Cyfryzacja w biurokracji przyspieszy po pandemii koronawirusa? Do poprawki budownictwo - tu za mało możliwości zdalnego załatwiania spraw

AIP
Cyfryzacja ograniczy biurokrację? Przykład jeden z wielu: obowiązek przedkładania czterech papierowych egzemplarzy projektu budowlanego do wniosku o pozwolenie na budowę. Cyfryzacja ograniczy biurokrację? Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Pandemia koronawirusa wiele zmieni w naszym życiu. Także po przymusowych kwarantannach chętniej będziemy robili zakupy w internecie, a pracodawcy będą mieli mniej oporów przy wyrażaniu zgody na pracę zdalną. Jest też szansa na przyspieszenie cyfryzacji w urzędach. Choć można już wiele spraw załatwić poprzez Profil Zaufany, są dziedziny, które zostały daleko w tyle, a związane z tym rezerwy mogłyby ułatwić wychodzenie z kryzysu po pandemii - np. budownictwo. By wykorzystać tę możliwość trzeba by działania prawne i organizacyjne podjąć już teraz.

W dobie pracy zdalnej i dokumentacji elektronicznej warto zweryfikować ich działanie na różnych obszarach administracji. Braki w tym aspekcie są aktualnie bardzo widoczne w branży budowlanej, która ma spore zaległości w kwestii wykorzystania potencjału e-możliwości.

W budownictwie elektroniczny obieg dokumentów kuleje najbardziej

Organizacja przedsiębiorców Konfederacja Lewiatan zgłosiła postulat cyfryzacji procesu inwestycyjnego. Zwraca uwagę na chociażby obowiązek przedkładania czterech papierowych egzemplarzy projektu budowlanego do wniosku o pozwolenie na budowę.

Z ostatniej chwili! W sobotę 28 marca o 6.20 rano Sejm uchwalił ustawy nazywane pakietem antykryzysowym. Wiemy już na jaką pomoc może liczyć pracownik na etacie, zleceniobiorca, osoba na umowie o dzieło, samozatrudniony prowadzący działalność gospodarczą i mikrofirmy czyli takie, w których pracuje do dziewięciu osób. Chcesz poznać szczegóły, po prostu kliknij w ten tekst.

Kroki podejmowane są również przez Ministerstwo Cyfryzacji pracujące nad szerszym zastosowaniem rozwiązań cyfrowych oraz przez Unię Europejską, która wspiera projekt upowszechnienia technologii IBM opierającej się na elektronicznym zapisie pełnej wiedzy i danych dotyczących obiektu budowlanego.

Sedno problemu

Działań nie ułatwiają liczne i skomplikowane przepisy budowlane obowiązujące w Polsce. Liczba papierowych wniosków i pozwoleń sprawia, że inwestorzy i osoby prywatne niejednokrotnie gubią się w natłoku biurokracji.
Rozwiązaniem może okazać się nowelizacja prawa budowlanego, która według Minister Rozwoju Jadwigi Emilewicz usprawni procesy inwestycyjne w np. budownictwie mieszkaniowym.
Usprawnienia wymaga także zarządzanie gruntami i budynkami. Skomplikowane umowy i system naliczania podatków mogą przyprawić księgowych o zawrót głowy.

Niektóre z państwowych i prywatnych uczelni wyższych wykorzystują w swoich placówkach odpowiednie moduły zintegrowanych systemów zarządzania, które wspomagają zarządzanie gruntami, budynkami i umożliwiają ewidencjonowanie stanu nieruchomości.
- Postęp cyfryzacji w wielu obszarach zarządzania pozwala już na wykorzystanie elektronicznego obiegu dokumentów. Wykorzystanie skutecznego narzędzia, którym jest zintegrowanie systemów wspierających zarządzanie z platformą ePUAP umożliwi stopniowe odejście od papierowych wniosków. Oczywiście nie stanie się to z dnia na dzień – komentuje Grzegorz Kaliński, Prezes Kalasoft Sp. z o.o.

E-lekarstwo dla budownictwa
- Elektroniczny obieg dokumentów to nieocenione wsparcie dla osób zajmujących się rozpatrywaniem wniosków czy petentów, którzy nie muszę stawić się w urzędzie i oszczędzić czas. Takie rozwiązanie znacząco obniża koszty obsługi administracyjnej – dodaje ekspert.

Wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań nie tylko może przyczynić się do poprawy rentowności sektora budowlanego ale również pomoże w usprawnieniu i przyspieszeniu wielu procesów. Najważniejsze jest odpowiedzialne i skuteczne przeprowadzenie zmian najszybciej, jak to możliwe.

Chcesz być szybko i dobrze poinformowany w sprawie pieniędzy: zarabiania, oszczędzania, wydawania, inwestowania? Zapewniamy szybkie informacje, analizy i porady ekspertów. Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Wtedy wszystkie godne Twojej uwagi nowości i porady znajdziesz na swojej osi czasu bez zbędnego szukania. Naprawdę warto!

Bezrobocie wzrosło przez epidemię koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Cyfryzacja w biurokracji przyspieszy po pandemii koronawirusa? Do poprawki budownictwo - tu za mało możliwości zdalnego załatwiania spraw - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3