiero wtedy budowałbym jakiś pakiet benefitów – dodaje Jarosław Kozikowski.

- Bardzo istotną kwestią jest wynagrodzenie. To jest podstawa, która musi być zapewniona i badania też pokazują, że to ma być sprawiedliwe wynagrodzenie za konkretną pracę. To jest jedno, na drugim miejscu jest stabilizacja, czyli jednak pracownicy chcą wiedzieć, że pracują w firmie, która będzie się rozwijała i że mają tutaj też szanse na rozwój w przyszłości – podkreśla Magdalena Siemieńczuk

- Oczekiwania młodych ludzi są coraz większe. Owszem wynagrodzenie zawsze jest na pierwszym miejscu, ale poza tym wynagrodzeniem musi pojawić się szereg innych rzeczy, benefitów – zauważa Jarosław Kozikowski

Benefity to jest jeden element. A czy taką wartością może być to, że pracownik w firmie będzie mógł się rozwijać?

Na pewno jest to duża wartość, danie możliwości pracownikowi podnoszenia swoich kwalifikacji, umiejętności. Myślę też, że to jest duża wartość dla pracodawcy, bo on zyskuje wykwalifikowanego pracownika, ma pracownika doszkolonego do swoich potrzeb, więc tutaj większy na pewno zysk ma pracodawca. Może też zwiększać mu wynagrodzenie, bo się zwiększa jego zakres obowiązków, zakres uprawnień i tutaj obie strony, myślę, że zyskują właśnie na tym szkoleniu - tłumaczy Agnieszka Niewiadomska, Dyrektor ds. Szkoleń w Greenko Sp. z o.o.

Czy pracodawcy chętnie oferują szkolenia?

Do nas bardzo często zgłaszają się pracodawcy ze szkoleniami dla swoich pracowników w zależności od ich potrzeb aktualnych i możliwości finansowych. Szkolenie pracowników kosztuje. Bardzo często są to pojedyncze osoby, które są dedykowane na jakieś konkretne stanowiska, albo w tym momencie jest duże zapotrzebowanie na to szkolenie lub korzystają z różnych narzędzi finansowych, które pomagają sfinansować te szkolenia dla pracowników, bo takie możliwości też są - opowiada Agnieszka Niewiadomska z Greenko.

A jaka oferta pracy jest skuteczna na rynku?

- Skuteczność jest teraz w konkretach. Czyli im bardziej jasno precyzyjnie informujemy kandydatów o tym, jakie są warunki proponowane na danym stanowisku w danej organizacji, myślę, że to bardziej przyciąga pracowników - uważa Magdalena Siemieńczuk z SaMASZu.

- Te konkretne (oferty – przyp.red.) muszą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości, czyli nie mogą być puste. Taka powszechna opinia o danym pracodawcy na danym terenie na pewno będzie właśnie świadczyć o tym, czy to nie są puste słowa zawarte w tej ofercie, tylko właśnie te konkrety - Jarosław Kozikowski z PZU Życie.

Jaki wizerunek powinien mieć dobry pracodawca?

- Myślę, że uczciwego (pracodawcy- przyp. red.). Skoro mówi, że to oferuje, to rzeczywiście są sygnały od pracowników, którzy tam pracują już jakiś czas, że tak jest, jak ktoś idzie do nowej pracy i znajduje tam potwierdzenie tego, co widział na ogłoszeniu o pracę. Każdy może się prezentować, jak sobie tylko wymarzy. Ale to opinia innych pracowników utwierdzi tego nowego kandydata do pracy, że jest w dobrym miejscu, że dobrze trafił. Wizerunek pracodawcy budują jego pracownicy - Agnieszka Niewiadomska, dyrektor ds. szkoleń w Greenko.

Uczestnicy debaty

W debacie poprowadzonej przez redaktora naczelnego Gazety Współczesnej i Kuriera Porannego Adama Jakucia wzięli udział:

  • Jarosław Kozikowski, Dyrektor Sprzedaży Korporacyjnej w PZU Życie SA - z branżą ubezpieczeń związany od 23 lat. W latach 2000 - 2004 Commercial Union Polska a następnie przechodząc przez stanowisko Kierownika Ubezpieczeń Grupowych od 2006 roku Dyrektor Sprzedaży Korporacyjnej w PZU Życie SA na terenie województwa podlaskiego i wschodniej części województwa mazowieckiego. Ojciec dwojga dzieci i dziadek trojga wnucząt. Miłośnik sportu i podróży.
  • Marek Szum Menadżer ds. Wdrożeń i Portfela w PZU Życie SA - związany z branżą ubezpieczeń od 27 lat. Od 2010 roku zajmuje się wsparciem sieci sprzedaży w zakresie oferty zdrowotnej.
  • Agnieszka Niewiadomska, Dyrektor ds. Szkoleń w Greenko Sp. z o.o. - zajmuje się zarządzaniem ośrodkiem kształcenia zawodowego Zawodowe Podlasie, które specjalizuje się w realizacji kursów zawodowych dla klientów firmowych i indywidualnych. Pomaga także przedsiębiorcom w znalezieniu możliwości dofinansowań szkoleń i kursów dla ich pracowników.
  • Magdalena Siemieńczuk, Dyrektor Personalny w SaMASZ Sp. z o.o. - doświadczona HR manager, pasjonatka zarządzania zasobami ludzkimi. Od 15 lat związana z branżą HR.

Partnerem Głównym debaty jest PZU Życie SA.

Czym pracodawca wygrywa na rynku pracy? Debata. Obejrzyj wideo!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny