Czy instalacja gazowa jest bezpieczna? Specjaliści m. in. z portalu gazeo.pl oraz białostockiej firmy AC S.A. przeprowadzili w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji test zderzeniowy dwóch aut napędzanych LPG. Silniki obu samochodów w czasie zderzenia były uruchomione i pracowały na LPG.

Zazwyczaj największe obiekcje kierowców wobec autogazu wynikają z oceny tego paliwa jako substancji łatwopalnej. Jednak specjaliści z białostockiej firmy AC zapewniają, że dobrze wykonana instalacja gazowa jest szczelna i w stu procentach bezpieczna. Ich zdaniem wynika to m.in. z faktu, że wszystkie elementy instalacji takich marek jak np. STAG są produkowane przez jednego producenta, co pozwala na skrupulatną kontrolę jakości.

Dzięki temu można mieć pewność, że procesu produkcyjnego nie opuści część mająca wadę, a wszystkie komponenty będą ze sobą bezawaryjnie współpracowały. Przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu ryzyko wybuchu nie istnieje.

Kolejnym zabezpieczeniem przed tego typu sytuacją, stosowanym w trakcie montażu instalacji, jest montaż czujnika ciśnienia i temperatury gazu. Na podstawie informacji z tego czujnika, sterownik LPG wyznacza dawkę paliwa gazowego stosownie do warunków, w jakich pracuje silnik.

- Czujnik ten odpowiada także za przełączenie jednostki napędowej na zasilanie benzynowe po zużyciu LPG zawartego w zbiorniku. W wyniku zużywania paliwa gazowego zmniejsza się ciśnienie LPG w zbiorniku, a tym samym następuje zmniejszanie ciśnienia za reduktorem LPG, w części niskociśnieniowej instalacji gazowej. Po wykryciu przez czujnik zmniejszenia gazu w zbiorniku, silnik jest automatycznie przełączany na benzynę – informuje Marcin Dziewiątkowski, doradca techniczny AC S.A.

Spadek ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji miał miejsce właśnie w czasie crash - testu. Po rozszczelnieniu części wysokociśnieniowej instalacji gazowej nastąpił gwałtowny zanik ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji. Czujnik ciśnienia i temperatury gazu zadziałał podobnie jak w przypadku zużycia zapasu LPG w zbiorniku. Sygnał o niskim ciśnieniu gazu został skierowany do sterownika LPG, który zamknął elektrozawory w zbiorniku i w komorze silnikowej oraz wtryskiwacze LPG, przełączając zasilanie jednostki napędowej na benzynę.

Czujnik ciśnienia i temperatury gazu oprócz funkcji regulacyjnych jest zaprojektowany także, by pełnić rolę zabezpieczenia, o czym często nie pamiętamy. Czas reakcji tego czujnika na zanik ciśnienia gazu jest bardzo krótki (0,3 s), co powoduje, że wyciek LPG w fazie ciekłej praktycznie nie występuje. Nie ma więc żadnego zagrożenia w czasie kolizji samochodów wyposażonych w instalacje LPG.

Przeprowadzony test zderzeniowy pokazał, że nawet w sytuacjach ekstremalnych instalacja gazowa nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla osób znajdujących się w samochodzie. Ani rozbicie przodu samochodu, ani uderzenie w tył pojazdu nie stanowi żadnego zagrożenia, ponieważ zastosowane, działające automatycznie, zabezpieczenia odcinają dopływ LPG tak, aby nie doszło do wycieku gazu.

AC S.A.
jest wiodącym w Polsce i liczącym się na świecie producentem kompletnych systemów autogaz LPG i CNG marki STAG. Na rynku motoryzacyjnym funkcjonuje od 1986 roku i obecnie jest największą firmą w segmencie instalacji gazowych w kraju (wg szacunków ma ponad 50 proc. udział w rynku polskim). Oferuje ponad 200 produktów do autogazu, spośród których wiodącą rolę odgrywają sterowniki do instalacji LPG i CNG. Oferta produktowa firmy, z której korzysta obecnie 5 mln kierowców, dociera do ponad 50 krajów na całym świecie.