CSR – to tworzenie wizerunku przedsiębiorstwa

Krzysztof Andruszkiewicz
Krzysztof Andruszkiewicz jest specjalistą CSR i współpracownikiem Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Krzysztof Andruszkiewicz jest specjalistą CSR i współpracownikiem Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Istotną kwestią staje się przydatność firm dla społeczeństwa. postrzegana przez pryzmat dbania o środowisko naturalne czy angażowania się w sprawy lokalnej społeczności.

Od pewnego czasu idea społecznej odpowiedzialności biznesu bardzo dynamicznie rozwija się na świecie i szybko zdobywa sobie zwolenników również w Polsce. Pamiętać należy, że tworzenie strategii działania firmy w oparciu o CSR (Społeczną Odpowiedzialność Biznesu) nie jest zarezerwowane tylko dla dużych instytucji. W Polsce jest realizowana w dużej mierze przez międzynarodowe korporacje, duże firmy, ale nie wynika to z ograniczeń ekonomicznych czy organizacyjnych, tylko z nieznajomości tematu i co za tym idzie z obawy przed podjęciem nowego wyzwania.

CSR dla małej czy średniej firmy może być niezwykle wartościową formą budowania wizerunku i dotarcia do odbiorców. Dzięki współpracy z instytucjami/osobami, do których kierujemy pomoc, docieramy do dużego grona odbiorców, do których do tej pory nie docieraliśmy. Poprzez współpracę ze znanymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi (fundacje, stowarzyszenia), możemy też dotrzeć do mediów, a tym samym poprawić wizerunek i znajomość własnej marki. A wszystko to opieramy na szlachetnym celu pomocy potrzebującym.

Zobacz także. Największe Firmy Podlasia. Ryszard Petru - polska gospodarka miała trochę szczęścia.

Powiedzmy więc sobie jeszcze raz, cóż to jest społeczna odpowiedzialność biznesu?

CSR to swego rodzaju filozofia prowadzenia biznesu.

Z założenia jest podejściem długofalowym i kompleksowym.

Większość z teorii dotyczących CSR opiera się na budowaniu pozytywnych i trwałych relacji z partnerem społecznym oraz na dbałości o środowisko wewnętrzne i zewnętrzne firmy. 

♦ Definicji społecznej odpowiedzialności biznesu jest wiele. I tak według Komisji Europejskiej społeczna odpowiedzialność biznesu to: Koncepcja, według której przedsiębiorstwa dobrowolnie decydują się podejmować starania na rzecz lepszego społeczeństwa i czystszego środowiska.

♦ Standardy Systemów Zarządzania Jakością według normy ISO 2600 klasyfikują ją natomiast głównie w wymiarze etycznym biznesu stanowiąc, że jest to: Odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko poprzez przejrzyste i etyczne zachowania, które przyczyniają się do rozwoju zdrowia i dobrobytu społecznego. Podejmowane zobowiązania biorą pod uwagę oczekiwania interesariuszy, są zgodne z mającym zastosowanie prawem oraz międzynarodowymi normami postępowania, a także są zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w relacjach z otoczeniem

Strategie regulujące wdrażanie społecznej odpowiedzialności biznesu powinny więc być zgodnie z powyższymi założeniami ukierunkowane przede wszystkim na własnych pracowników, firmę (czyli środowisko wewnętrzne firmy) oraz na innych partnerów zewnętrznych firmy jak np. kontrahentów, społeczność lokalną (czyli środowisko zewnętrzne firmy).

Zobacz także. Największe Firmy Podlasia. To był udany rok naszych mleczarni

Rozpisana na kategorie lista interesariuszy

Podstawą działań CSR jest więc takie zaplanowanie działań firmy, które uwzględnia jej wpływ na otaczających ją partnerów, a zwłaszcza na grupę społeczną najbliżej związaną z działalnością firmy, czyli tzw. interesariuszy. Firma musi więc mieć zidentyfikowaną i przygotowaną listę owych interesariuszy. Dobrze jest ich podzielić na tych, którzy są bardzo istotni i mniej istotnych, którzy są nam przychylni i którzy nie są.

Wbrew pozorom lista ta nie jest krótka. Nawet firma bardzo mała musi współpracować z określonymi urzędami, instytucjami, organizacjami, lokalnym samorządem i lokalną społecznością itd. Jej partnerami są również pracownicy firmy, związki pracodawców, pracowników czy klienci firmy.

Wsparcie finansowe i dialog społeczny

W praktyce firma rozpoczynając działania skupione wokół budowania swojej społecznej odpowiedzialności definiuje w pierwszej kolejności swój cel społeczny i prowadzi non-profit swoje działania, bezpośrednio wspierając ów cel finansowo. Wsparcie to może być kierowane za pośrednictwem fundacji lub stowarzyszenia założonego przez firmę.

Zobacz także. CSR. Odpowiedzialność w czasach kryzysu

Ważne jest, aby poznać potrzeby lokalnej społeczności i zakładać cele strategiczne związane z CSR w oparciu o rzeczywiście identyfikowane potrzeby. Znakomitym narzędziem, które w tym pomaga jest Dialog Społeczny. W procesie tym obie strony mogą zaprezentować swe oczekiwania oraz wypracować wspólne rozwiązania.

Przykładem wpływu dialogu społecznego może być program „Akademia Augustowska”. Jej powołanie do życia było wynikiem dialogu społecznego firmy British American Tobacco Polska SA z lokalną społecznością oraz interesariuszami firmy. W roku 2004 bezrobocie w powiecie augustowskim osiągnęło poziom bliski 20 proc., stąd też ówczesny burmistrz zgłosił jako oczekiwanie lokalnej społeczności pomoc największego przedsiębiorcy w powiecie w walce z bezrobociem w Augustowie i w jego okolicach. BAT jako swą odpowiedź, będącą równocześnie zobowiązaniem firmy, zaproponowało projekt „Akademii Augustowskiej”, która stała się w kolejnych latach swojego wdrażania bardzo ważnym narzędziem walki z bezrobociem.

Jak firmy mogą się angażować w CSR?

Do głównych narzędzi wykorzystywanych podczas wdrażania strategii społecznej odpowiedzialności biznesu można zaliczyć obecnie: pomoc finansową i rzeczową, bezpłatne usługi, wolontariat pracowniczy, tworzenie projektów przy współpracy z lokalną społecznością i odpisy z wynagrodzeń. Stosowanie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym: przedsiębiorstwu, jego pracownikom i lokalnej społeczności. Wszystkie działania CSR przekładają się również na korzyści ekonomiczne.

Zobacz także. Coraz więcej CSR w firmach. Liderzy biznesu mogą wiele pomóc

Zauważanie owych korzyści płynących z wdrażania CSR skutkuje dynamicznym rozwojem programów społecznych w Polsce oraz powstawaniem coraz większej liczby – nie tylko międzynarodowych, ale także i polskich – analiz dotyczących działań CSR w MŚP. Wśród nich znajdujemy szereg przykładów wdrażania strategii CSR w firmach z pobudek czysto filantropijnych. Dzieje się tak najczęściej w przypadku przedsiębiorców, którzy nie znajdują wyzwań w osiąganiu kolejnych celów biznesowych. Ich kolejnym wyzwaniem staje się działalność charytatywna oraz wspieranie inicjatyw, które mogą promować przede wszystkim dane miasto czy region, promocję darczyńcy czyniąc celem drugorzędnym, nie strategicznym dla danej inicjatywy.

Przykładów takich działań w naszym regionie jest coraz więcej. Wspomnieć tu można chociażby firmy: Malow z Suwałk i stworzenie z jej inicjatywy najlepszej w Polsce drużyny badmintona, właściciela firmy Ślepsk z Augustowa i jedyny klub I ligi siatkówki – Ślepska Suwałki czy też firmę BaltYacht i wsparcie przez nią jedynego Polaka w F1 w wyścigach motorowodnych – Bartka Marszałka. Innym przykładem może być firma Kinga, która wygrała konkurs Pracodawca Troskliwy Rodzinie i stawiana jest jako wzór firmy społecznie odpowiedzialnej.

Przykładów jest o wiele więcej. To właśnie małe i średnie przedsiębiorstwa odgrywają istotną rolę w rozwoju lokalnych społeczności regionów mało uprzemysłowionych, jakim jest na przykład Podlasie. Nie do końca uświadamiają one sobie jednak potencjał CSR, a co za tym idzie, nie wykorzystują go w pełni.

Pamiętać należy bowiem o możliwościach, jakie rodzi dla każdej firmy fakt, iż każda akcja z obszaru CSR angażuje do współpracy kilka podmiotów gospodarczych i społecznych: firmy, fundacje, agencje PR, celebrytów, jednostki rządowe oraz samorządowe. Realizują wspólny cel, na kształt którego – należy to podkreślić – kluczowy wpływ ma firma sponsor, ale pozostali partnerzy, użyczając niejako swojego wizerunku, są w stanie wynegocjować swoje społeczne interesy w ostatecznym obrazie danej akcji CSR.

Przydatne linki ♦ Forum Odpowiedzialnego Biznesu – www. fob.org.pl

♦ Forum Rozwoju Filantropii w Polsce – www. Filantropia.org.pl

♦ Kampanie społeczne – www kampaniespoleczne.pl

♦ Krajowa Izba Gospodarcza – Fair Play – www..fairplay.pl

♦ Centrum CSR – www.centrumcsr.pl 

♦ Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce – www. filantropia.org.pl

♦ Centrum Etyki Biznesu – www.cebi.pl

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie