Czy białostoczanie powinni się bać islamistów?

Magdalena Kuźmiuk
Magdalena Kuźmiuk
Autorzy maili nazywają siebie wojownikami Państwa Islamskiego. Domagają się uwolnienia podejrzanego o zamachy m.in. w Paryżu.
Autorzy maili nazywają siebie wojownikami Państwa Islamskiego. Domagają się uwolnienia podejrzanego o zamachy m.in. w Paryżu. Twitter
Redakcje portali internetowych dostały maile w języku arabskim. W nich - groźba zabicia niewiernych w kilku polskich miastach. Białystok jest na tej liście.

W mailu, który kilka dni temu trafił do około 20 redakcji polskich portali internetowych, pojawia się nazwisko jednego z podejrzanych o dokonanie m.in. listopadowych zamachów w Paryżu. Autorzy maila - nazywając siebie wojownikami Państwa Islamskiego - domagają się uwolnienia z więzienia podejrzanego o terroryzm „brata”. Grożą, że są gotowi zabijać niewiernych w Lublinie, Suwałkach, Olsztynie, Bydgoszczy i Białymstoku. Ostrzegają, że jeśli żądania nie zostaną spełnione, Polska spłonie w świętym ogniu Allaha.

Sprawę szeroko komentował na swoim Twitterze dr Wojciech Szewko, ekspert od spraw terroryzmu i Bliskiego Wschodu. Został poproszony przez jedną z redakcji, która była adresatem maila, o zweryfikowanie autentyczności arabskiego tekstu.

- To nie ISIS - ocenił wcześniej w wywiadzie dla jednego z portali. - Na pewno napisał to ktoś, kto zna podstawy języka arabskiego. Gołym okiem jednak widać, że ta osoba nie dysponuje biegłą wiedzą na ten temat. Pojawiają się różne potknięcia językowe. To wyklucza fanatyków religijnych.

Nawet jeśli zagrożenie nie jest realne, a czysto wirtualne, czy powinniśmy się go obawiać? Jak powinniśmy to traktować ?

- Wszystko zależy od tego, kto napisał ten list. Osoba która chciała zrobić dowcip, terrorysta, czy też ktoś kto chce terrorystą zostać? To, że ktoś podszywa się pod Państwo Islamskie, nie oznacza, że nie jest groźny. Może przecież zrobić coś, żeby swoje groźby uprawdopodobnić - mówi „Porannemu” dr Wojciech Szewko.

Dlatego na liście znalazły się akurat te miasta, a wśród nich Białystok? O to zapytaliśmy prof. Daniela Boćkowskiego, historyka z UwB, badacza Bliskiego Wschodu.

- Jest wiele powodów. Jednym z nich jest to, że żołnierze z naszej jednostki wojskowej brali udział w różnych misjach i operacjach. Drugi: Białystok jest miejscem, gdzie żyje społeczność muzułmańska, społeczność tatarska. Białystok jest też miejscem, gdzie mamy trochę tej diaspory czeczeńskiej. To nie jest miasto, które jest kompletnie nieznane. W Białymstoku są różne inicjatywy dotyczące tłumaczeń literatury muzułmańskiej - mówi prof. Daniel Boćkowski.

Kto mógł więc wysłać maile z pogróżkami? - Takie rzeczy piszą najczęściej albo frustraci, albo nawróceni neofici. Mamy tu do czynienia albo z szaleńcami, albo z rodzimymi konwertytami, którzy chcą zaistnieć - uważa ekspert z białostockiej uczelni.

Ostatnio mieszkańcami nie tylko Wrocławia - gdzie to się wydarzyło - wstrząsnął wybuch bomby pozostawionej przez 22-letniego studenta w miejskim autobusie. Kierowca zachował zimną krew i wyniósł podejrzany pakunek z autobusu. Paczka wybuchła na chodniku.

Po tym incydencie władze wielu miast w kraju wysłały kierowców miejskich autobusów na specjalne szkolenia. Okazuje się, że ci z Białegostoku ostatnio też się przeszkolili.

- Dbamy o to, aby nasi kierowcy potrafili zachować się w sytuacji potencjalnego zagrożenia. Takie szkolenia zorganizowano m.in. w grudniu ubiegłego roku i czerwcu tego roku. Dodatkowo w miejskich spółkach wprowadzono procedury postępowania w sytuacji zagrożeń, np. zamachu bombowego - mówi Robert Jóźwiak, wiceprezydent Białegostoku.

Eksperci jednak uspokajają: niebezpieczeństwo ataku terrorystycznego akurat w Białymstoku jest znikome. - Terroryzm to teatr strachu. Wybierane są miejsca, obiekty, obszary, które ten strach potęgują. Białystok na pewno na scenie tego teatru strachu jest bardzo daleko - uważa prof. Daniel Boćkowski.

Spokojny o bezpieczeństwo białostoczan jest także Marian Maciejewski, szef Miejskiego Biura Zarządzania Kryzysowego. Zapewnia, że Białystok jest przygotowany na zagrożenie atakiem terrorystycznym.

- ABW cały czas monitoruje potencjalne źródła zagrożenia, współpracujemy na bieżąco. Atak terrorystyczny w Białymstoku jest mało prawdopodobny, ale tego nie wykluczamy - mówi Marian Maciejewski.

Jest też przekonany, że białostoczanie wiedzą, jak postępować w sytuacji zagrożenia. - Są wyczuleni na tego typu sytuacje przez to, że są nagłaśniane - mówi. - Widzimy, jak często informują służby choćby o podejrzanych pakunkach, jak np. ostatnio na gzymsie w Centrum Ludwika Zamenhofa czy na dworcu PKS.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

e
ewa
W dniu 17.06.2016 o 08:26, anty anty napisał:

Nie dziwię się wcale...Podlasie to zagłębie Ekstraortodoksyjnych Prawosłwanych i równie ortodoksyjnych ich braci Katoli....jedni i drudzy słuchają się gości w sukienkach i są z natury przeciwni wszystkim nowościom i zmianom.

Pewnie nigdy tu nie byłeś ale wiesz:) :):) ha, ha, ha:)

f
fachowiec
W dniu 17.06.2016 o 08:32, Warszawiak na zsyłce napisał:

Ludzie z Podlaskich wsi (a wszyscy z nich pochdzą)  boją się wszskiego......od Samolotu (lotnisko na Podlasiu nie powstanie nigdy) .....poprzez GSM (boją się masztów) ......energetyki wiatrowej (wiatrak wyglada jak diabeł)...No i ludzi innego koloru skóry, kultury i języka (widok np. Murzyna powoduje że całe Podlasie się ekscytuje a dzieci i starcy wytrzeszczają oczy jak by ducha widziały).

 

 Ty "warszawiak" z 3.14źdz...elewa, a gdzie to cię zesłali ? Do Budy Ruskiej ? I nie udawaj tego kim nie jesteś gołodupcu wsiowy. Prawdziwy warszawiak był , jest na poziomie odbiegającym od takich patafianów jak ty i nie musi tego podkreślać na każdym kroku.  Do rzeczy,  wolę by dzieci wytrzeszczały oczy w moim kraju na widok murzyna, niż przed nim uciekały.  Co do GSM, nie stwierdzono rzekomo oddziaływania wysoce negatywnego , szczególnie w pobliżu nadajników,  ale komu zależy na rzetelnych badaniach tego typu promieniowania. Szczególnie, że  to powinno być przeprowadzane w długim okresie oddziaływania. Wiatraki, ślepa uliczka technologiczna. Nie tędy droga. Szpeci krajobraz, długi okres zwrotu inwestycji. Mało praktyczne i kto ci kupi ziemię z wiatrakiem w oknie ? I ostatnie, naucz się pisać po polsku.

H
Hieniek

Jestem z Podlasia....I wiem (jak każdy inny zresztą) że tzw. Ciapiaci ani myślą Tu przyjeżdżać....Bo interesuje ich Zachód i tyle w temacie....

 

A wpychanie ich na siłe do Polski to idiotyzm - bo to tak jakbym chciał osiedlić się w USA a odesłali do Rumunii....  nie po to ktoś ucieka by trafić do Polski

M
Michał

Jestem z Podlasia i nie obchodzą mnie czarnoskórzy i ciapaci, niech sobie żyją u sibie i oni nie pasują do naszego społeczeństwa, wszyscy wiedzą że to nie roby i darmozjady

G
Gienek
W dniu 17.06.2016 o 20:18, Ania45 napisał:

Jestem z Podlaskiego, a ty skąd tzw "warszawiaku""-z Wąchocka? Po pierwsze Buraczku -słowo "Murzyn" nie jest poprawne politycznie. Mówi cię Afroamerykanin, lub po prostu ciemno skóry obywatel. Poza tym tu tzw ciemnoskóry nie robi sensacji, jest ich trochę od lat, nawet od matek Polek. W szkole nie byli sensacją.  Co do wiatraków-to żadne demony, tylko, niech na twojej działce lub w jej pobliżu postawią takie ustrojstwo? Chodzi o spadek wartości ziemi i o własny komfort psychiczny na swojej ziemi.  O lotnisko ciągle walczymy, i kiedyś w końcu będzie.  Na wakacje wyjeżdżam za granice i widzę co tam jest.Już w zasadzie nie mam gdzie wyjechąc.Bo wszędzie pełno dyskomfortu z powodu afrykańskiej szarańczy. Więc muszę lubić  to swoje bezpieczne i czyste Podlasie. A tobie jak tu nie pasi to spadaj do swojego regionu.

Jestemm z Podlasia i.... dla mnie Murzyn to Murzyn Muslim to Muslim a Zyd to Zyd....Poprawność pseudolewacką mam w nosie. A i zgadzam się z Warszawiakiem. My na Podlasiu byliśmy i będziemy Burakami i nic tego nie zmieni. Lotniska nie będzie bo Nasze zacofanie jest wrodzone i zostało wyssane z mlekiem podlaskiej matki. Tacy jesteśmy i tyle.

Bo tu jedni Lecą do Cerkwi a drudzy do Kościoła i tam kierują od A do Z co ma zrobić Witalis a co Stanisław i tyle w temacie..... zresztą wystarczy spojrzeć na Podlaskie panny....  większość to materiał do Zakonu na zachodzie Polski nie potrafią się odnaleźć ze swoją zaściankowością....

k
katolik

tam gdzie są meczety, tam i zagrożenie !

A
Ania45
W dniu 17.06.2016 o 08:32, Warszawiak na zsyłce napisał:

Ludzie z Podlaskich wsi (a wszyscy z nich pochdzą)  boją się wszskiego......od Samolotu (lotnisko na Podlasiu nie powstanie nigdy) .....poprzez GSM (boją się masztów) ......energetyki wiatrowej (wiatrak wyglada jak diabeł)...No i ludzi innego koloru skóry, kultury i języka (widok np. Murzyna powoduje że całe Podlasie się ekscytuje a dzieci i starcy wytrzeszczają oczy jak by ducha widziały).

Jestem z Podlaskiego, a ty skąd tzw "warszawiaku""-z Wąchocka? Po pierwsze Buraczku -słowo "Murzyn" nie jest poprawne politycznie. Mówi cię Afroamerykanin, lub po prostu ciemno skóry obywatel. Poza tym tu tzw ciemnoskóry nie robi sensacji, jest ich trochę od lat, nawet od matek Polek. W szkole nie byli sensacją.  Co do wiatraków-to żadne demony, tylko, niech na twojej działce lub w jej pobliżu postawią takie ustrojstwo? Chodzi o spadek wartości ziemi i o własny komfort psychiczny na swojej ziemi.  O lotnisko ciągle walczymy, i kiedyś w końcu będzie.  Na wakacje wyjeżdżam za granice i widzę co tam jest.Już w zasadzie nie mam gdzie wyjechąc.Bo wszędzie pełno dyskomfortu z powodu afrykańskiej szarańczy. Więc muszę lubić  to swoje bezpieczne i czyste Podlasie. A tobie jak tu nie pasi to spadaj do swojego regionu.

A
Ania45

A serdeczenie zapraszamy. U nas miejsca dużo, a z ciapatych to tylko pieski biegaja i trawniki obsrywają. Przydało by sie trochę rozrywki, bo ostatnio jakoś chiba przez to Euro 2016 nudno się zrobiło w mieście..A chętnie oprócz w piłkę to i w bejsbola by sie pograło..Kije ciągle leżą bezużytecznie. A i kibice by sie znależli.:) I nasi z Euro by szybciej do domu wrócili..Toz gości takich zagramanicznych trzeba odpowiednio powitać. Nam w gościnności żaden Niemiec czy Szwed nie dorówna-słowo Pawlaka i Kargula. To kiedy my się zobaczym?

g
gość
W dniu 17.06.2016 o 08:32, Warszawiak na zsyłce napisał:

Ludzie z Podlaskich wsi (a wszyscy z nich pochdzą)  boją się wszskiego......od Samolotu (lotnisko na Podlasiu nie powstanie nigdy) .....poprzez GSM (boją się masztów) ......energetyki wiatrowej (wiatrak wyglada jak diabeł)...No i ludzi innego koloru skóry, kultury i języka (widok np. Murzyna powoduje że całe Podlasie się ekscytuje a dzieci i starcy wytrzeszczają oczy jak by ducha widziały).

Ręce opadają, kiedy czyta się takie uogólnienia... Będę wredna: chyba z Warszawy nie wywiózł Pan zbyt szerokich horyzontów, skoro wykazuje Pan tendencje do tak ogólnikowych opinii. Kiepską sobie Pan robi reklamę...

W
White Power

Zapraszamy niemytych, moc atrakcji czeka.

1844

Ty Warszawiak masz rację, coś w tym jest. Jak idę przez miasto to też się na mnie gapią, ale co zrobić? Rodowitych bialostoczan tu tyle, że jak taki wyjątek idzie ulicą, to każdy "nowy miastowy" się musi napatrzyć.

Z
Zmiękczanie

Tworcami i ojcami chrzestnymi tzw. państwa islamskiego są :

 

USA,Izrael ,Turcja,Arabia Saudyjska i nowy sojusznik PIS - Katar.

Czy firma hotelarska BiaVita już zapelnila swój hotel "uchodzcami"  z podrobionym tureckim paszportem za 200usd ?

G
Gość

Jeśli ten artykulik ma być kolejnym krokiem w kierunku przekonania nas, że islam to religia pokoju, a kto uważa inaczej ten "faszysta i ksenfobob", to darujcie sobie - nie przekonacie nas, choćby nie wiem ile wam szwabscy mocodawcy płacili. 

W
Warszawiak na zsyłce

Ludzie z Podlaskich wsi (a wszyscy z nich pochdzą)  boją się wszskiego......od Samolotu (lotnisko na Podlasiu nie powstanie nigdy) .....poprzez GSM (boją się masztów) ......energetyki wiatrowej (wiatrak wyglada jak diabeł)...

No i ludzi innego koloru skóry, kultury i języka (widok np. Murzyna powoduje że całe Podlasie się ekscytuje a dzieci i starcy wytrzeszczają oczy jak by ducha widziały).

a
anty anty

Nie dziwię się wcale...Podlasie to zagłębie Ekstraortodoksyjnych Prawosłwanych i równie ortodoksyjnych ich braci Katoli....jedni i drudzy słuchają się gości w sukienkach i są z natury przeciwni wszystkim nowościom i zmianom.

Dodaj ogłoszenie