Czeremcha. Nasycalnia podkładów nie chce już budować spalarni

Krzysztof Jankowski krzysztof.jankowski@mediaregionalne.pl tel. 85 730 67 86
Zrozumcie, że mieszkańcy takiej inwestycji tutaj nie chcą i się na nią nie zgodzą – mówił Sergiusz Smyk, radny gminy Czeremcha
Zrozumcie, że mieszkańcy takiej inwestycji tutaj nie chcą i się na nią nie zgodzą – mówił Sergiusz Smyk, radny gminy Czeremcha Krzysztof Jankowski
Nasycalnia Podkładów w Czeremsze i jej biznesowy partner ze Śląska wycofują się z pomysłu zgazowywania podkładów kolejowych. Ale nadal chcą stworzyć w Czeremsze nową instalację produkującą energię, choć planują dla niej inne paliwo.

Protest

Protest

Wiosną stowarzyszenie Zielona Czeremcha zaprotestowało przeciwko budowie na terenie miejscowej nasycalni instalacji zgazowywania zrębków drzewnych pochodzących ze starych podkładów kolejowych. Miała ona powstać w ramach projektu pilotażowego - dofinansowanego z unijnego programu Innowacyjna Gospodarka Województwa Śląskiego, kosztować ok. 8 mln zł i istnieć do końca 2014 r. Protestujący podkreślali, że przyszłość swojej gminy widzą w turystyce, rolnictwie i ochronie przyrody, a taki zakład byłby dla niej zagrożeniem. Po nagłośnieniu protestu Zielonej Czeremchy inwestycję skontrolowała m.in. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

- Doszliśmy do wniosku, że przy dzisiejszym prawodawstwie taka inwestycja byłaby zbyt trudna do zrealizowania - przyznają inwestorzy.

- Odpuściliście, bo nie jesteście w stanie nas pokonać - mówi Zielona Czeremcha.

- Wygląda na to, że jest 1:0 dla nas. Ale to jeszcze nie koniec - odpowiadali członkowie stowarzyszenia Zielona Czeremcha.

Przedstawiciele Nasycalni Podkładów oraz ich partnerzy w tym przedsięwzięciu - spółki Syngaz z Katowic - spotkali się w czwartek z grupą mieszkańców Czeremchy. I już na wstępie poinformowali, że zmieniają swoje plany, które dotyczą wybudowania na terenie nasycalni instalacji technicznej służącej do zgazowywania starych podkładów kolejowych.

- Rezygnujemy z podkładów jako paliwa na rzecz zrębków drewnianych - mówił Adam Wyciszczok, dyrektor Syngaz sp. z o.o. w Katowicach. - Nowa technologia będzie wykorzystywała biomasę drzewną. Dokumenty zostaną skorygowane i poprawione. Ta technologia z pewnością będzie bezpieczna dla środowiska.

Wyciszczok opowiadał, że jego firma od kilku lat pracuje nad technologią zgazowywania biomasy, a teraz zaczęła teorię wcielać w życie.

- Zgazowywanie to specyficzny proces spalania. W jego wyniku powstaje gaz, który wykorzystywany jest w silnikach gazowych do produkcji energii elektrycznej - tłumaczył. - Pierwszą taką instalację wybudowaliśmy już w Opolskiem. Budową drugiej w Czeremsze zainteresowany jest Bieżanów (grupa kapitałowa, w skład której wchodzi Nasycalnia w Czeremsze - przyp. red.)

Inwestorzy planowali, że paliwem w nowej instalacji mogłyby być stare podkłady kolejowe, które do Czeremchy trafiałyby z remontowanych tras kolejowych w całej Polsce. Takie podkłady są zresztą w miejscowej Nasycalni od dziesiątków lat produkowane. Do impregnacji drewna, z którego powstają, używane są jednak środki chemiczne, które uznawane są za niebezpieczne. W ich składzie jest m.in. rakotwórczy kreozot, składnik smoły drzewnej, produkt suchej destylacji drewna.

- W nasycalni pracowałam wiele lat. Ta chemia zawsze była szkodliwa. Po inwentaryzacji miałam czerwoną twarz przez tydzień - opowiadała uczestnicząca w spotkaniu mieszkanka Czeremchy Wiera Haponiuk. - Kiedyś nasycalnia była w lesie, potem wokół niej budowano domy. Sama dziś mieszkam 250 metrów od firmy. Jest ciężko, komin dymi, jeżdżą ciężarówki, latem nie ma jak okna otworzyć. Czas, by nasycalnia liczyła się z ludźmi.
Prezes Nasycalni w Czeremsze Ryszard Sokołowski zapewniał, że wycofuje się z pomysłu zgazowywania podkładów, bo wokół inwestycji powstała niezdrowa atmosfera. Teraz chce, by na terenie jego firmy powstała instalacja zgazowywania biomasy ze zrębków drzewnych, które nie będą pochodziły z podkładów. Tę deklarację zebrani mieszkańcy też przyjęli chłodno.

- Zrozumcie, że nasze społeczeństwo takiej inwestycji tutaj nie chce - mówił Sergiusz Smyk, radny gminy Czeremcha. - Były spotkania wiejskie i wiemy, że nastawienie ludzi do tego pomysłu jest złe. Mamy nasycalnię, po co nam nowe źródło smrodu?

- Prezesie, nie idźmy tą drogą! - apelował też wójt Czeremcha Jerzy Szykuła. - Jest jednoznaczny sprzeciw społeczny wobec tej inwestycji. Technologia budzi duże wątpliwości mieszkańców.

Wójt mówił też, że gmina oczekuje na nowe inwestycje biznesowe, ale takie, które nie budzą sprzeciwu ludzi.

- A w tym pomyśle wszystko zaczęło się nie od tej strony, od której powinno. Nic dziwnego, że teraz ludzie się boją, że i tak w finale wszystko sprowadzi się do palenia podkładów - mówiła Walentyna Kerdelewicz, radna gminy Czeremcha.

Dyrektor katowickiego Syngazu Adam Wyciszczok zapowiadał, że jego firma na Śląsku nadal będzie badała technologię zgazowywania starych podkładów kolejowych, ale w Czeremsze nie będzie jej wcielała w życie.

- Chcemy, by tutaj powstała instalacja zgazowywania zwykłej biomasy. Czas przejścia procedury administracyjnej i budowy szacujemy na dwa lata. Potem instalację można
byłoby eksploatować 10-15 lat - mówił Wyciszczok.

Inwestorzy tłumaczyli, że nowy pomysł biznesowy pozwoli nasycalni produkować ciepło i energię elektryczną, a także pozbyć się odpadów drewnianych po produkcji nowych podkładów. Biomasa byłaby dostarczana również od innych producentów drewna. Nowa instalacja pozwoliłaby też na likwidację dotychczasowej kotłowni i jej komina.

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A co za moda z tymi spalarniami ? Tu podkłady, tam opony, czy to już nie ma czym palić ?

G
Gość

A przedmówca szanowny to młodnieje ?

N
NC

A taki pomysł na biznes był. I nie wypalił.

G
Gość
W dniu 07.12.2013 o 08:37, Niezadowolony napisał:

Jako mieszkańca Czeremchy nikt nie pytał mnie o zdanie - czy chciałbym by taka spalarnia powstała. Młodzież wyjeżdża bo "władze" Czeremchy nie mają im nic do zaoferowania. Szkoda patrzeć jak kiedyś "żywa" miejscowość umiera bo emeryci dorwali się do władzy i na stare lata boją się zmian.

 Co to jest z tym regionem że wszędzie rzadzą stare pryki??? :blink:

N
Niezadowolony

Jako mieszkańca Czeremchy nikt nie pytał mnie o zdanie - czy chciałbym by taka spalarnia powstała. Młodzież wyjeżdża bo "władze" Czeremchy nie mają im nic do zaoferowania. Szkoda patrzeć jak kiedyś "żywa" miejscowość umiera bo emeryci dorwali się do władzy i na stare lata boją się zmian.

~Gość~
W dniu 06.12.2013 o 14:01, Gość napisał:

Nie wybuduje, bo zieloni zablokują...

W Białym próbował  zablokować, ale jak widać za cienki w uszach :lol: 

G
Gość

Nie wybuduje, bo zieloni zablokują...

J
Jan

Najlepsze miejsce na spalarnię

g
gostek

Wybuduje w Hajnówce po kupieniu Hamechu

c
czeremszuk
W dniu 26.06.2013 o 08:23, Tutejszy napisał:

Ten radny wymach***ący rękami jest zawsze przeciwko wszystkiemu razem z kolegą po lewej; za jego przewodniczenia Radzie Gminy przez dwie kadencje to właśnie zacofanie Czeremchy nastąpiło bo polikwidowali wszystko co było możliwe; obdarzacie go mandatem zaufania od kilku kadencji; nie tylko dwóch synków, ale i synową w przedostatniej kadencji wsadził do pracya w kolejce wnuk czeka, niebawem dorośnie...Podobnie rzecz się ma z Panem po lewej; ustawili się w życiu całymi klanami to i powietrzem czystym chcą oddychać... B)  

Tutejszy : Masz rację i zgadzam się z tobą! skoro chcą oddychać świeżym powietrzem niech się przeprowadzą do lasu tam jest łono natury, cisza i ekologia będzie. Zresztą ja jako mieszkaniec Czeremchy i obywatel Polski też mam w tej sprawie głos a nie Szanowny Pan S. S. mówi w imieniu "mieszkańców Czeremchy" ciekawo w czyim i jakim imieniu bo na pewno nie moim???Chodzą sobie i się mądrzą i śmieją się bezczelnie jak Chamy w twarz bo rodzinka ma pracę a jeśli ktoś szuka pracy i ma problem ze znalezieniem i jeśli się jednego z tych niby radnych zapytało czy ma "chody" mówi że nie mam.A synkowie pracują i synowa. Jedna wielka propaganda. A gdzie jest obiecany parowóz który miał stanąć koło przejazdu kolejowego na głównym przejeździe w Czeremsze co tak Pani przewodnicząca N.S. obiecała ze ma stanąć??? jakby ktoś nie widział nigdy w życiu parowozu.Zresztą gmina tez jest obsadzona samymi nieukami i tumanami, załatwić tam coś to problem.

 

Panie IREK: pewnie Jesteś niby zastępcą wójta: pomylić się może każdy ze mamy XXI wiek ale ty Szanowny Panie wójcie nie masz zielonego pojęcia co się robi

T
Tutejszy

Ten radny wymachujący rękami jest zawsze przeciwko wszystkiemu razem z kolegą po lewej; za jego przewodniczenia Radzie Gminy przez dwie kadencje to właśnie zacofanie Czeremchy nastąpiło bo polikwidowali wszystko co było możliwe; obdarzacie go mandatem zaufania od kilku kadencji; nie tylko dwóch synków, ale i synową w przedostatniej kadencji wsadził do pracya w kolejce wnuk czeka, niebawem dorośnie...Podobnie rzecz się ma z Panem po lewej; ustawili się w życiu całymi klanami to i powietrzem czystym chcą oddychać... B)  

I
Irek
W dniu 25.06.2013 o 17:22, czeremszuk napisał:

Dzięki!Wiem jak jest bo sam jestem z czeremchy a ten Pan ( nie powiem po nazwisku) wymach***ący na pierwszym planie rękoma to niech się swoimi sprawami zajmie a nie nosa do nasycalni pcha! i tak się nażył już , i dwóch synów do pracy wsadził jak był radnym i jeszcze mu mało.dla mnie to mogą budować i 100 takich spalarni , skoro Unia wymaga ekologię to będzie ekologia i czysto jak w Ikei ! wiem jak jest w Ikei bo tam pracowałem i w ogóle nie czuć smrodu.. Najlepiej jest Czeremchę zamknąć tory kolejowe jeszcze rozebrać lasem zasadzić , ludzi zagrodzić i tylko ich Warszawiacy będą podziwiać jak tubylców w rezerwacie :)A jest tu tyle budynków pustych aż żal za d...pę ściska patrząc na to wszystko bo przecież w tych budynkach mogłoby coś ludziom z Czeremchy powstać jakieś zakłady i nie koniecznie trzeba inwestora wysokim podatkiem odwalić jak to jest przyjęte. Warto nad się się zastanowić Panie i Panowie radni a nie zajmować się głupotami.A to biegacie za wójtem jak lizuski, co mu się powie to też zrobi. Banda idiotów i zacofanie . Żyjemy w XI wieku.

Nie wiem ja Ty dziwny przybyszu, ale my żyjemy w XXI wieku !!!!!!!    (zacofanie ?!?! hm.....)

G
Grześ

Ta banda "idiotów i zacofańców" sama sobie wybrała takiego wójta i takich radnych. Ludzie - otwórzcie oczy!!!!!!!

c
czeremszuk
W dniu 25.06.2013 o 13:52, tutejsza napisał:

bardzo dobrze mowisz 

Dzięki!

Wiem jak jest bo sam jestem z czeremchy a ten Pan ( nie powiem po nazwisku) wymach***ący na pierwszym planie rękoma to niech się swoimi sprawami zajmie a nie nosa do nasycalni pcha! i tak się nażył już , i dwóch synów do pracy wsadził jak był radnym i jeszcze mu mało.dla mnie to mogą budować i 100 takich spalarni , skoro Unia wymaga ekologię to będzie ekologia i czysto jak w Ikei ! wiem jak jest w Ikei bo tam pracowałem i w ogóle nie czuć smrodu.. Najlepiej jest Czeremchę zamknąć tory kolejowe jeszcze rozebrać lasem zasadzić , ludzi zagrodzić i tylko ich Warszawiacy będą podziwiać jak tubylców w rezerwacie :)A jest tu tyle budynków pustych aż żal za d...pę ściska patrząc na to wszystko bo przecież w tych budynkach mogłoby coś ludziom z Czeremchy powstać jakieś zakłady i nie koniecznie trzeba inwestora wysokim podatkiem odwalić jak to jest przyjęte. Warto nad się się zastanowić Panie i Panowie radni a nie zajmować się głupotami.A to biegacie za wójtem jak lizuski, co mu się powie to też zrobi. Banda idiotów i zacofanie . Żyjemy w XI wieku.

t
tutejsza
W dniu 25.06.2013 o 10:17, czeremszuk napisał:

zbierze się kilku takich i juz protestują! wszystko im żle ! w Czeremsze miał powstać Pronar w wagonowni radni się nie zgodzili miało być jeszcze kilka innych inwestycji i to samo. A teraz spalarni im przeszkadza jeden wielki śmiech. Nasycalnia ile lat zatruwa środowisko i ludzie nie mają nic do gadania i nie ma żadnych filtrów na kominach a i napisali ze to nie jest szkodliwe a ilu pracowników ma do tej pory problemy z sercem od tej Nasycalni ?Zbierze się kilku takich i im wszystko przeszkadza . Jedzcie sobie gdzieś do lasu tam postawcie dom i będzie spokój. Jeden z tych osób na zdjęciu powsadzał swoich synów do pracy i się mądrzy sobie.Wielki mi Pan się zrobił.

bardzo dobrze mowisz 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3